@article { author = {Sodagar, Hashem and Pour ezzat, Ali Asghar}, title = {University and government; A reflection on science policy}, journal = {Rahyaft}, volume = {22}, number = {53}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {}, abstract = {---}, keywords = {Government,University,Science and technology policy,Policy for allocating research budgets}, title_fa = {دانشگاه و دولت؛ تأملی در باب خط مشی گذاری علم}, abstract_fa = {گوناگونی نظریه های رشد و توسعه اقتصادی تا جایی ادامه یافته است که امروزه توجه به سرمایه گذاری در سرمایه فیزیکی و اشتغال نیروی کار جای خود را به سرمایه گذاری در دانش و خلق ایده های نو داده است. تأکید بر اقتصاد دانش‌محور ایجاب می‌کند که منابع رشد دانش شناخته شده، زمینه های سرمایه گذاری و تخصیص منابع مالی به آنها فراهم آید. با این وصف و با عنایت به اهمیت بخش صنعت در توسعه اقتصادی، این مطالعه در پی بررسی اثر نهاده های دانش بر سطح تولید و فروش صنایع ایران است. بر این اساس با استفاده از یک الگوی رشد درون زا و داده های تلفیقی صنایع (در دوره ی 86-1382) مشخص گردید که ارتقای سطح آموزش و مخارج تحقیق و توسعه منجر به رشد تولیدات صنایع میگردند اما زمانی که میزان فروش در نظر گرفته می‌شود تنها مخارج تحقیق و توسعه است که می تواند در ایجاد تقاضا برای محصولات صنعتی موفق باشد. بر خلاف آموزش و تحقیق و توسعه، کارگر ماهر، نهاده ای است که در هر دو حالت اثر منفی در پی دارد.}, keywords_fa = {حکومت,دانشگاه,خط مشی گذاری علم و فناوری,خط مشی گذاری برای تخصیص بودجه های پژوهشی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13531.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13531_8de1183fc76b36658598d0611afcb734.pdf} }