TY - JOUR ID - 13609 TI - نگاهی به پدیده مصرف دیجیتال در فضای مجازی JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 26 IS - 64 SP - EP - KW - فناوری ارتباطات و اطلاعات KW - مصرف مجازی KW - مصرف دیجیتال KW - نظریه های مصرف KW - سیاست عمومی DO - N2 - این مقاله به بررسی مفهوم مصرف مجازی دیجیتال ( DVC) و معرفی و مقایسه برخی نظریههای اقتصادی و اجتماعی پیرامون آن میپردازد. در این نوشتار، ابتدا پدیده مصرف در فضای مجازی معرفی شده و به شباهتها و تفاوتهای آن با مصرفی که در نظریههای کلاسیک در مورد فناوری های دیگر آمده، پرداخته شده است. سپس مفهوم اقتصاد مجازی که حول ارزشآفرینی و مصرف در فضای مجازی شکل گرفته شده معرفی و به طور خلاصه بررسی شده است. در مرحله بعد، این شکل از مصرف در سپهر اجتماعی و فرهنگی و مهمترین رویکردهای جامعه شناسانه آن ذکر گردیده است. مصرف مجازی در ترازوی دو رویکرد تئوری انتقادی و مطالعات فرهنگی صنعت بحث و بررسی شده است. در پایان نیز سیاستگذاری فضای مجازی در سطوح ملی و بین المللی بهطور خلاصه بررسی و در مورد سیاست های جمهوری اسلامی ایران در این باره، بحث شده است. UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13609.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13609_9d8e84eafe1e27cb95529efacd03a55f.pdf ER -