%0 Journal Article %T خرید دولتی نوآوری‌گرا ابزار مهم سیاست‌های نوآوری طرف تقاضا %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A فکور, بهمن %A حاجی حسینی, حجت‌اله %A انصاری, محمدتقی %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 28 %N 71 %P 83-98 %! خرید دولتی نوآوری‌گرا ابزار مهم سیاست‌های نوآوری طرف تقاضا %K خرید دولتی %K خرید دولتی نوآوری‌گرا %K سیاست‌های نوآوری طرف تقاضا %R %X حجم قابل توجه خرید دولتی سالانه کشورها موجب شده است که توجه سیاست‌گذاران نوآوری به قدرت اهرمی خرید دولتی برای تحریک نوآوری جلب شود. خرید دولتی در بازار به عنوان کشش تقاضا برای کالاها، خدمات و سیستم‌ها بیان می‌شود و اگر بتوان با به کارگیری روش‌های نوین، این تقاضا را به سمت نوآوری‌ سوق داد، در عمل تقاضای مؤثری برای شکل‌‌گیری نوآوری در جامعه ایجاد می‌شود که برای پرورش نوآوری از اهمیت اساسی برخوردار است. ‌هدف این مقاله تبیین روش‌های خرید نوآوری‌گراست. در این راستا با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای ابتدا نقش تقاضا در شکل‌گیری نوآوری و ظرفیت سیاستی خرید دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با تبیین خرید دولتی نوآوری‌گرا تفاوت آن با خرید معمولی شرح داده می‌شود. بعد از آن، به امکان به ‌کارگیری خرید دولتی نوآوری‌گرا به عنوان ابزار سیاست‌های نوآوری طرف تقاضا پرداخته می‌شود. برای شناخت بیشتر از خرید دولتی نوآوری‌گرا،‌ انواع آنها مشخص شده و موانع به‌ کارگیری این روش‌ها مورد توضیح قرار می‌گیرند. توجه به ظرفیت خرید دولتی برای تحریک نوآوری در کشور یکی از نتایج این تحقیق است. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13673_dbdeda38b13e012413f3c697b2b94751.pdf