مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
همایش جهانی علم برای قرن بیست و یکم
13248
FA
علی
صباغیان
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
دستور کار علم - چارچوبی برای عمل
13249
FA
علی
صباغیان
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
اعلامیه جهانی علم و کاربرد دانش علمی
13250
FA
علی
صباغیان
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
تحلیلی بر نظریه های اجتماعی توسعه علم و تکنولوژی
13251
FA
حیدر
جانعلی زاده چوب بستی
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
فرهنگ علمی - پژوهشی ایران (بررسی قابلیت ها و تنگناها)
13252
FA
علی
طایفی
-
Journal Article
1970
01
01
نقاط ضعف و قوت فرهنگ علمی ـ پژوهشی ایران در سنجش با وضع مطلوب چنین فرهنگی چیست و راههای نیل به آن کدام است؟ این سؤال، محوری است که نویسندۀ این مقاله با نگرشی آسیبشناسانه به بررسی و جستوجوی پاسخی مناسب برای آن پرداخته و کوشیده است با در نظر گرفتن ابعاد مختلف این موضوع اعم از دینی، سیاسی، قانونی، اقتصادی، ابزاری، ساختاری، سازمانی و مدیریتی، زبانشناختی و روحی و معرفتی، نقاط ضعف و قوت فرهنگ پژوهشی ایران را ارزیابی و سپس در قسمتهای بعدی ضمن ترسیم شاخصهای وضع مطلوب فرهنگ علمی ـ پژوهشی، راهکارهایی برای نیل به آن پیشنهاد کند.
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
چگونگی و علل پیدایی فیزیک کوانتومی
13253
FA
غلامحسین
مقدم حیدری
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
سیر تاریخی ارتباط متقابل تحولات فرهنگی، علمی و تکنولوژیک
13254
FA
فیروزه
غضنفری
-
Journal Article
1970
01
01
در این مقاله، نخست با ذکر تعاریفی، ارتباط مفهومی فرهنگ، علم و تکنولوژی به بحث گذارده میشود. سپس، سیر تاریخی این ارتباطات در تمدنهای باستان همچون مصر، یونان و چین بررسی شده، به عناصر و ارزشهای فرهنگی که در تمدن اسلامی، زمینهساز تحول علم و تکنولوژی مسلمانان شد، اشاره میگردد. در گذر تاریخی به رنسانس و انقلاب صنعتی میرسیم و اینکه چگونه نیرو و توان فرهنگی که در رنسانس آزاد گردید، روشنفکری و علمجویی را در غرب برانگیخت و موجب توسعۀ تکنولوژی و انقلاب صنعتی شد. در پایان، وضعیت کنونی ارتباط فرهنگ، علم و تکنولوژی را در سه دسته از کشورهای توسعهیافتۀ غربی، کشورهای توسعهیافتۀ غیرغربی و کشورهای در حال توسعه مطالعه میکنیم. سرانجام، سیر تاریخی ارتباط تحولات فرهنگی با تحول علم تکنولوژی، این رهنمود را به ما میدهد که رمز پیشرفت کشورهای در حال توسعه، بازگشت به خویشتن و تفکر خودی و فرهنگ بومی به منظور فرهنگ معنوی (علم، فلسفه و هنر) تقسیم کرد. (همان، 47). پس، علم بخشی از فرهنگ یا یکی از جلوههای آن است. معمولاً هر فرهنگی، به سبب ویژگیهایش از دیگر فرهنگها متمایز میشود. یکی از وجوه این تمایزات را تمایزات علمی تشکیل میدهد. اگرچه علم به مفهوم صرف آن، متعلق به محدودۀ کشوری خاص نیست اما خاستگاه فرهنگی آن، زمینۀ مساعد رشد آن نشان میدهد. به بیانی دیگر، نفوذ اندیشههای علمی از طرفی بر پایۀ تلاشهای گذشتگان (تاریخ علم) متکی است و از طرف دیگر، به زمینۀ مستعد فرهنگی هر جامعه، و خلاقیتها و ابتکارات ویژه نوابق وابسته است. اما تکنولوژی اساساً به کارگیری دانش برای حل مشکلات علمی است که ممکن است طبیعتاً از ناحیهای به ناحیۀ دیگر به علت گونهگونیهای اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و دیگر عاملهای مؤثر در محیط زندگی، متفاوت باشند. میتوان گفت که فرهنگ یک قوم، گویاترین جلوه از نحوۀ نگاه یک قوم به محیطشان، شیوۀ سازگاری با آن و چند و چون حفظ پیوندشان با این محیط است.
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
ماهیت فرهنگ و تکنولوژیک
13255
FA
محمد
فاضلی
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
مردم شناسی به منزله علم سیاست
13256
FA
جان
ون ویلن
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
نقش سیاست در جهت گیری نتایج پژوهش های علمی
13257
FA
ساندرا
هاردینگ
-
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
ارزیابی دانشمندان و آثار علمی آنان
13258
FA
فاضل
لاریجانی
--
Journal Article
1970
01
01
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
بررسی طرح های تحقیقاتی پیشنهاد شده و مصوب پژوهشگران ایرانی در سال 1376
13259
FA
فریده
عصاره
-
Journal Article
1970
01
01
این مقاله بر آن است تا به بررسی «بانک اطلاعاتی ملی تحقیقات (1376)، بپردازد که دربرگیرندۀ 6602 طرح پیشنهادی است این طرحها را 3942 مجری اصلی عرضه کردهاند که از این تعداد، مجموعاً 1358 طرح تحقیقاتی به تصویب نهایی شورای پژوهشهای علمی کشور رسیده و به سازمانهای مجری ابلاغ گردیده و بعضاً به اجرا درآمده است. در این بانک اطلاعاتی، تعداد مجریان اصلی به تفکیک جنسیت مشخص و توزیع فراوانی طرحهای پیشنهادی و مصوب نیز ترسیم خواهد شد همچنین، جدول رتبهبندی شدۀ مجریان اصلی براساس تعداد طرحهای عرضه شده و نیز تعداد طرحهای مصوب به نمایش در خواهد آمد. دانشگاههاو مؤسسات تحقیقاتی کشور براساس تعداد طرحهای پیشنهادی و تصویب شده، رتبهبندی میشوند و بدینوسیله، میزان مشارکت دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشور به طور عام و پژوهشگران ایرانی به طور خاص، در این بانک اطلاعاتی مشخص میگردد. سپس، کل جامعۀ پژوهشگران ایرانی در سال 1376 با جامعۀ شرکتکننده در نخستین فراخوان شورای پژوهشهای علمی کشور مقایسه و مشخص میشود که چه تعداد از کل پژوهشگران ایرانی در این فراخوان شرکت کرده و چه تعداد شرکت نکردهاند؛ به عبارت دیگر، توزیع نیروی انسانی ـ تحقیقاتی (Manpower) موجود کشور به نمایش گذاشته خواهد شد. توزیع موضوعی طرحهای تحقیقاتی پیشنهادی و مصوب نیز ترسیم میگردد تا زمینههای موضوعیای که احیاناً کمتر به آنها توجه شده، جهت اطلاع پژوهشگران مشخص شود.
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
9
21
2000
01
21
سیمای همکاری علمی مراکز تحقیقاتی داخل کشور با هم و با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور از دریچه SCI
13260
FA
محمد
طالبی
-
Journal Article
1970
01
01