مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120Digital University is a platform for digital learning in the Corona and post-Corona erasدانشگاه دیجیتالی بستری برای یادگیری دیجیتالی در دوران کرونا و پساکرونا1151386410.22034/rahyaft.2021.10435.1143FAحمیدرضاآراستهاستاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانکبریخبارهدانشآموخته دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0009-0003-1199-8945Journal Article20200809The aim of this study was to introduce digital university as a suitable platform for digital learning in the Coronavirus and post- Coronavirus eras. Today, the outbreak of the Coronavirus has brought about dramatic changes in the nature and function of higher education, especially universities. The digital university is the evolutionary approach of universities and higher education institutions in the face of the Coronavirus crisis and beyond. The present study was a review method for systematic collection of studies, especially in the Coronavirus period. Findings of the present study emphasize on the digital integration of the university so that all its functions, processes and procedures are digitally integrated. Digitally defined learning includes components such as digital learning methods, digital learning contexts, tools and simulators, and digital learning support systems. With an emphasis on digital learning, features such as flexibility, parallelism, effectiveness, efficiency, social equality, internationalization, quality, and a new professor-student role emerge at the digital university, And creates like it. Finally, attention to policy in the areas (education including evaluation, monitoring and quality of digital education, digital content, digital curriculum and digital teaching-learning process) and technology (software and hardware policies and support policies)Structure includes (digital policies and rules, digital management and leadership) cultural (digital communication management, internationalization of higher education courses, knowledge and attitudes towards digital courses and access to higher education and social equality) and financial policy (financial management, methods Funding and funding methods are important. Accordingly, the digital university, as a suitable platform for digital learning, introduces an effective strategy in higher education during and after Coronavirus.مطالعه حاضر با هدف معرفی دانشگاه دیجیتالی به عنوان بستری مناسب برای یادگیری دیجیتالی در دوران کرونا و پساکرونا انجام شد. امروزه شیوع ویروس کرونا، تغییرات چشمگیری در ماهیت و کارکرد آموزش عالی و بهویژه دانشگاهها ایجاد کرده است که دانشگاه دیجیتالی، رهیافت مسیر تکاملی دانشگاه و مراکز آموزش عالی در مواجه با بحران کرونا و پس از آن به شمار میرود. پژوهش حاضر با روش مروری برای جمعآوری نظاممند مطالعات انجام شده بهویژه در دوران کرونا بود. یافتههای پژوهش حاضر تأکید بر یکپارچهسازی دیجیتالی دانشگاه داشته بهطوریکه تمامی کارکردها، فرایندها و رویههای آن به صورتی دیجیتالی و یکپارچه درآید. یادگیری با تعریفی دیجیتالی، اجزایی ازجمله روشهای یادگیری دیجیتالی، زمینههای یادگیری دیجیتالی، ابزارها و شبیهسازها و سیستمهای پشتیبان یادگیری دیجیتالی را در برمیگیرد. با تأکید بر یادگیری دیجیتالی، ویژگیهایی ازجمله انعطافپذیری، موازیسازی، اثربخشی، کارآمدی، برابری اجتماعی، بینالمللیسازی، کیفیت و نقش جدید استاد-دانشجو در دانشگاه دیجیتالی بروز مینماید و مزایایی همچون یادگیری بدون مشکل، ثبت تاریخچه یادگیری فراگیران، یادگیری تعاملی، کاهش هزینهها و مانند آن را به وجود میآورد.ودر نهایت توجه به سیاستگذاری در محورهای(آموزشی شامل ارزشیابی، نظارت و کیفیت آموزش دیجیتالی، محتوای دیجیتالی، برنامه درسی دیجیتالی و فرایند یاددهی- یادگیری دیجیتالی) فنّاوری شامل(سیاستهای نرمافزاری و سختافزاری و سیاستهای پشتیبانی) ساختاری شامل(سیاستها و قوانین دیجیتالی، مدیریت و رهبری دیجیتالی) فرهنگی شامل(مدیریت ارتباطات دیجیتالی، بینالمللی کردن دورههای آموزش عالی، شناخت و نگرش نسبت به دورههای دیجیتالی و دسترسی به آموزش عالی و برابری اجتماعی) و سیاستگذاری مالی(مدیریت مالی، روشهای تأمین منابع مالی و شیوههای تخصیص منابع مالی) حائز اهمیت میباشد. براین اساس، دانشگاه دیجیتالی به عنوان بستری مناسب برای یادگیری دیجیتالی، راهبردی اثربخش در آموزش عالی در دوران کرونا و پس از آن را معرفی میکند.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120higher vocational education during the Corona era: Challenges, Policies and Actionsآموزش عالی مهارتی در زمان کرونا: چالشها، سیاستگذاریها و اقدامات17311386510.22034/rahyaft.2021.10354.1112FAفرنازعین خواهگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-0110-9118ابراهیمصالحی عمراندانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم تربیتیJournal Article20200614The Corona virus pandemic has challenged all of society's institutions, including higher education and higher vocational education, as part of it; Various policy actions at the governmental and academic levels have been taken in different countries to respond to this crisis. The purpose of this study is to review the global experiences in this field and to summarize these actions and policies and to share them and present innovative policy suggestions, with the aim of helping to reduce the effects of Corona pandemics in vocational higher education. This research is based on the type of a qualitative content analysis and has been developed using descriptive-analytical research method. Examples of challenges facing universities as well as TVET universities during the Corona period have been collected and presented, and policy solutions and measures taken to deal with the crisis have been reviewed. Policy proposals collected and analyzed in five areas: 1- Health actions and measures including the production of Health supplies and medical equipment, development of health instructions for workshop environments, etc. 2- Administrative measures to protect the performance of the educational system, including revision of accreditation processes, providing the ground for universities to collaborate with research centers and improve networking with stakeholders, etc., 3-Financial support Includes financial support for students and professors. 4- Socio-emotional support of the university community, including psychological support and social dialogue networks of the university community, the use of tools such as virtual reality, augmented reality and simulation to provide practical lessons and workshops, etc.پاندمی ویروس کرونا، کلیه نهادهای جامعه ازجمله آموزش عالی و آموزش عالی مهارتی را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است. اقدامات سیاستی مختلفی در سطوح دولتی و دانشگاهی، در کشورهای مختلف جهت پاسخ به این بحران صورت گرفته است. هدف از این پژوهش، مروری بر تجربههای جهانی در این زمینه و جمعآوری این اقدامات و سیاستگذاریها و جمعبندی و به اشتراک گذاشتن آنها و ارائه پیشنهادهای سیاستی نوآورانه، باهدف کمک به کاهش اثرات پاندمی کرونا در آموزش عالی مهارتی است. این پژوهش ازنظر نوع مطالعه تحلیل محتوای کیفی است و با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی تدوینشده است. نمونههایی از چالشهای پیش روی دانشگاهها و همچنین دانشگاههای مهارتی در دوران کرونا جمعآوری و ارائه گردیده است و راهکارها و اقدامات سیاستی که جهت مقابله با بحران در پیشگرفتهاند بررسیشده و پیشنهادهای سیاستی جمعآوری و تحلیل و در پنج حوزه: 1-اقدامات بهداشتی شامل تولید ملزومات بهداشتی و دستگاههای پزشکی، تدوین دستورالعملهای بهداشتی ویژه محیطهای کارگاهی و ... 2-اقدامات اداری جهت محافظت از عملکرد سیستم آموزشی شامل تجدیدنظر در فرایندهای اعتبارسنجی، فراهمسازی زمینه مشارکت دانشگاهها با مراکز پژوهشی و ایجاد شبکه ذینفعان و ...، 3-حمایتهای مالی شامل حمایتهای مالی از دانشجویان و اساتید 4-حمایتهای اجتماعی–عاطفی از جامعه دانشگاهی شامل حمایتهای روانشناسی و شبکههای گفتگوی اجتماعی جامعه دانشگاهی، 5-اقدامات حمایتی جهت استمرار فعالیتهای آموزشی مانند پشتیبانی فنی از اساتید و دانشجویان، تهیه مواد و بستههای آموزشی دیجیتالی مهارتی و استفاده از ابزارهایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و شبیهسازی جهت ارائه دروس عملی و کارگاهی و ... ارائهشده است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120The need to identify and develop thematic indicators of science, technology and innovation: A case study: the field of vaccines and biological productsضرورت شناسایی و تدوین شاخصهای موضوعی علم، فناوری و نوآوری: مطالعه موردی: حوزه واکسن و فرآوردههای بیولوژیک33491386610.22034/rahyaft.2021.10484.1155FAاحمدیوسفیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-5383-6819فریدهعصارهاستاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانعلیمیرجلیلیاستادیار موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران0000-0001-6706-3987Journal Article20200924Objective: The purpose of this study is to explain the need to identify and develop thematic and specific indicators of science, technology and innovation in the field of "vaccines and biological products".<br /> Research Method: The library and document method has been used. This research was conducted in three consecutive stages as follows: 1. All general and thematic upstream documents related to the country were reviewed in order to realize the importance of vaccines and biological products and to extract goals, indicators and programs related to this field; 2. In order to identify the main activities of science, technology and innovation in the field of manufacturing and development of vaccines and biological products, the relevant information sources were reviewed. 3. Finally, science, technology and innovation activities in this field were compared with existing indicators to determine the response rate of existing indicators to monitor and surveillance activities and programs in this field.<br /> Results: All upstream documents have emphasized the importance of science, technology and innovation and the need to monitor, evaluate and measure it in the field of vaccines and biological products. Previous research has found only two very general indicators in the field of vaccine science and technology and biological products. The main activities extracted from the reference and reliable specialized information sources in the field of vaccines and biological products were more than 100 cases.<br /> Conclusion: The structure and content of all upstream documents include general and macro orientations, policies, requirements and indicators. Therefore, there was not enough opportunity or necessity to pay attention and to describe in more detail the indicators of science, technology and innovation required by each of the thematic and important scientific sections, including very important, pivotal and strategic sections such as "vaccines and biological products" in these documents. Using only 2 very general indicators, it is not possible to evaluate and monitor more than 100 main activities in this field. The vaccine and biological products sector of the country also seeks to develop specific indicators of science, technology and innovation in order to achieve alignment with other sectors and in order to achieve the goals of upstream documents. Overall, the existing and macro indicators of science, technology and innovation do not meet the need for continuous evaluation, monitoring and evaluation of activities in the field of "vaccines and biological products". Therefore, it is necessary to identify and develop specific indicators in this area.هدف: هدف از این پژوهش، تبیین ضرورتِ شناسایی و تدوین شاخصهای موضوعی و اختصاصی علم، فناوری و نوآوری در حوزه "واکسن و فراوردههای بیولوژیک"، است.<br /> روش پژوهش: از روش کتابخانهای و سندی استفاده شده است. این پژوهش به ترتیب در 3 مرحله به شرح زیر صورت گرفته است: الف. تمامی اسناد بالادستی کلی و موضوعی مرتبط با واکسن و فرآوردههای بیولوژیک کشور به منظور پیبردن به اهمیت این حوزه و استخراج اهداف، شاخصها و برنامههای مربوط به این حوزه، بررسی شدند. ب. به منظور شناسایی فعالیتهای اصلی علم، فناوری و نوآوری در حوزه ساخت و توسعه واکسن و فرآوردههای بیولوژیک، منابع اطلاعاتی مربوطه بررسی شدند. ج. در نهایت، فعالیتهای علم، فناوری و نوآوری در این حوزه با شاخصهای موجود مقایسه شدند تا میزان پاسخگویی شاخصهای موجود برای پایش و نظارت بر فعالیتها و برنامههای این حوزه مشخص شود.<br /> یافتهها: تمامی اسناد بالادستی بر اهمیت علم، فناوری و نوآوری و ضرورت پایش، ارزیابی و سنجش آن در حوزه واکسن و فرآوردههای بیولوژیک تاکید نمودهاند. در پژوهشهای پیشین فقط 2 شاخص بسیار کلی در حوزه علم و فناوری واکسن و فرآوردههای بیولوژیک یافت شد. فعالیتهای اصلی استخراج شده از منابع اطلاعاتی مرجع و معتبر تخصصی در مورد حوزه واکسن و فرآوردههای بیولوژیک بیش از 100 مورد مشاهده شد. <br /> نتیجهگیری: ساختار و محتوای تمامی اسناد بالادستی دربرگیرنده جهتگیریها، سیاستها، الزامات و شاخصهای کلی و عمومی است و قرار نیست به ریز ریز موارد اشاره مفصل بشود. بلکه ذکر موضوعها و مباحث در اسناد بالادستی، نشانه اهمیت آن موضوع است. با استفاده از فقط 2 شاخص بسیار کلی، نمیتوان بیش از 100 فعالیت اصلی این حوزه را ارزیابی و پایش نمود. بخش واکسن و فرآوردههای بیولوژیک کشور نیز به دنبال همراستایی با دیگر بخشها و در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی نیازمند تدوین شاخصهای اختصاصی علم، فناوری و نوآوری است. در مجموع، به نظر میرسد که شاخصهای موجود و کلان علم، فناوری و نوآوری، پاسخگوی نیاز ارزیابی، پایش و سنجش مستمر فعالیتهای حوزه "واکسن و فرآوردههای بیولوژیک" نیست. بنابراین، شناسایی و تدوین شاخصهای اختصاصی این حوزه امری ضروریست.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120The Time-Location dependent phenomenon of Commercialization of Scientific Research:
A look at the situation in Iran compared to the worldزمانمندی و مکانمندی پدیده تجاریسازی تحقیقات علمی: نگاهی به وضعیت ایران در مقایسه با جهان51651386710.22034/rahyaft.2020.10471.1152FAمحمدامینبرادران نیکوپژوهشگر پسا دکتریآرشموسویاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهرانحسینقدرتیدانشیار مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی ومطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20200913In the last four decades, the commercialization of scientific research has become a common discourse in the world science and technology management. In Iran, too, the proponents and opponents of this discourse have been debating in terms of theory and operation for nearly a decade. It seems that a trans-temporal and trans-spatial view of science and its commercialization has dominated this discourse. This paper shows that the commercialization of scientific research is a context-based phenomenon. This phenomenon has taken place over a hundred years of evolution in the organization of science in the United States and the world. From this, we conclude that the appropriate theoretical framework for entering the discourse of commercialization, and also analysis of the situation in Iran, should pay attention to the Time-Location dependent of that. In this regard, we propose a suitable conceptual framework for analyzing the situation in Iran. The method used in this paper is the theoretical-philosophical analysis. Finally, to the extent that the available documents and information allow, we will assess the context conditions for the commercialization of scientific research in Iran.تجاریسازی تحقیقات علمی در چهار دهه اخیر به گفتمان رایج در مدیریت علم و فناوری جهان تبدیل شده است. در ایران نیز نزدیک به یک دهه است که موافقان و مخالفان این گفتمان در ساحت نظر و عمل به بحث و گفتگو پرداختهاند. به نظر می رسد نگاهی فرا-زمانی و فرا-مکانی به علم و موضوع تجاریسازی آن بر این گفتمان غالب شده است. در این مقاله، ضمن عبور از این دیدگاه، نشان میدهیم تجاریسازی تحقیقات علمی پدیدهای زمینه محور است و در طول یک صد سال تحولات سازماندهی علم در آمریکا و دنیا به وقوع پیوسته است. از این ملاحظه نتیجه میگیریم که چارچوب نظری مناسب برای ورود به مباحثه تجاریسازی و تحلیل اوضاع و احوال ایران بایست به زمانمندی و مکانمندی این پدیده توجه کند. در این راستا چارچوب مفهومی مناسبی برای تحلیل شرایط ایران پیشنهاد میدهیم. روش مورد استفاده در مقاله حاضر روش تحلیل نظری-فلسفی است. در پایان تا اندازهای که اسناد و اطلاعات موجود اجازه دهد به ارزیابی شرایط زمینهای برای تجاریسازی تحقیقات علمی در ایران میپردازیم.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120Key Factors in Cooperation of University s and Defence Industriesعاملهای کلیدی اثرگذار در همکاریهای دانشگاهها و صنایع دفاعی کشور67821386810.22034/rahyaft.2021.10407.1129FAسعیدهداونددانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات0000-0001-5802-9082امیرنجفیدانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان0000-0003-1949-6846Journal Article20200719The purpose of this research is to identify key factors in the development of defense industries and universities.<br /> The research method is descriptive - analytic and refer to valid databases and the use of library resources and cyberspace based on which to identify key factors affecting defensive industry and university.<br /> Based on the studies, four key factors: interaction architecture, knowledge, social and success factors as main factors as well as 19 sub factors affecting the relationship between defense industry and university were identified.<br /> The results showed that the only reliable way to increase defense capabilities is to adopt pre - emptive approach in dealing with environmental changes. Accordingly, industries should deal with pre - emptive action and with continuous scanning of environmental changes and new challenges and in interaction with the university on the amount of learning and their scientific and practical ability to deal with new paradigms and solutions that make suitable service possible.هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کلیدی در توسعه تعاملات و همکاریهای صنایع دفاعی و دانشگاهها است.<br /> روش پژوهش حاضر، استفاده از روش تبیینی-تحلیلی و مراجعه به پایگاههای معتبر دادهها و بهره گیری از منابع کتابخانهای و فضای مجازی است که بر مبنای آن به شناسایی عاملهای کلیدی مؤثر بر همکاریهای صنایع دفاعی و دانشگاهها میپردازد.<br /> بر مبنای بررسیهای انجام شده، چهار عامل کلیدی؛ معماری تعاملات، دانشی، اجتماعی و موفقیت همکاری به عنوان عوامل اصلی و همچنین نوزده عامل فرعی اثرگذار بر روابط صنایع دفاعی و دانشگاهها شناسایی گردید. <br /> نتایج به دست آمده مشخص ساخت که تنها مسیر مطمئن جهت افزایش قابلیتهای صنایع دفاعی اتخاذ رویکرد پیشدستانه در مواجهه با تحولات محیطی است. بر این اساس، صنایع باید در کنشگری پیش دستانه و با پویش مستمر تحولات محیطی و فناوریهای نوین و در تعامل با دانشگاهها بر میزان یادگیری و تواناییهای علمی و عملی خود افزوده تا با پارادایمها و بحرانهای جدیدی که امکان خدمت رسانی مناسب را دشوار میسازند مواجهه مؤثرتری داشته باشد.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120A Comparative Analysis of the Process of People’s Participation in Urban Planning to Present Challenges and Obstacles of Modern Planning in Iranبررسی تطبیقی فرآیند مشارکت مردمی در برنامهریزی شهری به منظور معرفی چالشها و موانع برنامهریزی نوین در ایران831001386910.22034/rahyaft.2021.10427.1139FAسیده آیداحسینیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایراناردلانافلاکیاستادیار، مهندسی معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-5489-0430علیشمس الدینیاستادیار، جغرافیا و برنام هریزی روستایی، گروه جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایرانJournal Article20200803Experience and studies conducted around the world show that in order to succeed in the process of management and development of today's cities with various problems and defects in physical, social, cultural and economic dimensions, it is necessary for citizens to have real and sustainable participation in urban affairs. The purpose of this paper is to provide a perceptual framework on the process of public participation in urban planning with a comparative approach to different countries to introduce the concept of real participation in order to achieve sustainable urban development. For this purpose, after presenting the concepts and models of participation and reviewing the case examples of participation in the world, the problems and obstacles of participation programs in Iran will be examined.<br /> The adopted research methodology is the review of the collection of information from selected books and other sources, being explored through descriptive and comparative-analytical methods.<br /> The results show that some developed countries in the world have been able to succeed in implementing real partnership projects and sustainable urban development by adopting policies and strategies such as education, transparency, trust in citizens, etc. But in contrast, in Iran this is with various problems such as; Mutual distrust between citizens and city managers, incompatibility of citizens' priorities with the proposed programs, inconsistency of executive institutions with each other, economic problems, lack of effective education, etc., which leads to the failure of executive plans and programs and also keeps them depended and relying on the center.تجربه و مطالعات صورت گرفته در سطح جهان نشان میدهد جهت کسب موفقیت در فرآیند مدیریت و توسعهی شهرهای امروزی با دارا بودن مشکلات و آسیبهای گوناگون در ابعاد کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، لازم است شهروندان مشارکتی واقعی و پایدار در امور شهری داشته باشند. هدف این نوشتار ارائهی چهارچوبی ادراکی بر فرآیند مشارکت مردمی در برنامهریزیهای شهری با رویکردی تطبیقی بر کشورهای مختلف جهت معرفی مفهوم مشارکت واقعی در راستای دستیابی به توسعهی پایدار شهری، میباشد. بدین منظور پس از ارائهی مفاهیم و مدلهای مشارکتی و مروری بر نمونههای موردی مشارکت در سطح جهان به بررسی معضلات و موانع برنامههای مشارکتی در ایران پرداخته میشود.<br /> روش تحقیق به لحاظ هدف از نوع کاربردی و توسعهای و جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای میباشد که با روش توصیفی و تطبیقی-تحلیلی به بررسی وضع موجود پرداخته شد.<br /> نتایج گویای آن است که برخی از کشورهای توسعهیافتهی جهان توانستهاند با اتخاذ سیاستها و راهبردهایی نظیر آموزش، شفافسازی، اعتماد به شهروندان و... به موفقیت در اجرای طرحهای مشارکت واقعی و در پی آن توسعهی پایدار شهری دست یابند. اما این امر در ایران با مشکلات گوناگونی نظیر؛ عدم اعتماد دوسویهی شهروندان و مدیران شهری به یکدیگر، عدم انطباق اولویتهای شهروندان با برنامههای ارائهشده، ناهماهنگی نهادهای اجرایی با یکدیگر، مشکلات اقتصادی، نبود آموزش مؤثر و... مواجه میباشد که موجب شکست پیدرپی طرحها و برنامههای اجرایی و همچنین باقی ماندن مدیریتی معطوف و متکی به مرکز شده است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120The Impact of Librarians' Moral Intelligence on Improving Citizenship Behavior and Its Role in Promoting Library Social Capitalتأثیر هوش اخلاقی کتابداران بر بهبود رفتار شهروندی و نقش آن در ارتقای سرمایه اجتماعی کتابخانهها1011141387010.22034/rahyaft.2021.10384.1125FAاکبربهمنی چوب بستیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید مهردادسیدیننهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزیJournal Article20200712Research Objective: The present study aims to improve the ability of librarians to improve citizenship behavior in libraries by using moral intelligence and social capital. The research was descriptive-correlational and was performed by survey method. The research community consists of all librarians working in the public libraries of Markazi province in 2017, and the statistical sample of the research was randomly selected.<br /> Research method: This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection, which was done by survey method. The research community consists of all librarians working in the public libraries of Markazi province in 1397, and the statistical sample of the study was randomly selected. Data collection tools included the moral intelligence of Lenick and Kiel (2005), the citizenship behavior of Podsakoff, Mackenzie, and Boomer (1996) and the social capital of Nahapit and Gushal (1998). To determine the validity of the questionnaire, the method of determining the standard adequacy index of sampling and Bartlett test and to determine its reliability, Cronbach's alpha and divergent validity were used. The Kolmogorov-Smirnov test for natural data distribution, the Levine test for homogeneity of data variance, as well as multiple regression analysis and structural equation modeling tests examined the effect of observed variables on possible variables. .<br /> Research Findings: Research findings show that there is a significant relationship between librarians' moral intelligence on organizational citizenship behavior and library social capital. Also, the results of the research model It indicated the necessary suitability and effectiveness and foresight of librarians' ethical intelligence on organizational citizenship behavior and its role on the social capital of libraries.هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارتقای قابلیت کتابداران در بهبود رفتار شهروندی در کتابخانهها با بهکارگیری هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی انجام شده است.<br /> روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مرکزی در سال 1397 تشکیل میدهند و نمونه آماری پژوهش، بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل هوش اخلاقی لنیک و کیل(2005)، رفتار شهروندی پادساکف، مکنزی و بومر (1996) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش تعیین شاخص معیار کفایت نمونهگیری و آزمون بارتلت و بـرای تعیـین پایابی آن از آلفای کرونباخ و روایی واگرا استفاده شد. از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای توزیع طبیعی دادهها، آزمون لوین برای تجانس واریانس دادهها و نیز آزمونهای تحلیل رگرسیون چندگانه و مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی تأثیر متغیرهای مشاهدهشده بر متغیرهای مکنون پرداخته شد.<br /> یافته های پژوهش: ارتباط معناداری بین هوش اخلاقی کتابداران با رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه اجتماعی کتابخانهها وجود دارد. همچنین نتایج مدل پژوهش نشاندهنده برازش لازم و اثرگذاری و پیشبینی اثربخشی هوش اخلاقی کتابداران بر رفتار شهروندی سازمانی و نقش آن بر سرمایه اجتماعی کتابخانهها بود.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120Examining the status and qualitative evaluation of MSRT Journals
Based on Regulations on Determining the Credibilityبررسی وضعیت و ارزیابی نشریات معتبر وزارت عتف مبتنی بر شاخصهای آییننامه تعیین اعتبار1151291387110.22034/rahyaft.2020.10455.1151FAنرجسورععضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریJournal Article20200907Purpose: The aim of this study is to investigate the situation and evaluate the structural and content features of the website of reputable publications of the Ministry of Education, in order to identify strengths and weaknesses and to improve the quality and quantity of publications and their compliance with the necessary standards.<br /> Methodology: The research method is survey-descriptive, with an evaluative and webometric approach. The statistical population of the present study is website 1060, the title of a valid journal of the Ministry of Science, Research and Technology, which has been registered in the integrated journal evaluation system until September 2020.<br /> Finding and Conclusion: The findings indicate that more than 85% of the publications are in Persian and affiliated with government organizations. Physical characteristics are considered more than content characteristics and less attention is paid to the index of indexing in reputable professional and scientific databases that help to promote the international position of the country. Also, the announcement of the judging process, which is very important from the authors' point of view, has not been properly observed. Only 10% of the publications were ranked "A" in terms of scores, but on the other hand, more than 75% of the publications were ranked "B", which with principled policy and compliance by the relevant authorities, it is hoped that in the future To be ranked higher.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت و ارزیابی ویژگیهای ساختاری و محتوایی وب سایت نشریات معتبر وزارت عتف، در نظر دارد تا به شناسایی نقاط قوت و ضعف پرداخته و به ارتقاء کمی و کیفی نشریات و تطابق آنها با استانداردهای لازم بپردازد. <br /> روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی، با رویکرد ارزیابانه و وب سنجی است. جامعه آماری مطالعه حاضر، وبگاه 1060 عنوان نشریه معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که تا شهریور ماه 1399 در سامانه یکپارچه ارزیابی نشریات ثبت شده اند. <br /> یافتهها و نتیجه گیری: یافتهها حاکی از آنست که بیش از 85 درصد نشریات به زبان فارسی و وابسته به سازمانهای دولتی هستند. ویژگیهای ظاهری بیشتر از ویژگیهای محتوایی مورد توجه قرار گرفته و به معیار نمایه شدن در پایگاه های معتبر تخصصی و علمی که به ارتقا جایگاه بینالمللی کشور کمک میکند، کمتر توجه شده است. همچنین اعلام فرآیند داوری که از دید نویسندگان بسیار حائز اهمیت است، به میزان مناسبی رعایت نشده است. تنها 10 درصد نشریات با توجه به امتیازهای کسب شده در رتبه "الف" قرار گرفتند، اما از سویی بیش 75 درصد از نشریات رتبه "ب" را کسب کردند، که با سیاستگذاری اصولی و رعایت استاندارها توسط مسئولین ذیربط، امید است بتوانند در آینده در رتبه بالاتری قرار گیرند.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-269030420210120A Science-based Study of E-commerce Developments
in the Blockchain Eraمطالعه علم محور تحولات تجارت الکترونیک در عصر بلاکچین1311421387210.22034/rahyaft.2021.13872FAمحمودجلالی کروهدانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدجوادحیدریان دولت آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری دادگستری، تهران، ایران0000-0003-2975-1716Journal Article20210325Blockchain is a fundamental technology; that has changed the digital world. The purpose of this article<br />is to provide an overview of the evolution of e-commerce in the blockchain era. This article uses<br />reports on the development of smart contract applications in the e-commerce environment and<br />provides an overview of five applications including smart contracts in digital asset sales and capital<br />markets, smart contracts for supply chain management, and record-keeping, Smart for Government<br />and E-Cities, Smart Contracts for Real Estate Registration, and Smart Contracts for Empowering<br />Independent Identity. Moreover, it explains how blockchain has transformed the e-commerce<br />environment by playing a role in smart contracts.<br />This article examines the issue with a descriptive-analytical approach. Studies have shown that<br />blockchain is a distributed, decentralized and anti-invasive digital recording of transactions<br />(distributed general ledger) that gives contracts high credibility, trust and security features. This has<br />changed the world of e-commerce contracts, transactions and their storage. Thus, blockchain<br />credibility and trust protocols have restored some of the social contract features that were lost with the<br />advent of the Internet to online commerce. Smart blockchain-enabled contracts provide more security<br />and trust for online transactions than they have for the e-commerce environment over the past 20<br />years. Emerging applications of smart contracts in the e-commerce environment are subject to<br />completely different legal regimesبلاکچین، فناوری بنیادین است؛ که دنیای دیجیتال را تغییر داده است. هدف این مقاله مطالعه ای اجمالی و علم محور بر پایه<br />تحولات تجارت الکترونیک در عصر بلاکچین است. این مقاله گزارش هایی از توسعه موارد کاربردی قراردادهای هوشمند در<br />محیط تجارت الکترونیک را مورد استفاده قرار داده است و بررسی کلی از پنج مورد کاربردی شامل قراردادهای هوشمند در<br />فروش های دارایی دیجیتال و بازارهای سرمایه، قراردادهای هوشمند برای مدیریت زنجیره ت أمین، ثبت سوابق هوشمند برای<br />دولت و شهرهای الکترونیک، قراردادهای هوشمند برای ثبت های املاک و مستغلات، و قراردادهای هوشمند برای توانمندسازی<br />هویت مستقل را ارائه و توضیح م یدهد که بلاکچین چگونه با ایفای نقش خود در قراردادهای هوشمند، محیط تجارت الکترونیک<br />را متأثر و متحول ساخته است.<br />این مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی موضوع می پردازد. مطالعات نشان داده که بلاکچین، یک ثبت و ضبط<br />دیجیتال توزیع شده، غیر متمرکز و ضد تهاجم تراکنش (دفتر کل توزیعی) است که به قراردادها ویژگی اعتبار، اعتماد و امنیت بالا<br />را می دهد که این امر قراردادها، تراکنش ها و ذخیره سازی آنها دنیای تجارت الکترونیک را متحول کرده است . به این ترت یب<br />پروتکل های اعتبار و اعتماد بلاکچین، برخی از ویژگی های قرارداد اجتماعی که با ظهور اینترنت گم شده بود را به تجارت آنلاین<br />بازگردانده اند. قراردادهای هوشمند فعال شده با بلاکچین، اطمینان و اعتماد بیشتری را برای معاملات آنلاین نسبت به آن چیزی<br />فراهم می آورد که برای محیط تجارت الکترونیک در 20 سال گذشته ارائه داده است. موارد کاربردی در حال ظهور قراردادهای<br />هوشمند در محیط تجارت الکترونیک تحت رژی مهای حقوقی کاملاً متفاوت قرار می گیرند.