مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
در رثای مقاله؛ «هشت نسل مقالات اصیل علوم انسانی در ایران
1
18
FA
مقصود
فراستخواه
مؤسسه پژوهش و برنامه ربزی آموزش عالی، تهران، ایران
m_farasatkhah@yahoo.com
رشد علمی در ایران فریبنده شده است. نماگرهای غرورآمیز آن به همراه شواهد نگرانکننده به یک پارادوکس تبدیل گشته است. نشانههای متناقض از آن میرسد. ایران کشوری است با پنجاه هزار مقاله علمی که در طی بیست سال، 50 برابر شده و نرخ رشد آن از کشورهایی با روند توسعه پرشتاب همچون چین و کره و ترکیه گوی سبقت ربوده است. نزدیک به 1800 مجله غالبا به صورت فصلنامه، همچنان سالانه انبوهی مقاله را به آرشیو دانش ایرانی میافزاید. مقالاتی که چند میلیون استناد خورده است. 20 درصد مقالات علمی ایرانیان با یک نویسنده همکار بینالمللی نوشته شده است. سهم ایران از دانش انسانی و اجتماعی جهان برحسب انتشارات مقالات از حدود 4/0 درصد در 1391 به 7/0% در 1397 افزایش یافته است. دور تندی است: «منتشر کن یا مضمحل شو». اما حاصل چیست؟ ماشین عظیمی که گردشی مالیِ سالانه بالای 1000 میلیارد تومانی در پشت آن قرار دارد و سوختش با هشتصد هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی به علاوه بیش از هشتاد هزار هیأت علمی تأمین میشود، مدل کارخانهایِ آن« تولید اتوماتیک مقاله به شیوه دانشجو- استاد» است (دانشجو مینویسد و استاد میبیند). چرخدندههایش آییننامههایی است که مقاله میشمارد و مدرک میدهد، دوباره میشمارد و مرتبه علمی میدهد، باز میشمارد رتبه تعیین میکند و باردیگر همچنان اسطورۀ شمارش؛ شمارش و بازهم شمارش. گاهی حتی آثاری از فسادی نظاممند در کار تولید و انتشار این مقالات رخنه میکند. اما یک چیز همچنان در هاله ابهام مانده است: تأثیر اجتماعی این مقالات چیست؟ چه کمکی برای ترویج دانش و آگاهی ملی ایرانیان میکند؟ چه مددی به عمل و زندگی روزمره مردم در گوشه کنار مناطق کشور و توسعه پایدار این سرزمین میرساند؟ چه ارزش افزوده ملی به دست میدهد؟ مقالات علوم انسانی و اجتماعی در این میان کجای قضیهاند؟ برای آزمون کیفیت یک عملکرد، انواع راهها وجود دارد. یک راه نیز مقایسه آنها با عملکرد معیار از گذشته تا به امروز است. در این مقاله هشت نسل مقالات اصیل علوم انسانی و اجتماعی که طی دوسدۀ گذشته تا به امروز از اختر تا بخارا به چاپ رسیده است به عنوان عملکرد معیار و مبنایی برای نقد انبوهۀ جاری مقالات رسمی! قرار میگیرد که در مجلاتی با عنوان علمی پی در پی منتشر میشوند. احتمالا دست کم ده نوع گرایش آسیب زا سبب شکلی از اینرسی میشود و امید به کیفیت و تأثیر اجتماعی مقالات علوم انسانی و اجتماعی را کاهش میدهد: کمیتگرایی، صورتگرایی، مناسکگرایی، دولتگرایی، عرضهگرایی، معیشتگرایی، رسمیتگرایی، رفتارگرایی/ وظیفهگرایی، مدیریتگرایی و برج عاجگرایی.
رشد علمی,اسطورۀ شمارش,اثربخشی مقالات,ترویج دانش,علوم انسانی و اجتماعی,خط معیار کیفیت,موانع بر سر راه
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13740.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13740_7ebab5b209a7a3aa3dcb67d1fceccb34.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
نقش سازمانهای مردمنهاد علمی در توسعه علم و فناوری
19
32
FA
سید حامد
مزارعی
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
مهدی
پاکزاد بناب
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
pakzad@nrisp.ac.ir
مصطفی
محسنی کیاسری
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
مفهوم سازمانهای مردمنهاد چندین سال است که در برنامههای توسعه در کنار بخش دولتی و خصوصی به عنوان رکن سوم توسعه مطرح شده است؛ یکی از راههای ایفای چنین نقشی توسط این سازمانها بهروزرسانی وظایف و کارکردهای آنها در اساسنامه نمونه آنهاست. در این مقاله به انجمنهای علمی به عنوان سازمانهای مردمنهاد علمی تأکید شده است. در این راستا، تحقیق حاضر در پی یافتن جواب به سه سؤال اصلی است، 1- سازمانهای مردمنهاد علمی در توسعه علم و فناوری چه کارکردهایی باید داشته باشند؟ 2- چه کارکردهایی در راستای توسعه علم و فناوری در اساسنامه نمونه انجمنهای علمی کشور گنجانده شده است؟ 3- برای بهبود و ارتقاء کارکرد این سازمانها در توسعه علم و فناوری چه پیشنهادهای سیاستی را میتوان ارائه کرد؟ بررسیها نشان میدهد که کارکردهایی مانند، انجام و راهبری پروژههای تحقیق و توسعه، ارائه مدلهایی برای توسعه، جریانسازی علمی، مباحث مربوط به توسعه پایدار، شناسایی و اولویتبندی نیازها و انتقال آن به دولت، خدمات مشاورهای به دولت و شرکتهای نوپا، آموزش فناوریهای جدید، کمک به تدوین استانداردها و مقررات صنعتی، شبکهسازی در حوزه علم و فناوری و ... باید به اساسنامه نمونه انجمنهای علمی افزوده شود.
سازمانهای مردمنهاد,انجمنهای علمی,توسعه علم و فناوری,کارکردهای سازمانهای مردمنهاد علمی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13741.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13741_d44ad77b23168e5feb40fcf80d4a5802.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
عوامل مؤثر بر یکپارچگی دانش فنی و دانش بازار در شرکتهای نوآور: موانع و راهکارها
33
46
FA
مصطفی
صادقی
مدیر محصول شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
مهدی
کیامهر
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
kiamehr@sharif.edu
یکی از عوامل مهم در موفقیت نوآوری، یکپارچگی دانش فنی و دانش بازار است. اما نتایج تحقیقات پیشین در این حوزه نشان میدهد که سطح یکپارچگی موجود از سطح مطلوب موردنظر سازمانها کمتر است. هدف این تحقیق بررسی موانع ایجاد یکپارچگی در سازمانها با تمرکز بر واحدهای فنی و واحدهای بازاریابی است. با مطالعه منابع کتابخانهای مشخص شد که عواملی در سطح فردی و سازمانی مانع دستیابی به سطح مطلوب یکپارچگی بین واحدهای ذکر شده میشوند، از جمله دنیای تفکر فرهنگی متفاوت کارکنان دو واحد، مسئولیتهای سازمانی متفاوت و فاصله جغرافیایی بین واحدها. جابهجایی کارکنان، طراحی ساختار سازمان با رویکردهای نوآورانه و ایجاد و تقویت سیستمهای اجتماعی غیررسمی در سازمان از جمله راهکارهایی هستند که به افزایش یکپارچگی کمک میکنند. این تحقیق به مدیران ارشد سازمانها و بهخصوص مدیران عامل و مسئولان نوآوری در سازمان کمک میکند که با شناخت بهتر از مسئله و راهحلها، بتوانند موفقیت نوآوریهای سازمان را افزایش دهند.
یکپارچگی دانش,نوآوری,توسعه محصول و خدمت جدید
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13742.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13742_f3268609276406d2f02beb3fb22c68c0.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر قصد تسهیم دانش
47
60
FA
علی
بیرانوند
0000-0003-2316-0405
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
biranvand@gmail.com
محمد حسن
صیفی
دانشیار گروه برنامهریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور، ایران
هدف این تحقیق بررسی تأثیر مشوقها، اعتماد، و لذت کمک به دیگران بر قصد تسهیم دانش است. این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی به جمعآوری نظرات اعضای مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پرداخته است. جهت تحلیل روابط میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تأثیر مستقیم مشوقها و لذت کمک به دیگران بر قصد تسهیم دانش و تأثیر مستقیم اعتماد بر قصد تسهیم دانش تأیید نمیشود. همچنین تأثیر غیرمستقیم مشوقها، اعتماد و لذت کمک به دیگران به قصد تسهیم دانش بهواسطه هنجارهای ذهنی و نگرش به تسهیم دانش تأیید میشود. باورها در فرایند تسهیم دانش یک سازمان نقش محوری دارند. مدیران میتوانند در سازمانها از طریق متغیرهای مختلف و تحت تأثیر قرار دادن باورهای افراد، تأثیرات قابلتوجهی در ایجاد نگرش و هنجار در سازمان داشته باشند که نهایتاً با ایجاد قصد انجام آن کار در افراد نسبت به ایجاد رفتار مناسب و مورد تأیید در سازمان خود مؤثر باشند.
مدیریت دانش,تسهیم دانش,اشتراک دانش,استان فارس
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13743.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13743_6868f388fcef4c60ca86b854ef37e558.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
مطالعه علمسنجی انتشارات علمی حوزه زلزله شناسی بر اساس پایگاه استنادی وبگاه علوم
61
76
FA
محمد
فلاح
کارشناس ارشد علمسنجی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
mofallah71@gmail.com
علی
قربی
کارشناس ارشد علمسنجی، دانشکده مدیریت، دانشکده دانشگاه تهران
alighorbi73@ut.ac.ir
علیرضا
نوروزی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
افسانه
جعفری
کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تحلیلی و ارزیابی کمی و کیفی تولیدات علمی حوزۀ زلزلهشناسی در پایگاه استنادی وبگاه علوم در جهان و ایران از سال 1970 تا 2018 میلادی است. مطالعه حاضر، پژوهشی پیمایشی است و با استفاده از رویکرد علمسنجی انجام شده است که با استفاده از شاخصهای کمی تولیدات علمی جهان و ایران در حوزه زلزلهشناسی را مورد ارزیابی قرار داده است. یافتهها نشان داد تعداد تولیدات علمی حوزۀ زلزله در جهان، 114292 مدرک بوده که سهم ایران از تولید علم جهان در این حوزه 3065 مدرک است؛ همچنین نتایج نشان داد که ایران در جهان در مرتبه سیزدهم و در میان کشورهای آسیایی در مرتبه ششم قرار دارد. تعداد کل استنادها به مدارک 1963 استناد است که میانگین استناد به هر مدرک 25/6 استناد و شاخص هرش در این حوزه برای کشور ایران 51 است. نتایج نشان میدهد با وجود این که ایران یک کشور زلزلهخیز است، تعداد تولیدات علمی کشور ما در مقایسه با برخی کشورها که کانون زلزله نیستند پایین است. بنابراین، بایستی توجه بیشتری به تحقیق و توسعه در حوزه زلزلهشناسی شود
نمایه استنادی,تحلیل استنادی,تولیدات علمی,زلزلهشناسی,علم سنجی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13744.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13744_f403b5d2ba307b775497a936f2af3694.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
الگویابیِ ساختاری تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران بر ارتباطات بین فردی و نقش آن بر راهبردهای مدیریت تعارض در کتابخانهها
77
90
FA
اکبر
بهمنی چوب بستی
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
bahmani.akbar@gmail.com
سید مهرداد
سیدین
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، اداره کل کتابخانههای عمومی استان مرکزی، ایران
پژوهش حاضر با هدف ارتقای قابلیت کتابداران در مدیریت تعارض در کتابخانهها با بهکارگیری مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بین فردی است. بنابراین در این پژوهش به بررسی روابط علمی تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران بر ارتباطات بین فردی و نقش آن بر راهبردهای مدیریت تعارض در کتابخانهها پرداخته شد.<br /> این پژوهش از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مرکزی تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کویین دام، ارتباطات بین فردی گراهام و مدیریت تعارض ارتباط سازمانی پوتنام و ویلسون بود.<br /> نتیجۀ آزمون رگرسیون آماری بیانگر تأثیر مؤلفههای مهارتهای ارتباطی بر ارتباطات بین فردی و راهبردهای مدیریت تعارض است و همچنین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی بر راهبردهای مدیریت تعارض تأثیر معناداری دارند.<br /> با توجه به نقش علی مهارتهای ارتباطی میتوان با شناسایی ضعفهای موجود در حوزه کتابخانههای عمومی، زمینه را برای رشد و ترقی این مهارتها از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی و موارد پیشنهادشده در این پژوهش فراهم آورد تا کتابداران در ارائه خدمات به کاربران نهایت بهرهمندی را از مهارتهای ارتباطی خود ببرند و در مراجعه مجدد کاربر بهترین روش ارتباط بین فردی برای کاهش تعارض در کتابخانهها را اتخاذ نمایند.
کلیدواژهها: مهارتهای ارتباطی,ارتباطات بین فردی,راهبردهای مدیریت تعارض,کتابداران,کتابخانههای عمومی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13745.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13745_21a811970e288756e21b6dfef29e8276.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
2783-4514
28
72
2019
02
20
ایده رصدخانههای فرهنگی
91
102
FA
الهام
یوسفی
کارشناس رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان
yousefi_1387@yahoo.com
مقاله پیش رو تلاشی برای سازماندهی دانش موجود پیرامون رصدخانههای فرهنگی است. در مطالعاتی که به موضوع مدیریت فرهنگ اختصاص یافته، این مورد نسبتاً جدید بوده و کمتر مورد تحلیل قرار گرفته است. این متن بر مبنای طبقهبندی اتخاذ شده توسط شوستر در سال 1999، نتایج گروه کاری ENCATC با عنوان <em>رصدخانههای فرهنگی و اطلاعات و دانش فرهنگی</em> و تحقیقات خود نویسنده است. مقاله حاضر، مدلهای مختلف (به ویژه بر اساس شبکهها و فرمهای سازمانی)، قلمرو و اهداف رصدخانهها را ارائه و مقایسه میکند. همچنین، سوالاتی در مورد ماهیت رصدخانهها و مدیریت دانش انباشته شده، مطرح میکند
رصدخانههای فرهنگی,مدیریت,تحقیقات فرهنگی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13746.html
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13746_67e8724778628affd97564d1a7d0a8d8.pdf