مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221Commercialization of Science: Critical Considerationsتجاری سازی علم در ایران: ملاحظات انتقادی13604FAسمیراندیرخانلودانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article19700101Recently, the issue of knowledge and technology commercialization has expanded among policymakers and scientific circles. Global economic condition in recent years has led the development plans (Chapter IV of the Fourth Development Plan, Articles 16, 17 and 18 of the Fifth Plan) [1,2], to consider it. Policymakers constantly discuss the third generation of universities; the ones involved in entrepreneurial activities. From the researchers’ viewpoint, identification, creation and commercialization of intellectual property has become an institutional goal of the academic system in this era. The concept of academic entrepreneurship as well as commercialization of science, like many other concepts, have been imported from the outside geographic boundaries into the country. It can provide opportunity of using other communities’ experiences and at the same time, creating challenges in accordance with the contextual, structural and cultural characteristics. Therefore commercialization subject in Iran should be constructed in respect to its local and contextual characteristics rather than <br />mere implementation of leading countries’ patterns. This paper aimed to identify and describe the major considerations of science commercialization in Iran, in order to encourage commercial activities in scientific societies and universities.امروزه بحث و بررسی تجاریسازی علم و فناوری در محافل علمی و در میان سیاستگذاران گسترش یافته است. شرایط اقتصادی جهانی نیز در سالهای اخیر موجب گردیده که در برنامههای توسعه )فصل چهارم قانون برنامه چهارم توسعه؛ مواد 16 ، 17 و 18 قانون برنامه پنجم( ] 1 ، 2 [، به این امر توجه شود. در میان سیاستگذاران، بهطور مداوم از عنوان دانشگاه نسل سوم سخن به میان میآید؛ دانشگاهی که درگیر فعالیتهای کارآفرینانه میگردد. از دیدگاه پژوهشگران، در عصر حاضر شناسایی، ایجاد و تجاریسازی داراییهای فکری به اهداف نهادی بسیاری از سیستمهای دانشگاهی تبدیل شده است. مفهوم تجاریسازی علم و بهدنبال آن کارآفرینی دانشگاهی، مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، از بیرون مرزهای جغرافیایی وارد کشور شده است و این وارداتی بودن از یک طرف میتواند فرصتهایی را برای استفاده از تجربیات سایر جوامع فراهم سازد و از سوی دیگر چالشهایی در تطابق با ویژگیهای زمینهای و ساختاری و فرهنگی فراهم سازد. بنابراین موضوع تجاریسازی در ایران باید متناسب با ویژگیهای زمینهای و محلی آن ساخته شود نه اینکه الگوهای کشورهای پیشرو، عیناً پیادهسازی گردد. این مقاله بهدنبال شناسایی و توصیف ملاحظات عمده تجاریسازی علم در ایران در جهت تشویق و ترغیب دانشگاهها و جوامع علمی به سمت تجاریسازی است.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13604_8c77e56ff7277ab3be15d088af08e610.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221A Scientific Evaluation of Tehran University with Emphasis on Scientific Cooperation inside and outside the Countryبررسی وضعیت انتشارات علمی دانشگاه تهران با تأکید برهمکاریهای علمی در داخل و خارج از کشور13605FAJournal Article19700101The aim of this study was to review scientific publications of Tehran University with emphasis on scientific cooperation inside and outside the country from 2004 to 2014.
The study was conducted in an applied research structure with a scientometric trend. Statistics production consists of scientific productions indexed in the Scopus database, which have been written by researchers in Tehran University from 2004 to 2014.
The results indicatedthat 13307 researchers have contributed to the scientific production of Tehran University by compiling 27804 scientific documents from 2004 to 2014. Most of their publications were in the form of research articles and the least were in form of research reports. Other findings included a growing trend in the scientific production of this university in 2014 compared to 2004. The greatest cooperation in the Scopus database refers to engineering and agricultural fields, respectively.
The research findings revealed that the common authorship among Tehran University and other significant world universities and Iranian high educational institutes, not only has a role in the growing production of Tehran University, but also represents the acceptable level of cooperation in this university, approving its academic standing.هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان انتشارات علمی دانشگاه تهران، از سال 2004 تا 2014 در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس با تأکید بر همکاری علمی در خارج و داخل از ایران است. این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد علمسنجی انجام پذیرفته است. جامعه آماری متشکل از کلیه تولیدات علمی نمایه شده در پایگاههای استنادی اسکوپوس که در سالهای 2004 تا 2014 توسط پژوهشگران دانشگاه تهران نگاشته شده، میباشد. یافته های پژوهش نشان داد که 13307 پژوهشگر با تألیف 27804 مدرک علمی در بازه زمانی 2004 تا 2014 در تولیدات علمی این دانشگاه نقش داشتهاند که بیشترین این تألیفات در قالب مقاله پژوهشی و کمترین آنها در قالب گزارشهای پژوهشی بوده است. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به روند رو به رشد تولیدات علمی پژوهشگران این دانشگاه در سال 2014 نسبت به سال 2004 اشاره کرد. در مبحث همکاریهای علمی بیشترین میزان همکاری علمی در پایگاه اسکوپوس بهترتیب در حوزه فنی و مهندسی و حوزه کشاورزی بوده است. یافتهها نشان میدهند که وجود تألیفات مشترک میان دانشگاه تهران با دانشگاههای مطرح جهان و دیگر مؤسسات آموزش عالی در داخل کشور نهتنها در شکلگیری روند رو به رشد تولیدات این دانشگاه نقش داشته، بلکه نمایانگر سطح قابل قبول همکاریهای این دانشگاه و مهر تأییدی بر جایگاه علمی آن است.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13605_e75ec805b8522caa78f1f99b671af243.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221An Analysis of the Structure and Required Infrastructure for Scientometrics Centers at Medical Science Universitiesتحلیل ساختار و زیرساخت های مراکز علم سنجی در دانشگاه های علوم پزشکی13606FAJournal Article19700101This aimed to investigate the infrastructure and appropriate structure for the scientometrics departments in Iranian medical universities. A qualitative approach was used in order to collect the data. In particular, Grounded Theory Model and interviews were utilized. The research sample included the research deputy, the research staff, the staff of the scientometrics departments at medical universities, as well as several experts in scientometrics. The study revealed two types of infrastructure and an appropriate structure for scientometrics departments at the medical universities. were grouped as technological and organizational infrastructure. According to the interviewees, the infrastructure was necessary for scientometrics departments in order to optimize and improve the performance and contribution of scientometrics departments at medical universities.در سالهای اخیر دانشگاههای علوم پزشکی کشور اقدام به تأسیس مراکز علمسنجی کردهاند و وظایف متنوعی بر عهده آنها قرار گرفته است. با این وجود، هنوز مطالعه مستقلی درباره وظایف، ساختار و کارکرد مراکز علم سنجی دانشگاهی صورت نگرفته است. شناسایی و طبقه بندی زیرساختها و ساختار مناسب برای مراکز علم سنجی دانشگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی، موضوع مورد مطالعه در این پژوهش است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و از روش گراندد تئوری استفاده شده است. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان علم سنجی و مدیران پژوهشی و کارشناسان دفاتر علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی گردآوری و مقولهبندی شده و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها به استخراج و دسته بندی دو دسته زیرساخت مطلوب برای مراکز علم سنجی دانشگاهی تحت عنوان زیرساخت های فناورانه و سازمانی منجر شده است. در ارتباط با ساختار سازمانی مناسب برای مراکز علم سنجی دانشگاهی نیز سه مقوله اصلی شامل ساختار مستقل، وابسته و سایر ساختارها شناسایی و دسته بندی شده است. شناسایی و دسته بندی ساختار و زیرساختهای مناسب برای مراکز علم سنجی دانشگاهی یک ضرورت در راستای بهینه سازی و بهبود کارکرد است. نتایج این تحقیق میتواند به بهبود کارکرد مراکز علم سنجی و در نتیجه برنامه ریزی و سیاستگذاری علمی مناسب در دانشگاه ها منجر شود.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13606_f5cdc7da85f4bf96e16d4d2606e41eac.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221Identification of Barriers of Information Technology to the Executive Deployment in Iranشناسایی موانع استقرار فناوری اطلاعات در دستگاههای اجرایی ایران13607FAJournal Article19700101Barriers and drivers involved in achieving the deployment of information technology are significantly important. This study aimed to identify barriers to the deployment of information technology in organizations of Iran. This research was applied-explorative. To identify barriers based on idea of managers and experts in the field of IT organizations, the convincing enough law was used and 20 experts were selected. Experts with experience in investigated organizations including the Office of Economic and Finance Affairs, Tax, Social Security, Ministry of Energy, Municipalities, Communication Research Centre and the Court, were selected as the sample. After the interviews, 22 independent factors were identified, regarded as the basic factors and classified in fifth class as secondary factors. Data analysis was performed using exploration treasure network exploration. The results showed that managerial factors were the important barriers of information technology implementing in Iranian organizationsAfter that, human resources, cultural factors, and finally educational factors were the important barriers of IT implementation. Among the studied organizations, compared with six other organizations the Economic and Finance Affairs was the weakest organization in the IT sector and municipalities are in the best position.بررسی موانع استقرار فناوری اطلاعات دارای اهمیت خاصی است. در این مطالعه به شناسایی موانع استقرار فناوری اطلاعات در سازمانهای ایران پرداخته شده است. پژوهش از نوع کاربردی – اکتشافی است. برای شناسایی موانع از مدیران و صاحبنظران در حوزه فناوری اطلاعات سازمانها، با قانون حد کفایت استفاده و با 20 خبره به سطح اقناع رسید. خبرگان دارای سابقه اداری در سازمانهای تحت بررسی و پژوهش یعنی امور اقتصاد و دارایی، امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، وزارت نیرو، شهرداری، مرکز تحقیقات مخابرات و دیوان محاسبات بودهاند. پس از انجام مصاحبه ها، 22 عامل مستقل شناسایی شده که بهعنوان سازههای اولیه در نظر گرفته شده و در پنج سطح تحت عنوان سازه های ثانویه طبقه بندی گردیدهاند. تحلیل دادهها به روش اکتشافی شبکه خزانه ای انجام پذیرفته است. نتایج نشان میدهد عوامل مدیریتی بیشترین تأثیر را در عدم استقرار فناوری اطلاعات در سازمانهای ایران دارند و پس از آن به ترتیب نیروی انسانی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و در پایان عوامل آموزشی موانعی را برای استقرار فناوری اطلاعات ایجاد میکنند. در بین سازمانهای مورد مطالعه در مقایسه با شش سازمان دیگر، سازمان امور اقتصاد و دارایی، ضعیف ترین سازمان در بخش فناوری اطلاعات و شهرداری در بهترین وضعیت بودهاند.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13607_e9419de1f5432638259926d839f9098b.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221A SystematicReview Concepts and Patterns of Promotion and Popularization Scienceمروری نظام مند بر مفاهیم و الگوهای ترویج و عمومی سازی علم13608FAJournal Article19700101The rapid expansion of science as a result of human efforts to understanding natural phenomena and its surroundings, has raised a situation that is well known to “public perception and science gap”. This gap between science and the public, has caused failure of acknowledgment of science, lack of support for science and most importantly lack of participation in science. It is an extremely serious obstacle to the development of science. Therefore, the popularization of science includes a set of programs and activities in order to understand the scientific concepts for the public and promote public perception of scientific concepts. This trans-disciplinary process as an issue in all scientific fields occurs in order to the knowledge and insight of the public, strengthen the public confidence in science, public participation in science, eduactue ordinary people about sciencebut in the field of popularization of science, like any other thought, there have been developments and different views. Accordingly, this article attempts to analyze the concepts and points of promoting science and its goals, then to study and discuss attitudes and patterns of this process on the systematic review historically and functionally.گسترش سریع علم بهعنوان نتیجه قهری تلاش بشر برای شناخت پدیدههای پیرامونی خود، وضعیتی را پیش کشیده است که به شکاف ادراکی عموم نسبت به علم مشهور است. این شکاف ادراکی میان علم و عامه مردم، باعث عدم پذیرش علم، عدم حمایت از علم و از همه مهمتر عدم مشارکت در علم است که مانع و چالش بسیار جدی در برابر رشد روزافزون علم تلقی میشود. بدین جهت ترویج علم، شامل مجموعهای از برنامهها و فعالیتهایی است که در راستای فهمپذیرکردن مفاهیم علمی برای عموم مردم و ارتقای توان درک عموم برای فهم مفاهیم علمی انجام میشود. این فرایند بهعنوان مقولهای فرارشتهای در همه حوزههای علمی بهمنظور ارتقای آگاهی و دانش و بینش عموم، تقویت باور و اعتماد عمومی به علم، جلب مشارکت عامه در علم، آموزش علوم به مردم عادی انجام میشود، اما حوزه ترویج یا علم نیز مانند هر اندیشه و تفکر دیگری، شاهد تحولات و دیدگاههای متفاوتی بوده است. بر این مبنا، عمومیسازی مقاله حاضر میکوشد ضمن اشاره به تاریخچهای از ترویج علم و واکاوی مفاهیم و اهداف آن، دیدگاهها و الگوهای مختلف این فرایند را به لحاظ تاریخی و کارکردی با مروری نظامیافته بحث و بررسی کند.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13608_776de6a346316f9865a0305b91e3326c.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221A toward Digital Virtual Consumptionنگاهی به پدیده مصرف دیجیتال در فضای مجازی13609FAJournal Article19700101Abstract: This paper, discusses digital virtual consumption (DVC) phenomenon, introduces some related economic and social theories and compares them. In this paper, in the first step, DVC is defined and its similarities and differences with real consumption theorized by classical consumption theories are discussed. Virtual economy phenomenon is defined and analyzed briefly according to value creation process in virtual spaceIn the next step, this genre of consumption is discussed in social and cultural sphere and the most crucial sociological approaches to this field are mentioned. DVC is evaluated by two major approaches toward technology, including critical studies and cultural studies of technology. In the last step, public policy of virtual space is briefly studied both national and global levels and the policy of the Islamic Republic of Iran in this field is discussed.این مقاله به بررسی مفهوم مصرف مجازی دیجیتال ( DVC) و معرفی و مقایسه برخی نظریههای اقتصادی و اجتماعی پیرامون آن میپردازد. در این نوشتار، ابتدا پدیده مصرف در فضای مجازی معرفی شده و به شباهتها و تفاوتهای آن با مصرفی که در نظریههای کلاسیک در مورد فناوری های دیگر آمده، پرداخته شده است. سپس مفهوم اقتصاد مجازی که حول ارزشآفرینی و مصرف در فضای مجازی شکل گرفته شده معرفی و به طور خلاصه بررسی شده است. در مرحله بعد، این شکل از مصرف در سپهر اجتماعی و فرهنگی و مهمترین رویکردهای جامعه شناسانه آن ذکر گردیده است. مصرف مجازی در ترازوی دو رویکرد تئوری انتقادی و مطالعات فرهنگی صنعت بحث و بررسی شده است. در پایان نیز سیاستگذاری فضای مجازی در سطوح ملی و بین المللی بهطور خلاصه بررسی و در مورد سیاست های جمهوری اسلامی ایران در این باره، بحث شده است.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13609_9d8e84eafe1e27cb95529efacd03a55f.pdfمرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690266420161221“KnowledgeBased Development” or “Oil Based Pseudo-Knowledge”: This is the Problem«توسعه دانش بنیان» یا «شِبهِ دانش نفت بنیان»: مساله این است13610FAJournal Article19700101In recent years, “knowledge-based economy” and “knowledge-based development” have been frequently used by Iranian academics and politicians. Although all are unanimous in the importance of being “knowledge-based”, some interpret the increasing growth of Iran’s scientific outputs and consequent impressive upgrade of the country’s science production rank as a positive sign of progression in the direction of being “knowledge-based”, and the others are concerned about the quality of knowledge and research in Iran. In a deeper survey of the relation between “us” and “knowledge-based development”, if we, on the one hand, take our history in the account and consider “development”, “modern science” and “knowledge-based” within their main context (modern West), on the other hand, we realize that the acquisition of a proper understanding of such a relation requires regarding the relation between “our historical path” and “modern West”. In other words, in order to be able to understand and manage present threats and opportunities, we should consider current situation as a two-way created from historical and conceptual trends. In this regard, using the capable analytical framework of institutionalism, it is demonstrated that from one perspective, “knowledge” has the capability to correct our historical path provided that we consider it as our foundation and center and from another perspective, we, in continuing our historical path, have also the capacity to turn such transformative concepts “knowledge” and “knowledge-base” into “pseudo-knowledge” and “pseudo-knowledge base”. Therefore, in terms of the relation with being knowledge-base, our problem is not that if we do not act carefully, only our productivity will reduce or if we do not increase science and research budget, it takes more time for us to be developed or knowledge-based, our problem is that if we make mistakes, we will soon realize that despite our impressive growth in quantitative science and research indices, we have come the wrong way as before, with the difference that what we will this time convert into a luxury mask in an oil-based approach for the medication of our chronic pains, which has been turned into a fancy “pseudo-medicine”.سال هاست که عبارت های «اقتصاد دانش بنیان» «توسعه دانش بنیان» در ادبیات دانشگاهیان و سیاستمداران ایران به کار رفته و همگان بر لزوم دانش بنیان شدن تأکید کرده اند. در این میان، برخی رشد فزاینده تعداد مقالات علمی و به تبع آن ارتقای جایگاه کشور در رتبه بندیهای مربوط را نشانه ای مثبت و حاکی از پیشرفت در مسیر دانش بنیان دانسته و برخی دیگر نسبت به کیفیت علم و پژوهش کشور ابراز نگرانی کرده اند. در راستای بررسی عمیق تر نسبت میان«ما» و «توسعه دانش بنیان»، چنانچه از یک سو تاریخچه خود را لحاظ کرده و از سوی دیگر مفاهیم «توسعه»،«علم نوین» و «دانش بنیان» را نیز در متن و زمینه اصلیشان (غرب مدرن) مورد توجه قرار دهیم، متوجه میشویم که درک نسبت مذکور مستلزم توجه به نسبت میان «مسیر تاریخی ما » و«غرب مدرن» است. به عبارت دیگر، به منظور شناخت و مدیریت فرصتها و تهدیدهای پیشرو، باید به موقعیت کنونی در قالب دوراهه ای حاصل از برخورد روندهایی تاریخی و مفهومی نگاه کرد. در این راستا، در مقاله حاضر، با استفاده از چارچوب تحلیلی مکتب نهادگرایی به بررسی این مهم پرداخته و نشان داده شده است که از یک سو، دانش این قابلیت را دارد که با بنیان قرار دادن آن، مسیر تاریخی خود را اصلاح کرده و در مسیر توسعه قرار بگیریم و از سوی دیگر، در صورت عدم اصلاحِ مسیر تاریخی، ما نیز کاملاً این ظرفیت را داریم که مفاهیم تحول آفرینی همچون «دانش» و«دانش بنیان» را به نمونک هایی چون «شِبهِ دانش» و «شِبهِ دانش بنیان» تبدیل کنیم. بنابراین، مسئله از حیث نسبتی که با دانش بنیان شدن داریم، این نیست که اگر دقیق عمل نکنیم فقط بازده اقداماتمان کاهش مییابد و اگر بودجه بیشتری به علم و پژوهش اختصاص ندهیم مسیر توسعه و دانش بنیان شدنمان طولانی تر میشود، مسئله این است که چنانچه باز هم اشتباه کنیم، در آینده نزدیک متوجه خواهیم شد که با وجود رشد چشمگیر شاخص های کمیِ دانش و پژوهش، سالها است چون گذشته راه ترکستان پیمودهایم، با این تفاوت که آنچه این بار با اتکا بر نفت، صورتکی تشریفاتی از آن ساخته ایم در واقع «مرهم دردهای مزمنمان» بوده است که آن را به یک «شِبهِ مرهمِ تجملاتی» جعل کرده ایم.https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13610_fd6c4f454512ad0f8322f4a58295de7d.pdf