TY - JOUR ID - 13561 TI - مدل ارزیابی کارکرد اعضای هیأت علمی واحدهای پژوهشی JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 AU - شیخان, ناهید AU - بختیاری نژاد, فیروز AD - عضو عیات علمی پژوهشی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری دانشگاه امیرکبیر AD - استاد دانشکده مهندسی مکانیک و رئیس پژوهشکده فناوری خودرو دانشگاه امیرکبیر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 25 IS - 58 SP - EP - KW - هیات علمی مراکز پژوهشی KW - ارزیابی عملکرد KW - مدل KW - کیفیت KW - آموزش عالی DO - N2 - در دهه اخیر به گسترش تحقیقات بنیادی در کشور توجه ویژه‌ای شده، اما توجه کمتری به تحقیقات کاربردی در مسیر توسعه فناوری شده است. در راستای حل این مشکل واحدهای تحقیقاتی شامل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌ها گسترش یافته و اعضای هیأت علمی نیز در این واحدها استخدام و مشغول به کار شده‌اند. ارتقای کیفیت کارکرد تحقیقاتی در توسعه فناوری در دانشگاه‌ها در گرو فعالیت‌های مفید و مؤثر اعضای هیأت علمی توانمند و شایسته است. توسعه فناوری و بهبود جایگاه کشور در جهان در این زمینه مستلزم انجام تحقیقات کاربردی و تقاضامحور جدی است. اعضای هیأت علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی، کارهای گوناگونی را برای انجام وظایف خود انجام می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها انجام پژوهش‌های کاربردی تقاضامحور و توسعه فناوری است و ارزیابی مستمر کارکرد آن‌ها با تعیین و تدوین شاخص‌های مؤثر و مفید ضروری است. در این مقاله مدل جدیدی برای ارزیابی کارکرد اعضای هیأت علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی طراحی و به‌عنوان نمونه برای واحدهای تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده است. یکی از نتایج حاصل از این ارزیابی می‌تواند در هدایت و جهت‌دهی مناسب و شناسایی فعالیت‌های مفید و مؤثر اعضای هیأت علمی استفاده و به افزایش کارایی آن‌ها منجر شود، همچنین می‌تواند با ایجاد رقابتی درست، کیفیت و کمیت فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه را به‌طور مؤثری افزایش دهد و در جهت آسیب‌شناسی افرادی که دارای کارکرد مناسبی نیستند اقدام و علت‌ها را شناسایی و در رفع و اصلاح مشکلات مربوط به عدم فعالیت آن‌ها تصمیمات جدی اتخاذ کند.  UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13561.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13561_b9a85f5eb6eaef9a84d595a72db8bd22.pdf ER -