%0 Journal Article %T نگاهی به نقش آموزش در توسعه سرمایه انسانی %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A حسینی, سید جعفر %A طاهری فرد, علی %D 2010 %\ 10/23/2010 %V 20 %N 47 %P - %! نگاهی به نقش آموزش در توسعه سرمایه انسانی %K سرمایه انسانی %K رویکرد قابلیتی %K رویکرد بهره وری %K نظام تقسیم کار %R %X آموزش از طریق ارتقاء مهارت ها، توانایی ها و شایستگی های فردی منجر به انباشت سرمایه انسانی در فرد و جامعه می شود و دامنه آزادی فرد را به وسیله افزایش توانمندی های او توسعه می دهد . برای تبیین تأثیر آموزش بر سرمایه انسانی دو رویکرد عمده وجود دارد: رویکرد بهره وری و رویکرد قابلیتی . در رویکرد بهره وری هدف از آموزش تنها افزایش بهره وری نیروی کار است اما در رویکرد قابلیتی به آموزش، ارتقاء بهره وری نیروی انسانی از نتایج میانی است و آنچه بیشتر حائز اهمیت است، ارتقاء فرهنگی و اجتماعی ناشی از آموزش است. از سوی دیگر در نظام بین المللی نوین تقسیم کار، آموزش نقش محوری را در تقسیم کشورهای جهان دارا است و کشورهایی که از نظام آموزشی مطلوبتری برخوردارند توانسته اند با استفاده از تولیدات با فناوری بالا و دانش بنیان از رشد اقتصادی پایداری برخوردار گردند. بر این اساس تجربه دو کشور ژاپن و چین در خصوص آموزش و نظام آموزشی مرور می شود. میتوان نتیجه گرفت که طراحی نظام آموزشی مناسب پیش شرط اصلی توسعه یافتگی هر کشور و حرکت کشور در مسیر کشورهای جهان اول خواهد بود. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13502_6730d4e9a8516dcc0fda2fc5c1e666bb.pdf