مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
جایگاه علم و تکنولوژی در کشورهای عربی
13261
FA
صبحی
قاسم
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13261_e0abca9a33fe3d2a8b462a2415d27c96.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
انعکاس مقالات محققان ایرانی در دو بانک اطلاعاتی کب (CAB) و اگریس (AGRIS)
13262
FA
مریم
صراف زاده
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13262_084ee65dea84ab588efa68e215a9fea4.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
فرآیند پیش بینی پژوهش در ژاپن
13263
FA
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13263_ed8ff823e94afe18647132114d7b56b4.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
مطالعات و روش های آینده شناسی
13264
FA
محمد باقر
غفرانی
-
Journal Article
1970
01
01
در این مقاله، که برگرفته از «طرح سیاستگذاری کلان علم و فنآوری برای کشور» (غفرانی، 1378) است، دربارۀ تعاریف، ا هداف و کاربردهای آیندهشناسی از جمله کاربرد آن در پیشبینی فنآوری، بحث شده است. آیندهشناسی دانشی است که در دهههای پایانی قرن حاضر، پدید آمده است و برخلاف شیوههای سنتی، تا حدود زیادی بر اصول علمی تکیه دارد. آیندهشناسی در سیاستگذاری علم و فنآوری نقش کانونی مییابد. روشهای آیندهشناسی به دو دستۀ تحلیلی و ذهنی، تقسیم میشوند. روش تحلیلی به روشی اطلاق میشود که میکوشد با استفاده از ابزارهای مختلف علمی یا استنتاج منطقی، آینده را از طریق تحلیل روند گذشته، پیشبینی نماید. این روش خود به سه گروه روشهای عددی، گرافیکی و اسنتناجی، قابل تقسیم است. روش ذهنی متکی بر قضاوت و دیدگاههای انسانی است و به سه دسته روشهای نظرسنجی، روایی و قضاوت ساختاریافته، تقسیم میشود. روشهای پیشبینی فناوری شباهت زیادی به روشهای آیندهشناسی دارند و به دلیل اهمیت آنها در سیاستگذاری علمی و فنآوری، بسیاری از کشورها یا نهادهای بینالمللی به ایجاد مؤسسههای پیشرو در امر ارزیابی و پیشبینی فنآوری اقدام کردهاند.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13264_9ae30175bc2d5d5419cad3e4bb27f787.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
سیاست های علمی و پژوهشی در ایالات متحده آمریکا
13265
FA
علی
طایفی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13265_5518adac87246d9fe4ba4bc898d5d690.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
تأثیر شرایط منطقه ای بر سیاست گذاری علم و فن آوری در ایران
13266
FA
محمد باقر
غفرانی
-
Journal Article
1970
01
01
تحلیل شرایط محیطی نظام توسعهۀ علم و فنآوری در کشور، به تفکیک محیط بینالمللی، منطقهای و اجتماعی (داخلی)، بخشی از فرآیند سیاستگذاری علم و فنآوری را تشکیل میدهد که در طرح سیاستگذاری کلان علم و فنآوری برای کشور به آن توجه شده است (غفرانی، 1378). در این نوشتار که برگرفته از گفتار هشتم گزارش اصلی طرح مذکور است، شرایط جغرافیایی ـ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطقه، به ویژه موقعیت راهبردی ایران در منطقه، بررسی و نتیجهگیری شده است. تحلیل دقیق و مستمر تحولات، فرصتها و چالشهای منطقهای، همچنان که در سیاست خارجی و سیاستهای اقتصادی کشور نقش اساسی دارد، در هر نوع سیاستگذاری علم و فنآوری نیز نقش کانونی مییابد. وجود تعلقات مشترک فرهنگی ـ عقیدتی، سیطرۀ زبان فارسی و وجود ذخایر عظیم انرژی در منطقه، ضمن این که رسالتهای فراملی (منطقهای) مهمی را برعهدۀ نظام آموزش عالی، پژوهش و فنآوری در کشور قرار میدهد، بر اولویتهای تحقیق و توعسه نیز به طور اساسی تأثیر میگذارد.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13266_0b32c40740d9fee9ed8ffeafcd067c5c.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
تعیین و تدوین راهبردها در پژوهش های علمی و صنعتی
13267
FA
غلامرضا
ملک زاده
-
Journal Article
1970
01
01
لازمۀ برنامهریزی درست و انتخاب راهبردی تحقیقاتی به منظور دستیابی به توسعه، به ویژه توسعۀ فنی و صنعتی، بررسی دقیق سوابق و تجربیات سایر کشورها در زمینۀ توسعه، به خصوص توسعۀ فرهنگی، و در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی آنها، تجزیه و تحلیل روشهای مختلف به کار گرفته شده از سوی آنها برای رسیدن به خوداتکایی ملی و شناسایی علل پیروزیهاو شکستهای آنهاست. به عبارت دیگر، تنها با شناخت درست مسائل و درک موانع و مشکلات و برآورد قابلیتها و امکانات است که میتوان برنامهای مناسب انتخاب و طرحریزی کرد. هدف این بررسی و دستیابی به الگو و چهارچوبی برای تعیین و تدوین راهبرد تحقیقات فنآوری کشور است. این تحقیق نشان میدهد، سازمانهایی که مراحل اساسی و اصولی تدوین راهبرد را تا حدودی در نظر داشتهاند، در کار خود موفقتر از دیگران بودهاند. اگرچه اطلاعات مورد استفاده در تحقیق، جامع و کامل نبوده و نظیر تمام پژوهشهای انجام شده از این دست با کمبود اطلاعات آماری مواجه بوده است، ولی به وضوح میتوان دریافت که رعایت مواردی که به صورت گام به گام ارائه شده، راه رسیدن به موفقیت را هموار خواهد ساخت. برای رسیدن به نتایج مورد نظر در این تحقیق، دو نوع بررسی مدنظر قرار گرفته است؛ نخست، بررسی مطالعات کتابخانهای در خصوص تدوین راهبردها و استخراج اصول مهم و مفاهیم بنیادی با هدف تشخیص چگونگی کاربرد مفاهیم و اصول تدوین راهبردها و مؤسسات پژوهشی، به خصوص پژوهشهای مربوط به عرصۀ فنآوری. به این منظور مطالعۀ مفاهیم و تعاریف راهبرد و فنآوری و تعیین گزینش بهترین و جامعترین تعریف از این مفاهیم ضروری مینمود. دوم، بررسی پرسشنامهای با هدف تعیین میزان کاربرد اصول و مفاهیم تدوین راهبردها در مؤسسات و سازمانهای پژوهشی و مطالعۀ تأثیرات آن بر موقعیت سازمانها. بخشهای مختلف این مقاله عبارت خواهند بود از: بررسی مفاهیم کلی و عوامل مؤثر بر تدوین راهبردهای پژوهشی، عرضل نتایج بررسیهای میدانی حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، و ارائۀ نتجیهگیری و پیشنهادهای پژوهشگران این مقاله.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13267_e0034d7e0ec919d82deb540874b011ca.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
10
22
2000
06
21
تحول روند شاخص های تحقیقاتی (77-1357) بخش اول: شاخص های مالی و نیروی انسانی
13268
FA
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13268_58027e967170d03d8842d7281554f091.pdf