@article { author = {Hosseini, Seyed Jafar and Taheri fard, Ali}, title = {A look at the role of education in the development of human capital}, journal = {Rahyaft}, volume = {20}, number = {47}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {}, abstract = {---}, keywords = {Human Capital,Capability approach,Productivity approach,System of division of labor}, title_fa = {نگاهی به نقش آموزش در توسعه سرمایه انسانی}, abstract_fa = {آموزش از طریق ارتقاء مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های فردی منجر به انباشت سرمایه انسانی در فرد و جامعه می شود و دامنه آزادی فرد را به وسیله افزایش توانمندی های او توسعه می دهد . برای تبیین تأثیر آموزش بر سرمایه انسانی دو رویکرد عمده وجود دارد: رویکرد بهره وری و رویکرد قابلیتی . در رویکرد بهره وری هدف از آموزش تنها افزایش بهره وری نیروی کار است اما در رویکرد قابلیتی به آموزش، ارتقاء بهره وری نیروی انسانی از نتایج میانی است و آنچه بیشتر حائز اهمیت است، ارتقاء فرهنگی و اجتماعی ناشی از آموزش است. از سوی دیگر در نظام بین المللی نوین تقسیم کار، آموزش نقش محوری را در تقسیم کشورهای جهان دارا است و کشورهایی که از نظام آموزشی مطلوبتری برخوردارند توانسته اند با استفاده از تولیدات با فناوری بالا و دانش بنیان از رشد اقتصادی پایداری برخوردار گردند. بر این اساس تجربه دو کشور ژاپن و چین در خصوص آموزش و نظام آموزشی مرور می شود. میتوان نتیجه گرفت که طراحی نظام آموزشی مناسب پیش شرط اصلی توسعه یافتگی هر کشور و حرکت کشور در مسیر کشورهای جهان اول خواهد بود.}, keywords_fa = {سرمایه انسانی,رویکرد قابلیتی,رویکرد بهره وری,نظام تقسیم کار}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13502.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13502_6730d4e9a8516dcc0fda2fc5c1e666bb.pdf} }