%0 Journal Article %T دانشگاه تراز جهانی به عنوان بخشی از پارادایم جدید آموزش عالی %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A نظرزاده زارع, محسن %A پورکریمی, جواد %A ابیلی, خدایار %A ذاکر صالحی, غلامرضا %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 24 %N 57 %P - %! دانشگاه تراز جهانی به عنوان بخشی از پارادایم جدید آموزش عالی %K کلاس جهانی %K آموزش عالی کلاس جهانی %K سازمان کلاس جهانی %K دانشگاه کلاس جهانی %R %X دانشگاه‌ها می‌توانند در هر دو زمینۀ جهانی و ملی عمل کنند؛ اما ایدۀ دانشگاه کلاس جهانی در بستر جهانی رخ می‌دهد. فرض اساسی این ایده آن ا‌ست که این دانشگاه با بهترین مؤسسه‌های دانشگاهی دنیا رقابت می‌کند و تمایل به رسیدن به اوج تعالی و به رسمیت شناخته شدن دارد. بنابراین، هدف مقاله حاضر، واکاوی مفهوم دانشگاه کلاس جهانی، ویژگی‌های دانشگاه جهانی و راهبردهای تأسیس این دانشگاه است. نتیجه‌گیری این مقاله نشان داد که بسترهای ملی و الگوهای سازمانی برای ایجاد دانشگاه کلاس جهانی، خیلی گسترده هستند؛ بنابراین، هر کشور باید از میان مسیرهای متنوع ممکن، یک راهبرد متکی بر نقاط قوت و منابع خود برگزیند. علاوه بر این، تحول در نظام یک دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه کلاس جهانی نمی‌تواند در انزوا اتفاق بیافتد. بنابراین چشم‌انداز بلندمدت برای ایجاد یک دانشگاه در کلاس جهانی و پیاده‌سازی آن، باید به‌دقت بیان شود و دولت‌ها نیز برای نیل به این مقصود، باید به دانشگاه‌ها کمک کنند. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13559_0a94b0cd8dd97ae42b6d0d19bba2548c.pdf