%0 Journal Article %T شناخت عوامل رشد پژوهش و نه موانع آن: یک چرخش بینش %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A منصوری, رضا %D 2004 %\ 04/20/2004 %V 14 %N 32 %P - %! شناخت عوامل رشد پژوهش و نه موانع آن: یک چرخش بینش %K توسعه علمی %K موانع پژوهش %K رشد %K سناریوی تکاملی نو آوری %R %X سال‌ها است که به هنگام بحث در مورد توسعه و پژوهش همواره کوشش شده است موانع سر راه پژوهش برشمرده شود. پژوهشگران نیز همواره در گفتارهای روزانه و مصاحبه‌ها به نمونه‌هایی از این موانع اشاره می‌کنند. در این مقاله استدلال می‌شودکه با درک چگونگی توسعه و پژوهش و برنامه‌ریزی برای آن، به ویژه با درک تمایز میان سنجش تحقیق و توسعه و سنجش نوآوری که به خروجی توجه می‌کند، اصرار بر شناخت موانع، ما را از درک سازوکارهای رشد منحرف می‌کند، و به جای آن باید عامل‌های رشد پژوهش را شناخت. این چرخش بینش بنیاد برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت پژوهش کشور را دگرگون می‌کند. به پاره‌ای از این دگرگونی‌ها اشاره می‌شود. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13366_ac2502fbef9d17503724d01c660c6983.pdf