مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690235420130321Scientific cooperation...همکاری علمی، زمینه ساز شبکه هم نویسندگی: مطالعه موردی، روابط هم نویسندگی مجتبی شمسی پور در حوزه شیمی13535FAحمیداحمدیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازفریدهعصاره-فرامرزسهیلیJournal Article19700101---هدف از انجام این پژوهش شناخت مختصری از همکارى علمى، هم نویسندگی و شبکه هم نویسندگی به منظور بررسی نمونة کوچکی از یک شبکه هم نویسندگی با مرکزیت مجتبی شمسی پور در حوزه شیمی ایران است. در این پژوهش با استفاده از روش سندى تاریخى به مرور مختصری از منابع و متون مرتبط با موضوع پرداخته مى شود. نتایج نشان مى دهد که مطالعة هم نویسندگى مقالههای علمى و شبکه هاى استنادى که مبتنى بر پایگاه هاى انتشارات علمى است، راهى مؤثر براى بررسى همکارى بین دانشمندان است. این شبکه ها براى مطالعة ارتباطات دانشمندان و همچنین شهرت، محبوبیت و تکامل فناورى ها به کار برده مىشوند، این شبکه ها نوعى شبکة اجتماعى به شمار مى آیند. یک شبکة اجتماعى، مجموعه اى از روابط است که بین افراد، گروه ها یا سازمان ها وجود دارد و جریان داده ها، اطلاعات، دانش و سایر منابع را قادر مى سازد. بر پایه مبانی نظری پژوهش، شبکه همنویسندگی حوزه شیمی ایران با مرکزیت مجتبی شمسی-پور مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این بررسی نشان می دهد در حوزه شیمی ایران شبکه اجتماعی نویسندگان بسیار پیچیده است و ایشان دارای روابطی منسجم و مرکزیتی قوی را در این حوزه ایجاد کرده است. نگاشت شبکه اجتماعی همنویسندگی شمسیپور، نمونهای از همکاری علمی در حوزه شیمی ایران است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690235420130321Native science and Socio-economic structuresعلم بومی و ساختارهای اجتماعی - اقتصادی13536FAعبدالرضانواحاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهوازعلی حسینحسین زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهوازمحمدعلیمومبینیکارشناس ارشد جامعه شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article19700101---هدف تحقیق: مسائل و مشکلات موجود علم جامعهشناسی برای تبدیل شدن به علمی مؤثر و کارا، نیازمند توصیف و تبیین علل و عوامل ناکارآمدی این علم در جامعه ایران است. تلاشهای انجام گرفته برای شناسایی این علل و عوامل در چند سال اخیر توجه اساسی خود را به عدم تطابق دستاوردها و یافتههای این علم (که عموماً در خارج از شرایط اجتماعی- تاریخی جامعه ایران و به طور کلی بر اساس واقعیتها و پدیدههای اجتماعی جامعههای دیگر صورتبندی شده است) با شرایط اجتماعی ایران معطوف کرده است. این دیدگاه "بومیسازی" را مهمترین راه حل برای غلبه بر ناکارآمدی علم جامعهشناسی در ایران میداند. از سویی، بومیسازی جهت بررسی واقعیتها و پدیدههای اجتماعی ایران و از سویی دیگر، به کارگیری پیشفرضهای معرفتشناسی، انسانشناسی و جهانبینی موجود در فرهنگ و تمدن جامعه ایران برای مواجهه با این واقعیتها و پدیدههای اجتماعی. بی شک تلاشهای صورت گرفته و در دست اقدام (از آنجا که بدون توجه به ارتباط مناسب با دنیای پیرامونی نهاد علم انجام شده است) بر ساختار نهاد علم جامعهشناسی تأثیرات نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت. به طوری که، آسیبشناسی دیدگاه بومیسازی در ایران از منظر جامعهشناسی علم، میتواند کاستیها و ضعفهای موجود را به ما نشان دهد. روش تحقیق: تحقیق حاضر با روش کیفی - اسنادی (بر اساس الگوی معرفتی گیبونز) به تشریح شرایط مناسب بومیسازی علم جامعهشناسی در ایران میپردازد. نتایج تحقیق: پیش از هر اقدام جهت بومیسازی علم جامعهشناسی باید زمینههای شکلگیری علم بومی را در درون ساختارهای اجتماعی-فرهنگی- سیاسی- اقتصادی جامعه مهیا ساخت و از مطرح کردن گفتمان بومیسازی به گونهای مجرد پرهیز کرد. زیرا، در جامعه ایران نیازی برای پاسخگویی، از سوی علم جامعهشناسی وجود ندارد؛ تا این علم بتواند بومی شدن را آغاز کند. بنابراین تا زمانی که نیازها و مطالباتی از سویی جامعه برای این علم مطرح نگردد، جامعهشناسی نمیتواند دستاوردی در ایران داشته باشد و کاربردیکردن این علم در ایران صورت نخواهد گرفت.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690235420130321Science and Technology Diplomacy:Theoretical framework and practical suggestionsدیپلماسی علم و فناوری: چهارچوبی نظری و پیشنهادهایی عملی13537FAمحمدمهدیذوالفقارزادهدکترای مدیریت سیاست گذاری عمومی، استادیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانمهدیثنائیدانشجوی دکترای سیاست گذاری علم و فناوری، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانJournal Article19700101---حوزه دیپلماسی علم و فناوری همچنان دارای قلمروی نوپایی است و ادبیات قابل توجهی از آن نیز در متون علمی و پژوهشی دنیا تاکنون منتشر نشده است؛ از این رو، گردآوری و سامان بخشیدن به مفاهیم مرتبط به این حوزه، یکی از بایستههایی است که باید در حوزه نظری صورت گیرد و این امر یکی از کاربردهای اصلی تحقیق حاضر است. در این نوشتار، ضمن معرفی حوزه نوظهور دیپلماسی علم و فناوری و معرفی دو رهیافت کلی «علموفناوریمحور» و «دیپلماسیمحور» در مطالعات ناظر به آن، بیان ضرورتهای این حوزه برای کشورمان، و بررسی تجارب برخی کشورهای فعال در این راستا (آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و ژاپن)، یک چهارچوب نظری با شش محور اصلی «علم و فناوری»، «علوم سیاسی»، «اقتصاد»، «حقوق»، «ارتباطات» و «مطالعات بنیادی» به همراه اجزاء هر محور ارائه شده است. در نهایت نیز از این چهارچوب به منظور ارائه پیشنهاداتی اجرایی، در راستای ارتقاء دیپلماسی علم و فناوری کشور استفاده شده است. واژههای کلیدی: دیپلماسی علم و فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری، علوم سیاسی، تجارب کشورها، چهارچوب مفهومی، تفکر میانرشتهای.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690235420130321The macroeconomic analysis of the entrepreneurial university in the framework of the three-sectoral model and the study of the success factors of this universityتحلیل کلان دانشگاه کارآفرین در چهارچوب الگوی سه شاخگی و بررسی عوامل موفقیت این دانشگاه13538FAفاطمهمنصوریاندانشجوی دکترای آینده پژوهی ،دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهرانمهدیفاتح رادعضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و همکار دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهرانJournal Article19700101---یکی از ارکان نظم نوینی که در جهان در حال شکلگیری است، بناکردن آن بر دانش جدید و نوآوری مبتنی بر دانش است. در این نظم، ایجاد دانش جدید و بهرهبرداری مطلوب از آن شرط حیات و توسعه سامانههای اقتصادی و اجتماعی است. بنابراین عصر حاضر شاهد تحولات عظیمی در نظامهای دانشگاهی به منظور تأثیرگذاری و همسویی توأم هرچه فزونتر در ارتباط با فرایندهای توسعه و پیشرفت بومی، منطقهای و بینالمللی است. تحقق این خواسته از طریق تحول و تبدیل دانشگاه سنتی که وظیفه خود را تحقیق و تدریس میدانست به دانشگاه کارآفرین امکانپذیر است. هدف این نوع دانشگاه، پیادهسازی فرایند خلق ایده دانشبنیان و حمایت آن تا تبدیل به محصول و خدمت نهایی، یعنی کارآفرینی دانشبنیان است، این دانشگاه بر اساس کارکرد استادان، دانشجویان و کارکنان دانشبنیان فرایندهای متفاوتی با دانشگاههای سنتی دارد که مستلزم ایجاد سازوکارهای جدیدی است که موفقیت در تحقق هدف را تضمین کند. رسالت این تحقیق ارائه الگویی است که دانشگاه کارآفرین را بر اساس سه رکن کلیدی ساختار، زمینه و محتوا به منظور تسهیل و تحقق کارآفرینی دانشبنیان محقق سازد. واژگان کلیدی: دانشگاه کارآفرین، ساختار، زمینه، محتوا، کارآفرینی دانشبنیان.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690235420130321Study and analysis of the indicators of science and technology in the field of information technology of Iran and countries of the region in the horizons of visionبررسی و تحلیل شاخص های علم و فناوری در حوزۀ فناوری اطلاعات ایران و کشورهای منطقه در افق چشم انداز13539FAمهدیپاکزادعضو هیئت علمی و مدیر گروه علم سنجی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورمسعودافشاریJournal Article19700101---اندازه گیری پیشرفت امری حیاتی برای سیاستگذاران و جامعه است. کشورهایی که از آمارهای قابل اطمینان در مورد میزان پیشرفت خود سود می برند می دانند که کجا ایستاده اند، قابلیت ها و محدودیتهایشان چیست و مهمتر از همه، می دانند که کجا می روند و چگونه می خواهند به آنجا برسند. از این رو، در این مقاله تلاش شده است، با استخراج آمارهای مربوطه به شاخص های علم و فناوری، جایگاه ایران در حوزه فناوری اطلاعات نسبت به کشورها و رقبای منطقه ای سنجیده شود و همچنین تحقق اهداف چشم انداز بیست ساله در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بررسی نشان می دهد که از میان شاخص های مورد بررسی، کشور ایران تنها از لحاظ شاخص های تولید علم (انتشار مقالات علمی در مجلههای نمایه شده درISI و SCOPUS) در بین کشورهای منطقه دارای جایگاه اول و دوم است. اما از لحاظ شاخص میزان ارجاعات به مقالات منتشر شده که بیانگر کیفیت مقالات است ایران بعد از کشورهای رژیم اشغالگر قدس و ترکیه در جایگاه سوم منطقه قرار دارد. وضعیت ایران از لحاظ شاخص ثبت اختراع در دفاتر آمریکا و اروپا در بین کشورهای منطقه رضایت بخش نیست بطوریکه به ترتیب دارای رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص داده است. از لحاظ شاخص های مربوز به بکارگیری فناوری اطلاعات و آثار آن در بین کشورهای منطقه در رتبه چهارم قرار گرفته است. بنابراین به استناد نتایج بدست آمده از این مطالعه، تحقق اهداف مندرج در سند چشم انداز بیست ساله کشور در حوزه فناوری اطلاعات نیازمند اصلاح سیاست های موجود و ارائه مشوق های متناسب می باشد.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690235420130321Investigating the status of multidisciplinary and scientific cooperation network of Iranian medical engineering in the citation index of science between 2002 and 2011بررسی وضعیت چندنویسندگی و شبکه همکاری های علمی حوزة مهندسی پزشکی ایران در نمایه استنادی علوم بین سال های 2002 تا 20۱۱13540FAسهیلاباقریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهرانصدیقهمحمداسماعیلیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article19700101---هدف: این پژوهش به تحلیل همتألیفی بروندادهای علمی حوزۀ مهندسی پزشکی ایران در نمایه استنادی علوم از پایگاه وبآوساینس بین سالهای 2002-2011 پرداخته است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی- تحلیلی است و در آن از شاخصهای علمسنجی در تحلیل شبکههای چندنویسندگی با استفاده از نرمافزار نودایکسال استفاده شده است. جامعۀ پژوهش، بروندادهای تحقیقاتی و دانشگاهی حوزۀ مهندسی پزشکی ایران (55 رکورد) است که در نمایه استنادی علوم ، در سالهای 2002 تا 2011 نمایه شده است. یافتهها: بیشترین مدارک مهندسی پزشکی ایران مربوط به گروه موضوعی علم مواد با 81/41 درصد و بعد از آن بیوفیزیک با 54/14 درصد بوده است. میزان همکاریهای بینالمللی ایران (81/41 درصد)، ملّی(18/38درصد) و داخلی (20 درصد) بوده و با کانادا، انگلستان، کرهجنوبی، سنگاپور و آمریکا، مشارکت علمی بیشتری داشته است. حمید میرزاده از دانشگاه امیرکبیر و محمّد پرنیانپور، از دانشگاه صنعتی شریف، فعّالترین نویسندگان کشور بودند. تعداد مدارک 3، 4 و 5 نویسنده، بیش از بقیه بود و ارتباط معناداری بین تعداد نویسندگان مدارک علمی و میزان جذب استناد به دست نیامد. چگالی شبکه همکاری ایران با کشورهای جهان نیز، برابر با 066/0 بود و ایران در حوزه مهندسی پزشکی، رتبۀ 28 جهانی و رتبۀ سوّم آسیای جنوب غربی را، به دست آورد. اصالت/ ارزش: با تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش، میتوان جایگاه ایران را در حوزۀ مهندسی پزشکی در بین کشورهای جهان و آسیای جنوب غربی شناسایی کرد و با توجّه به چشمانداز سند بیست ساله کشورمان در پیشبرد فناوری، به گسترش همکاریها و سرمایهگذاریهای لازم در راستای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه پرداخت.