مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690214920110923Challenges and ambiguities in measuring innovation: the appropriateness of indicators with the field of innovation in Iranچالش ها و ابهام ها در سنجش نوآوری: تناسب نماگرها با زمینه نوآوری در ایران13509FAپریساریاحیدانشجوی دکترای سیاست گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرسشعبانالهیعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article19700101---نماگرهای علم، فناوری و نوآوری مهم ترین منابع اطلاعاتی برای تصمیمگیریهای کاربران مختلف از جمله سیاستگذاران هستند. طراحی مسیر حرکت به سمت هدف مطلوب بدون شناخت کافی از وضعیت موجود و ارزیابی اقدام های قبلی امکان پذیر نیست و نماگرها علائم راهنما و ابزار ارزیابی هستند. این مقاله با هدف بررسی تناسب نماگر های مورد استفاده توسط سیاستگذاران علم، فناوری و نوآوری در ایران، ابتدا به بررسی مسیر ایجاد و تکامل نماگرها و دستنامه های استاندارد علم، فناوری و نوآوری پرداخته و سپس با تکیه بر مباحث نظری و بررسی اسناد سیاست گذاری، تناسب نماگرهای مورد استفاده در ایران را مورد بحث قرار داده است . توجه طراحان نماگرها و پیمایشها در ایران بیشتر معطوف بر نماگرهای علم و فناوری است و با وجود اهمیت بالای نوآوری در توسعه اقتصادی و رسیدن به جامعه دانشی، فعالیت های نوآوری مورد غفلت قرار گرفته اند. دوری مراکز سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در ایران از بنگاهها که محور رویکرد سیستمی به نوآوری هستند و همچنین سابقه طولانی رویکرد خطی و عرضه محور به نوآوری در این غفلت مؤثر است.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13509_a1f009e089044bd9715420638020735f.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690214920110923Investigating the Interaction Patterns of Research and Executive Support Organizations with the High Councils of Science and Technology Policy (Selected Countries)بررسی الگوهای تعاملی نهادهای پشتیبان پژوهشی و اجرایی با شوراهای عالی سیاستگذاری علم و فناوری (کشورهای منتخب)13510FAعلیرضامحمدیکارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورنسرینبیگدلوکارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article19700101---فرایندهای سیاستگذاری علم و فناوری علاوه بر شوراها، کمیسیون ها و کمیته های تصمیم گیری که اغلب از مسئولا ن رده های بالا در بخش های مرتبط با فعالیت های علم و فناوری و نیز از دانشمندان و پژوهشگران برجسته در حوز ه های گوناگون علم و فناوری تشکیل می شود، به دو پیکرة پژوهشی و اجرایی نیز نیاز دارند. تعامل مؤثر و مناس ب بین شوراهای عالی سیاستگذار علم و فناوری با نهادهای پشتیبان پژوهشی و پشتیبان اجرایی می تواند به تدوین سیاست های مؤثر و کارا منجر شود. این مقاله به بررسی الگوهای نظام سیاستگذاری و پس از آن بررسی الگوهای تعامل نهادهای اصلی نظام سیاستگذاری علم و فناوری در شش کشور آمریکا، انگلستان، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و پاکستان می پردازد. یافته های این مطالعه، امکان سنخ شناسی الگوهای تعاملی و مقایسة آن با وضعیت موجود در ایران را فراهم می کند . در بخش پایانی مقاله نیز دلالت های سیاستی برای بهبود الگوی تعاملی در ایران پیشنهاد می شود.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13510_ff0cc42c36f6ca44c4c96c21829c6d9a.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690214920110923Future Evaluation of the Impact of Convergent Science and Technology on Ethics, Society, and Politics in Iran until 1404ارزیابی آینده پژوهانه تأثیرات علوم و فناوری های همگرا بر حوزه های اخلاق، اجتماع و سیاست در ایران تا 140413511FAعلیپایامدرسه علوم اجتماعی، علوم انسانی و زبان ها، دانشگاه وستمینسترمحسنبهرامی-حمیدرضاشرکادانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه فلوریداسیدمحمدطباطبائیشرکت متن نیروJournal Article19700101---علوم و فناوری های همگرا که به طور عمده در چهار قلمرو علوم و فناوری های شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو (شزان ) تحقق یافته اند و در حال رشد هستند، به واسطه برخورداری از توان بسیار بالای تاثیرگذاری علّی در قیاس با علوم و فناوری های متعارف، پیامدهای بسیار گسترده ای برای همه عرصه های حیات بشری به همراه می آورند . توجه به این پیامدها و نتایج برای هرنوع برنامه ریزی آینده پژوهانه ضرورت تام دارد. این مقاله اجمالی از گزارش مفصلِ بخشی از پروژه فراگیری است که به پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام و با همکاری شماری از پژوهشگران از اواخر سال 1387 ، آغاز شد و در اوایل سال جاری کار داوری بخش های مختلف آن به پایان رسید. تحقیق حاضر همچنان که از عنوان آن بر م یآید، ناظر به ارزیابی تأثیرات دانش- فناوری های شزان بر حوزه های اخلاق، اجتماع و سیاست در ایران تا سال 1404 بوده است.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13511_bfa1508526e69126f86a6cf053b39eda.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690214920110923Research Evaluation: Approaches, Techniques and Challengesارزیابی پژوهش: رویکردها، شیوه ها و چالش ها13512FAحمیدرضاجمالی مهموئیاستادیار دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیJournal Article19700101---این مقاله به معرفی روش ها و رویکردهای مختلف ارزیابی پژوهش می پردازد. ارزیابی پژوهش می تواند قبل از انجام آن (پیشین) یا پس از انجام آن (پسین ) صورت پذیرد . ارزیابی پسین می تواند معطوف به ارزیابی برونداد، بر ایند و اثر، و یا فرایند پژوهش باشد. روش های متعددی برای ارزیابی برونداد، اثر و دستاورد پژوهش وجود داردکه می توان آنها را در قالب سه رویکرد کمی، کیفی و یا کمی-کیفی دسته بندی کرد.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13512_4afb40d9f1b39477abc7e8ca94fdc76d.pdf