%0 Journal Article %T نوع‌شناسی شرکت‌های زایشی دانشگاهی: رویکرد رده‌بندی %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A پژوهش جهرمی, امین %A پورکریمی, جواد %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 25 %N 59 %P 33-50 %! نوع‌شناسی شرکت‌های زایشی دانشگاهی: رویکرد رده‌بندی %K نوع شناسی %K رده بندی %K شرکت زایشی دانشگاهی %R %X هدف از این پژوهش، نوع‌شناسی[1] شرکت‌های مبتنی بر دستاوردهای دانشگاهی و ابهام‌زدایی از انواع این شرکت‌ها با استفاده از ادبیات موجود در این حوزه است. در سال‌های اخیر بر تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاه، به ویژه از طریق ایجاد شرکت‌های زایشی تأکید بسیاری شده است. با این حال، از مفهوم شرکت زایشی دانشگاهی درک دست و همگنی وجود ندارد. پژوهش حاضر که به شناسایی گستره و ناهمگنی این مفهوم و انواع آن با بهره‌گیری از رویکرد رده‌بندی می‌پردازد، از نظر هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی محسوب می‌شود. همچنین از نظر چگونگی گردآوری‌ داده‌ها، از نوع پژوهش‌های کیفی و روش پژوهش، کتابخانه‌ای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی حوزه نوآوری دانشگاهی با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی تهیه شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق در سه مرحله رخ می‌دهد: بررسی کامل ادبیات پژوهش، خلاصه کلام این مقالات و ترکیب و جمع‌بندی نهایی. این مقاله با بررسی ادبیات موجود، سه شاخص کلیدی مشتمل بر نقش پژوهشگر به‌عنوان کارآفرین، شاخص ماهیت دانش منتقل شده و شاخص مشارکت شرکای خارجی را برای تشخیص انواع شرکت زایشی دانشگاهی در نظر گرفته و رده‌بندی مشتمل بر چهار نوع شرکت زایشی پیشنهاد می‌دهد: مستقل، مرتبط، سرمایه‌گذاری مشترک و حمایت شده[2].   [1]. Typology [2]. Subsidiary %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13569_50c7ca41440a6b912cb6358e3a8c080e.pdf