@article { author = {Fakour, Bahman}, title = {}, journal = {Rahyaft}, volume = {14}, number = {34}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {-}, title_fa = {تجاری سازی نتایج تحقیقات}, abstract_fa = {تجاری‌سازی تحقیقات فرآیندی است که دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی را به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرایندهای صنعتی تبیدل می‌کند. این فرآیند مستلزم همکاری و تعامل جدی مراکز آموزش عالی و سازمان‌های تحقیقاتی وابسته به دولت، شرکت‌های صنعتی، سازمان‌های مالی و سرمایه‌گذاری، کارآفرینان و افراد علمی می‌باشد. در بررسی‌های به عمل آمده شش عامل کلیدی شامل: تمرکز بر بازار، فرهنگ سازمانی، مدیریت داخلی و سازمانی، مدیریت حقوق مالکیت فکری، شبکه‌سازی، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار، در موفقیت سازمان‌های تحقیقاتی عمومی در زمینه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات مؤثر شناخته شده است. این مقاله ضمن مروری بر اهمیت تجاری‌سازی تحقیقات به فرایند انتقال تکنولوژی از دانشگاه و مکانیسم‌های مورد استفاده جهت انتقال و تجاری‌سازی آن پرداخته است.}, keywords_fa = {تجاری سازی,انتقال تکنولوژی,دارایی فکری,حق مالکیت فکری,سازمان های تحقیقاتی عمومی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13384.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13384_b1b43d1abddd094600383e409617a4fd.pdf} }