مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
نقش درجات علمی در بهبود کیفیت مجلات (بررسی نشریه روستا و توسعه)
FA
عباس
اسلامی
کارشناس ارشد کتابداری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران
مهدی
رمضانزاده سبوئی
---
از آنجا که یکی از عوامل مؤثر در بهبود عملکرد و ادامه حیات و اثربخشی هر مرکز تولید و نشر علم از جمله مجله های علمی، ارزیابی عملکرد آنها است، مقاله حاضر تلاش دارد تا مبتنی بر ویژگی ها و کارکردهای اینگونه مجله ها، عملکرد یکی از مجله های فعال در حوزه نشر مقاله های تخصصی روستایی در ایران را از دیدگاه خوانندگان تخصصی خود مورد نقد و ارزیابی قرار داده و با به کارگیری برخی شاخص ها، به این پرسش پاسخ دهد که آیا تغییری در مجله از نظر شکل ظاهری و عدالت در چاپ آثار علمی، تنوع موضوعی و نقش در توسعه علمی توسعه روستایی در قبل و بعد از علمی- پژوهشی شدن صورت گرفته است؟ بر پایه روش اسنادی و با بهر ه گیری از پرسشنامه ای حاوی سؤال های مرتبط با شاخص های ارزیابی مجله های علمی، در مجموع تعداد 70 پرسشنامه از جامعه نمونه تکمیل و در نهایت اطلاعات جم عآوری و کاربرد SPSS شده با استفاده از بسته آماری Z آماره های تحلیلی (مانند آزمون کای اسکوئر، آزمون و یومان ویتنی) از جنبه های مختلف تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تفاوت معناداری بین این شاخص ها در دو وضعیت وجود دارد یعنی در بسیاری از شاخص ها وضعیت فصلنامه در بعد از علمی - پژوهشی برتری معناداری دارد.
مجله علمی ، پژوهشی,ارزیابی,فصلنامه روستا و توسعه
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13491.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13491_e511b0054c128a2b2e1354c39b5a30dd.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
مروری بر تجربة جهانی ارزیابی نظام آموزش عالی
FA
محمد
حسینی مقدم
دانشجوی دکترای آینده اندیشی، دانشگاه بین المللی امام خمینی
از منظر آینده پژوهی آموزش عالی به عنوان یک پیشران مهم و تعیین کننده در شکل دهی به آیندة علم و فناوری مورد توجه آینده اندیشان و سیاست پژوهان علم و فناوری بوده است. از مهم ترین دلایل این اهمیت، نقش کانونی آموزش عالی در تولید، آموزش، ترویج و توسعة قلمروهای متفاوت دانش و معرفت بشری است . علاوه بر این جهانی شدن آموزش عالی، تحرک گستردة دانشجویان و پژوهشگران برای کسب مهار ت های آموزشی و پژوهشی به کشورهای پیشتاز در این حوزه، کیفیت بروندادهای مراکز آموزشی و پژوهشی که از شهرت جهانی برخوردارند و برخی ویژگی های دیگر باعث اهمیت یافتن رقاب تپذیری در این حوزه شده است. از این رو ارزیابی و تضمین کیفیت عملکرد واحدهای آموزش عالی به عنوان گام مهمی به منظور دستیابی به رقاب ت پذیری، همواره در دستور کار سیاست پژوهان علم و فناوری بوده است. رصد تحولات جهانی ارزیابی آموزش عالی به منظور شناسایی روندها و رویدادهای این حوزه، گامی مؤثر در ارزیابی آموزش عالی ایران محسوب می شود. در این مقاله تلاش شده است تجربة کشورهای امریکا، دانمارک، ژاپن و پاکستان مورد بررسی قرار گیرد. در پایان با تکیه بر وجوه اشتراک مدل های ارزیابی این کشورها، مدلی به منظور ارزیابی آموزش عالی پیشنهاد شده اس ت . این مدل می تواند برای ارزیابی آموزش عالی ایران مورد توجه قرار گیرد.
آینده پژوهی,پیچیدگی,رصد,روند,بافتار اقتصادی، سیاسی,رقابت پذیری,ارزیابی نهادی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13492.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13492_cf592ed2936e9b54254e0734afdfe142.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
دسترس پذیری وب: مفاهیم و کاربردها
FA
محمد
حسن زاده
مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
سید مهدی
حسینی
---
وب، اکنون به یکی از محمل های اطلاعاتی مهم تبدیل شده و ابزاری برای اطلاع رسانی و اشاعة اطلاعات به کاربران و انجام خدمات الکترونیک از جمله دولت الکترونیک به شمار می رود. کاربران وب نیز شامل همة اقشار افراد اجتماع می شود؛ اما گرو ه های مخاطب کاربری وب، در سطح دسترسی و نحوه تعاملشان با وب سایت های اینترنتی، با یکدیگر تفاوت دارن د . این تفاوت ها که بر علل و مبنای خاص خود استوار هستند، در فرایند دسترس پذیری کاربران به محتوای موجود در وب سایت ها، تأثیر می گذارد. این نوشتار، مروری نظری بر مفاهیم، قلمرو، ماهیت و کاربردهای "دسترس پذیری وب"، به عنوان یکی از چالش های تعامل بین کاربران و وب سایت های اینترنتی، با تأکید بر و بسایت های دولتی، است. این مقاله می تواند زمینه ای برای انجام تحقیقات عمیق در حوزة دسترس پذیری وب سایت ها (به ویژه وب سایت های دولتی) فراهم آورد.
دسترس پذیری وب,دولت الکترونیک,وب سایت های اینترنتی,کاربران
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13493.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13493_6e6e60217fa7e267288d98d53847485b.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
تأملی بر پایگاه اطلاعات استنادات علمی اسکاپوس
FA
غلامعلی
منتظر
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
وحید
خطیبی
---
vahid.khatibi@gmail.com
هرچند کمتر از شش سال از عمر پایگاه اطلاعاتی اسکاپوس می گذرد اما ظرف همین مدت کوتاه به پایگاهی بی بدیل در عرصة نمایه سازی اطلاعات تبدیل شده است. حضور بیش از 18000 عنوان نشریات علمی از 5000ناشر بین المللی، 41 میلیون مدرک علمی، 23 میلیون پروانة اختراع و 435 میلیون صفحة وبِ علمی و همراهی آن از طریق موتور کاوش سایروس در محیط وب، امکانات منحصر بهفردی را برای این پایگاه به وجود آورده است. شناخت مبنای تاریخی پدید آمدن این پایگاه با تأکید بر اینکه اسکاپوس نام تپه ای مقدس در بیت المقدس و در محل فعلی دانشگاه هبرو از یک سو و شناسایی امکانات مختلف این پایگاه و نیز شرایط ورود نشریه های جدید در این پایگاه از مهم ترین نکاتی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
اسکاپوس,پایگاه اطلاعاتی,سایروس,انتشارات الزویر
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13494.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13494_ff4656ffd161b274cbd49bde852b4c6c.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
مدل فرایندی ترسیم نقشه های علم
FA
حسن
عابدی جعفری
دانشگاه تهران
محمد
ابویی اردکان
دانشگاه تهران
فتاح
آقازاده ده ده
کارشناس ارشد مدیریت شهری دانشگاه تهران
هدف از نگارش این مقاله، آشنایی با فرایند منطقیترسیم نقشه های علم است. در این مقاله ابتدا با روشن کردن جایگاه نقش ه های علم در حو زة علم سنجی و با تشریح کاربرد ترسیم نقش ههای علم، به بررسی پیشینة ترسیم نقشه های علم و نقشه های موضوعی علوم در ایران و جهان پرداخته شده است. سپس به تشریح فرایند و گامهای ترسیم نقشه های علوم شامل: 1- استخراج داده 2- تعریف واحدهای آنالیز 3- انتخاب شاخص 4- محاسبة شباهت های بین واحدها 5- دسته بندی 6- استفاده از نتیجه برای آنالیز کردن و تفسیر داده ها پرداخته شده است.
علم سنجی,نقشه علم,مصورسازی مفاهیم,واحدهای تشکیل دهنده علوم
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13495.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13495_9c9b3a962e478a16ce80ba330b9d2c67.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
آینده نگاری فناوری ابزاری برای تعیین اولویتهای علم و فناوری مطالعه موردی تجربه کره جنوبی
FA
مهدی
پاکزاد
کارشناس پژوهشی گروه سیاست علم و فّناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،تهران، ایران
مصطفی
تقوی
--
علی
اعتماد ی فرد
--
هزینة بالای تحقیق و توسعه و روند روزافزون تحولات علمی و فناورانه از یک سو و محدودیت منابع اعم از منابع انسانی و غیر انسانیِ قابل تخصیص به فعالیتهای پژوهشی از سوی دیگر، سبب شده است تا کشورها اقدام به انتخاب و اولویت گذاری بین حوزه های علم و فناوری نمایند. با توجه به تأثیر اولویت گذاری بر مسیر حرکت علم و فناوری کشور ، چگونگی و روش تعیین اولویت ها یکی از موارد چالش برانگیز بین سیاست گذاران و پژوهشگران قلمداد می شود . امروزه آینده نگاری به عنوان ابزاری استرتژیک برای شناسایی حوزه های اولوی ت دار علم و فناوری توسط سیاست گذاران مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی اجمالی آینده نگاری و تأثیر آن در فرایند اولویت گذاری، فرایند و چگونگی اولویت گذاری علم و فناوری در کره جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گیرد
آینده نگاری فناوری,اولویت گذاری,پروژ ه های ملی بسیار پیشرفته,پروژه 21 فناوری آینده
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13496.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13496_1d2dc1aee22553d1a38ef77eb9ceff34.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
20
46
2010
03
21
بررسی نحوه تأمین منابع پژوهش و فنّاوری در سال های 1377 تا 1388
FA
فریبا
فهیم یحیایی
معاون دفتر تلفیق برنامه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
دستیابی ایران به جایگاه اول علمی و فنّاوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی از هدف گذاری های مهم سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی است [ 1] . تحقق منابع مالی فعالیت های پژوهش و فنّاوری از عوامل مهم تأثیرگذار در تحقق هدف فوق است . نظر به اهمیت این امر در این مقاله تلاش گردیده روند تأمین اعتبار فعالیت های پژوهش و فنّاوری از محل بودجة کل کشور از سال 1377 تا سال 1388 مورد بررسی قرارگیرد. 31 درصد از / اعتبارات مزبور با متوسط نرخ رشد 1745 میلیارد ریال در سال 1377 به 34531 میلیارد ریال در سال 1388 رسیده است . در طی سا لهای فوق77 درصد این اعتبارات از محل / به طور متوسط 22 درصد آن از محل بودجة / بودجة عمومی دولت و شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت تأمین شده است [ 2]. متوسط نرخ رشد سالانة اعتبارات پژوهشی طی سا لهای برنامة چهارم معادل 4/6 درصد کمتر از متوسط شاخص مزبور طی سال های برنامة سوم توسعه بوده است. یافته های این مقاله نشان میدهد که اصل یترین منبع تأمین منابع مالی فعالیت های پژوهش و فنّاوری در شرایط حاضر دولت است و تا زمان ی که زمینه های اجرایی سرمای هگذاری بخش غیر دولتی در این فعالیتها فراهم نشده است دولت م یبایست به ایفای نقش اصلی در این زمینه ادامه دهد
پژوهش,فنّاوری,منابع,سرمایه گذاری,بخش دولتی,بخش غیردولتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13497.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13497_8c5e7e37e61552288605a4a03566e9eb.pdf