per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13479
سخن سردبیر- اصلاح الگوی مصرف
EDITORIAL
علی اکبر موسوی موحدی
1
سردبیر
اصلاح الگوی مصرف
اصلاح الگوی مصرف
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13479_af1cccfaf167f218a24e3c874adc6218.pdf
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13480
انجمن پیشبرد علم ژاپن
Japan Science Promotion Forum
حسن ساریخانی
1
سعید عزیزیان
2
استادیار گروه علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
دانشیار گروه شیمی فیزیک، دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
انجمن پیشبرد علم ژاپن یکی از مهمترین سازمانهای علمی ـ پژوهشی کشور ژاپن است که در سال 1932 میلادی تأسیس شده است. از اهدفا اصلی این انجمن تبادل بینالمللی علم در جهت گسترش و تقویت پژوهشهای علمی در همه زمینههای علوم طبیعی، علوم اجتماعی وعلوم انسانی است. بنابراین با برنامههای مختلف که در مقاله حاضر در 3 بخش در نظر گرتفه شده به حمایت و تشویق گروههای مختلفی از پژوهشگران میپردازد این بخشها عبارتند از اعطای کمک هزینههای تحصیلی، همکاری و تبادل علمی انجمن با کشورهای مختلف و تشویق و حمایت از پژوهشگران از طریق اعطای جوایز. کمک هزینههای تحصیلی شامل کمک هزینه دوره پسادکتری بلندمدت و کوتاهمدت و کمک هزینه برنامه پژوهشی تابستانه برای پژوهشگران خارجی و انواع بورسیههای تحصیلی برای پژوهشگران جوان ژاپنی است. تلاش انجمن بر این بوده که طی دوره فعالیت خود همکاریهای خود را با مراکز پژوهشی و دانشگاهی در کشورهای مختلف را از طریق برنامههای گوناگون و همایشهای یافتههای علمی گسترش دهد. همچنین از طریق اعطای جوایز گوناگون مانند جایزه بین المللی بیولوژی سعی در تشویق پژوهشگران برجسته در سطح بینالملی دارد این انجمن دارای فعالیتهای پژوهشی بسیار گستردهای بوده و سالانه بودجه کلانی برای فعالیتهای آن در نظر گرفته شده است. در مجموع هدایت پژوهشگران خارجی در راستای اهداف علمی پژوهشگران ژاپنی، حمایت از پژوهشهای اثربخش و آیندهساز و معرفی فرهنگ ژاپنی از نتایج به دست آمده از فعالیتهای این انجمن است.
انجمن پیشبرد علم ژاپن یکی از مهمترین سازمانهای علمی ـ پژوهشی کشور ژاپن است که در سال 1932 میلادی تأسیس شده است. از اهدفا اصلی این انجمن تبادل بینالمللی علم در جهت گسترش و تقویت پژوهشهای علمی در همه زمینههای علوم طبیعی، علوم اجتماعی وعلوم انسانی است. بنابراین با برنامههای مختلف که در مقاله حاضر در 3 بخش در نظر گرتفه شده به حمایت و تشویق گروههای مختلفی از پژوهشگران میپردازد این بخشها عبارتند از اعطای کمک هزینههای تحصیلی، همکاری و تبادل علمی انجمن با کشورهای مختلف و تشویق و حمایت از پژوهشگران از طریق اعطای جوایز. کمک هزینههای تحصیلی شامل کمک هزینه دوره پسادکتری بلندمدت و کوتاهمدت و کمک هزینه برنامه پژوهشی تابستانه برای پژوهشگران خارجی و انواع بورسیههای تحصیلی برای پژوهشگران جوان ژاپنی است. تلاش انجمن بر این بوده که طی دوره فعالیت خود همکاریهای خود را با مراکز پژوهشی و دانشگاهی در کشورهای مختلف را از طریق برنامههای گوناگون و همایشهای یافتههای علمی گسترش دهد. همچنین از طریق اعطای جوایز گوناگون مانند جایزه بین المللی بیولوژی سعی در تشویق پژوهشگران برجسته در سطح بینالملی دارد این انجمن دارای فعالیتهای پژوهشی بسیار گستردهای بوده و سالانه بودجه کلانی برای فعالیتهای آن در نظر گرفته شده است. در مجموع هدایت پژوهشگران خارجی در راستای اهداف علمی پژوهشگران ژاپنی، حمایت از پژوهشهای اثربخش و آیندهساز و معرفی فرهنگ ژاپنی از نتایج به دست آمده از فعالیتهای این انجمن است.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13480_8e242812819ee96eba75492e520702f6.pdf
انجمن پیشبرد علم ژاپن
کمک هزینه های پژوهشی
حمایت از پژوهشگران جوان
Japan Science Promotion Forum
Research Grants
Support for young researchers
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13481
ترویج علم: مباحث مفهومی، روش ها و اهمیت آن
Promoting Science: Conceptual Topics, Methods and Importance
منصور وصالی
1
زهرا اجاق
2
---
---
این مقاله نشان میدهد که مفاهیم ترویج علم، فهم عامه از علم و ارتباط علمی عمومی، 3 مفهوم به هم پیوستهاند. در این بین ارتباط علمی، مفهومی کلی است که 2 مفهوم دیگر را دربرمیگیرد. نیاز به افزایش شناخت مردم از علم و افزایش سواد علمی آنها، موجب توجه به این مفاهیم شده است. ارتباط علمی در دو حوزه قابل انجام است: 1) ارتباط افراد حوزه علمی در سطح ملی و بینالمللی و 2) ارتباط علمی عمومی که به ارتباط عموم با علم توجه دارد. ترویج علم که ناظر بر عمومیسازی علم است وافزایش درک عامه از علم، ابزارهایی برای ارتباط علمی تلقی میشوند. ترویج علم به روشها و فنونی ناظر است که سادهسازی علم را برعهده دارند به طوری که موضوعات و مفاهیم علمی توسط متوسط مردم جامعه فهمیده شود. افزایش فهم عامه از علم هم به میزان شناخت متوسط افراد جامعه از ماهیت و فرایند علم مربوط است. این مقاله پس از روشن کردن مفاهیم مذکور، دلایل توجه به این مفاهیم را شرح میدهد. دلایل مرتبط کردن علم به عموم، گسترهای از ملاحظات فرهنگی، آموزش، حکومت تا سیاست را دربرمیگیرد. رشد تواناییهای فرید، رشدعلمی جامعه در رشتههای مختلف، افزایش مشارکت و مسئولیت اجتماعی، رشد قابلیتهای شهروندی و شمول اجتماعی از جمله این دلایل هستند. اما نکته مهم این است که دلایل توجه به ارتباط علمی عمومی و فماهیم مرتبط آن، وابسته به شرایط است. در این مقاله، 4 روش عمومیسازی علم که گام اول در ارتباط علمی علممی را تشکیل میدهند، نیز توضیح داده میشوند. 3 مدل ارتباط علمی یعنی نقصانی، نقصانی پیچیده و مشارکتی در این مقاله توضیح داده میشود.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13481_022124374a753764b7d7639473f494bf.pdf
ارتباط علمی عمومی
عمومیسازی/ ترویج علم
فهم عامه از علم
مدلهای ارتباط علمی عمومی
روشهای عمومیسازی علم
شمول اجتماعی
شهروندی
مشارکت
توسعه فرهنگی
Public scientific communication
Generalization / promotion of science
Public understanding of science
Public scientific communication models
Methods of generalization of science
Social inclusion
Citizenship
Partnership
Cultural development
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13482
نگاهی نو به تدوین نظام مدیریت پژوهشی در آموزش عالی کشور
A new look at the development of a research management system in higher education in the country
نادر قلی قورچیان
1
سعادت شریعتی
2
---
---
نظام پژوهشی کشور درون خود با مجموعه متعدد و متنوعی از مسائل و مشکلات جدی مواجه است که یکی از مسائل محوری و اساسی ان چگونگی مدیریت بر تحقیقات کشور است. با ظهور نسل جدید دانشگاهها و تغییر ماهیت پژوهش، میطلبد که نظام آموزش عالی کشور یک بازنگری اساسی در نحوه اعمال مدیریت بر فعالیت های پژوهشی در دانشگاهها داشته باشد و تغییرات متناسب با عصر جدید را لحاظ کند. زیرا پیامد استمرار این وضعیت و بیتوجهی به مدیریت پژوهشی در دانشگاهها این است که آنها از ایفای نقش اصلی تحقیقاتی خود باز بمانند و نتوانند پاسخگوی نیازهای نسل جدیدب اشند. به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی ابعاد مهم در نظام مدیرتی پژوهشی در آموزش عالی کشور بر آن است تا یک چارچوبی برای کمک به رفع مشکلات و تنگناهای موجود کشور و پیشنهادهای کاربردیدر این زمینه ارائه کند.
نظام پژوهشی کشور درون خود با مجموعه متعدد و متنوعی از مسائل و مشکلات جدی مواجه است که یکی از مسائل محوری و اساسی ان چگونگی مدیریت بر تحقیقات کشور است. با ظهور نسل جدید دانشگاهها و تغییر ماهیت پژوهش، میطلبد که نظام آموزش عالی کشور یک بازنگری اساسی در نحوه اعمال مدیریت بر فعالیت های پژوهشی در دانشگاهها داشته باشد و تغییرات متناسب با عصر جدید را لحاظ کند. زیرا پیامد استمرار این وضعیت و بیتوجهی به مدیریت پژوهشی در دانشگاهها این است که آنها از ایفای نقش اصلی تحقیقاتی خود باز بمانند و نتوانند پاسخگوی نیازهای نسل جدیدب اشند. به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی ابعاد مهم در نظام مدیرتی پژوهشی در آموزش عالی کشور بر آن است تا یک چارچوبی برای کمک به رفع مشکلات و تنگناهای موجود کشور و پیشنهادهای کاربردیدر این زمینه ارائه کند.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13482_1adcca056f4704ba301acd5f25f704ed.pdf
مدیریت پژوهشی
آینده پژوهشی
مجازی
نظام تحقیقاتی
چارچوب
تجاری سازی نتایج تحقیقات
Research Management
Future research
virtual
Research System
Framework
Commercialization of research results
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13483
بررسی کنسرسیوم های منابع علمی در ایران و در برخی کشورها
Study of Consortia of Scientific Resources in Iran and in Some Countries
حمید مهدیقلی
1
مریم اسدی
2
---
---
فناوری اطلاعات قابلیت انتشار اطلاعات را افزایش داده و بر این اساس، کتابخانهها تجربههای پیشین خود دربارۀ مجموعهسازی، سازماندهی، و اشاعه اطلاعات مورد بازاندیشی قرار دادهاند. مجموعهسازی کتابخانهها در قالب کنسرسیومها و شبکههای اشتراک منابع تدبیری است که با توجه به حجم روزافزون اطلاعات اندیشیده شده است. کنسرسیوم کتابخانهای به گروهی از کتابخانهها اطلاق میشود که برای همکاری با یکدیگر و معمولا بر سر اشتراک در خرید منافع توافق کردهاند تا نیازهای مشترک و خاص استفادهکنندگانش را برآورده کنند. ناشران بینالمللی ترجیح میدهند محصولات خود را به مجموعهها (کنسرسیومها) بفروشند تا با کتابخانهها به صورت جداگانه وارد مذاکره شوند. از سوی دیگر برای هریک از کتابخانهها نیز بسیار مقرون به صرفهتر است که نشریات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی خود را از طریق کنسرسیوم خریداری کنند. در این نوشته سعی خواهد شد به سابقه کنسرسیومهای منابع علمی دانشگاهی در چند کشور به عنوان نمونه و اختصار پرداخته و سپس سابقه تشکیل کنسرسیومهای کتابخانهای در ایران همراه با نقاط قوت و ضعف آن نیز مطرح شود.
فناوری اطلاعات قابلیت انتشار اطلاعات را افزایش داده و بر این اساس، کتابخانهها تجربههای پیشین خود دربارۀ مجموعهسازی، سازماندهی، و اشاعه اطلاعات مورد بازاندیشی قرار دادهاند. مجموعهسازی کتابخانهها در قالب کنسرسیومها و شبکههای اشتراک منابع تدبیری است که با توجه به حجم روزافزون اطلاعات اندیشیده شده است. کنسرسیوم کتابخانهای به گروهی از کتابخانهها اطلاق میشود که برای همکاری با یکدیگر و معمولا بر سر اشتراک در خرید منافع توافق کردهاند تا نیازهای مشترک و خاص استفادهکنندگانش را برآورده کنند. ناشران بینالمللی ترجیح میدهند محصولات خود را به مجموعهها (کنسرسیومها) بفروشند تا با کتابخانهها به صورت جداگانه وارد مذاکره شوند. از سوی دیگر برای هریک از کتابخانهها نیز بسیار مقرون به صرفهتر است که نشریات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی خود را از طریق کنسرسیوم خریداری کنند. در این نوشته سعی خواهد شد به سابقه کنسرسیومهای منابع علمی دانشگاهی در چند کشور به عنوان نمونه و اختصار پرداخته و سپس سابقه تشکیل کنسرسیومهای کتابخانهای در ایران همراه با نقاط قوت و ضعف آن نیز مطرح شود.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13483_757e3a022a179204315a7730ec800a03.pdf
کنسرسیوم منابع علمی
ایران
کتابخانههای دانشگاهی
کنسیران
Scientific Resource Consortium
Iran
Academic Libraries
Consular
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13484
جامعه علمی، روابط علمی و هم تألیفی
Scientific community, scientific relations and co-authorship
محمد حسن زاده
1
سولماز بقایی
2
-
-
در این مقاله با هدف جلب توجه جامعه علمی به مفهوم همکاری علمی و مشخصههای تلاش شده است تا مفاهیم جامعه علمی، همکاری علمی، همتألیفی و ارتباط آن با استناد به تولیدات علمی مورد بررسی قرار گیرد. ادامه این بحث از سوی صاحبنظران مختلف میتواند زمینه را برای تعریف و تبیین چارچوب علمی عملپذیر برای همکاری علمی در کشور فراهم آورد.
در این مقاله با هدف جلب توجه جامعه علمی به مفهوم همکاری علمی و مشخصههای تلاش شده است تا مفاهیم جامعه علمی، همکاری علمی، همتألیفی و ارتباط آن با استناد به تولیدات علمی مورد بررسی قرار گیرد. ادامه این بحث از سوی صاحبنظران مختلف میتواند زمینه را برای تعریف و تبیین چارچوب علمی عملپذیر برای همکاری علمی در کشور فراهم آورد.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13484_8b79174439d63a7f2682896b53eb1b46.pdf
جامعه علمی
ارتباط علمی
همکاری علمی
استناد
همتألیفی
Scientific community
scientific relations
scientific cooperation
Citation
co-authorship
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13485
خود استنادی و کاربرد آن در مطالعات علم سنجی
Self-citation and its application in scientific studies
کیوان کوشا
1
یوسف طباطبائی
2
-
-
در طول سالهای گذشته تحلیل استنادی به طور گستردهای به منظور سنجش عملکرد تحقیقات در علوم و علوم اجتماعی به کار رفته است. با این حال یکی از انتقادهایی که از تحلیل استنادی شده است، مقوله «خوداستنادی مولفان» در چرخه ارتباطات علمی است. هدف از این مقاله مروری بررسی جنبههای مختلف شامل انواع و انگیزههای خوداستنادی در ارتباطات تحقیقاتی و نیز نمایان کردن نظرات مخالفان و موافقان را در متون علمسنجی است. درنهایت ارتباط خوداستنادی و ارزیابی تحقیقات در محیط دانشگاهی مورد بحث قرار میگیرد.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13485_53b1833b11e0df8fe107d002c0319a84.pdf
خوداستنادی
انگیزههای استناد
آسیبشناسی استنادها
Self-citation
Citation motives
Pathology Citation
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13486
دیپلماسی در علم
Diplomacy in science
مونا خلج
1
-
راههای متفاوتی برای همکاری میان کشورها وجود دارد. همکاریهای علمی و فناورانه منجر به مشارکتهای گستردهتری میان ملل میشود. این همکاریهای علمی در ایجاد ارتباط، اعتماد و ازایش فهم متقابل بین جوامع نقش مهمی بازی میکند. از طرفی، اکثر مشکلاتی که امروزه در دنیا با آن مواجه هستیم و خواهیم شد دارای راهحلهای علمی هستند و هیچ کشوری به تنهایی توان پاسخ به آنها را ندارد. رشد روزافزون انجمنهای غیردولتی و مستقل در جهان و نیاز به همسو کردن آنها نیز به این مسئله دامن میزند. به این ترتیب، در دنیای امروز نیاز به دیپلماسی در علم و فناوری، به معنای درنظر گرفتن علم و فناوری در مذاکرات چندجانبه که درسطح ملی و بینالمللی مطرح میشود، بیش از پیش آشکار میشود. سازمانهای متعددی در جهان بدینمنظور گسترش یافتهاند که از میان آنها به مرکز دیپلماسی علم انجمن پیشرفت علم آمریکا اشاره خواهیم کرد.
راههای متفاوتی برای همکاری میان کشورها وجود دارد. همکاریهای علمی و فناورانه منجر به مشارکتهای گستردهتری میان ملل میشود. این همکاریهای علمی در ایجاد ارتباط، اعتماد و ازایش فهم متقابل بین جوامع نقش مهمی بازی میکند. از طرفی، اکثر مشکلاتی که امروزه در دنیا با آن مواجه هستیم و خواهیم شد دارای راهحلهای علمی هستند و هیچ کشوری به تنهایی توان پاسخ به آنها را ندارد. رشد روزافزون انجمنهای غیردولتی و مستقل در جهان و نیاز به همسو کردن آنها نیز به این مسئله دامن میزند. به این ترتیب، در دنیای امروز نیاز به دیپلماسی در علم و فناوری، به معنای درنظر گرفتن علم و فناوری در مذاکرات چندجانبه که درسطح ملی و بینالمللی مطرح میشود، بیش از پیش آشکار میشود. سازمانهای متعددی در جهان بدینمنظور گسترش یافتهاند که از میان آنها به مرکز دیپلماسی علم انجمن پیشرفت علم آمریکا اشاره خواهیم کرد.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13486_7fd2b937369fe5f444f54b1232516181.pdf
دیپلماسی علمی
ابعاد بینالمللی علم
مذاکرات چندجانبه علمی
Scientific Diplomacy
International dimensions of science
Multilateral Scientific Talks
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13487
سنای دانشگاهی
Academic Senate
آزاده حکمت
1
-
سنای دانشگاهی بالاترین مرجع سیاستگذاری در دانشگاه و مسئول تصویب قوانین و مقررات مدیریتی لازم برای اداره امور و سرپرستی و اعمال نظارت بر عملکرد و فعالیتهای دانشگاه است. افزون بر آن، سنا مرجعی جهت مشورت با ریاست و هیأت مدیره دانشگاه در امور مختلف دانشگاه است. سنای دانشگاهی اعضای خود را از میان اعضای علمی دانشگاه، دانشجویان، دانشآموختگان، ریاست دانشگاه و نمایندگان دولت انتخاب میکند. در این مقاله با ارائه تعریفی جامع از سنای دانشگاهی و بیان تاریخچه آن، وظایف و اختیارات این مرجع قانونگذار ذکر میشود. اطلاعات به دست آمده در این زمینه نقش قابل توجه و باارزش اعضای علمی و دانشجویان را به عنوان عامل محرکی در تصمیمگیریهای دانشگاهی و تأثیر مثبت حضور آنان را در پیشبرد فعالیتهای دانشگاه بیان میکند.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13487_2f4be3efce97b039a99ac6afb717282e.pdf
سنای دانشگاهی
ارزیابی و تصویب قوانین دانشگاهی
وظایف سنای دانشگاهی
Academic Senate
Assessment and approval of academic rules
Academic Senate duties
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13488
به گزینی الگوی توسعه پارک های علم و فنّاوری
Selection of a model for the development of science and technology parks
علی اصغر پور عزت
1
حمزه خواستار
2
غزاله طاهری عطار
3
-
-
-
پارکهای علم و فناوری سازمانهایی هستند که به سرمایه دانشی خود اتکا داشته و رسالت آنها سرعت بخشیدن به عملیات تجاری از طریق تسهیم منابع و دانش است. در این مقاله ضمن تحلیل محتوای اسناد راهبردی تعدادی از پارکهای علم و فناوری در سطح جهان، به بررسی مهمترین ویژگیهای مورد تأکید در این اسناد راهبردی پرداخته میشود. سپس این بحث مطرح میشود که هنگام تدوین اسناد راهبردی پارکهای علم و فناوری، باید الگوهای ساختاری مورد توصیه با رویکردی آیندهپژوهانه مورد توجه قرار گیرند. در خاتمه مجموعهای از گزارههای اصلی مناسب برای تدوین یک سند راهبردی نمونه برای هدایت پارکهای علم و فناوری متعهد به حل مسائل عامه پیشنهاد شده است.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13488_38d302276ae5312d4b04c5cae3247db3.pdf
پارک علم و فناوری
تجاریسازی دانش
اسناد راهبردی
ساخت زبانشناختی اسناد
Science and Technology Park
Knowledge Commercialization
Strategic documents
Making Linguistic Documents
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13489
عوامل مؤثر در شکل گیری دانشگاه کارآفرین
Effective Factors in the Formation of Entrepreneurial University
سید محسن معصوم زاده
1
محمد تقی انصاری
2
-
-
در اواخر قرن بیستم، کاهش محدودیتهای تجاری و حرکت به سوی جهانی شدن، آزادسازی و خصوصیسازی به ویژه در عرصه آموزش عالی، ضرورت ایجاد تغییر در رسالت و وظایف دانشگاه سنتی را موجب شد. در نتیجه این تغییرات نسل سوم دانشگاهها شکل گرفت که از آنها با تعبیر دانشگاه کارآفرین یاد میشود. ویژگی مهم این نسل، تمرکز اصلی دانشگاهها بر آموزش، پژوهش و تولید ثروت از طریق تجاریسازی نتایج تحقیقات است. انتقال دانشگاه از نقش اولیه سنتی خود یعنی آموزش و تحقیق به الگیو دانشگاه کارآفرین نیازمند ایجاد ساختارهای جدید و اشاعه فرهنگ کارآفرینی است. این مقاله قصد دارد عوامل کلیدی موثر در شکلگیری دانشگاه کارآفرین را معرفی کند و با استفاده از تجارب برخی از دانشگاههای کارآفرین موفق به تجزیه و تحلیل برخی الزامهای ضروری در راستای ایجاد دانشگاه کارآفرین بپردازد.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13489_ea296524a389670539fcb3ab27ddc56d.pdf
دانشگاه کارآفرین
کارآفرینی
تجاریسازی
فناوری
Entrepreneur University
Entrepreneurship
Commercialization
Technology
per
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
2009-12-22
19
44
13490
از انستیتو تاتا
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13490_53b0713179fa5099bf46bc12e90bdced.pdf