فهرست مقالات , سال 1387,دوره18 شماره 43 XML
نویسندگان: محمد حسین امیری(*)
کلیدواژه ها: موسسه ملی پژوهش های کشاورزی فرانسه, INRA, کشاورزی, توسعه پایدار
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 10
:
: 0

موسسۀ ملی پژوهش‌های کشاورزی فرانسه (INRA) یک موسسۀ پژوهشی عمومی هدف ـ محور است که تحت نظارت مشترک وزارت آموزش عالی و وزارت کشاورزی و شیلات فرانسه اداره می‌شود. INRA در پژوهش‌های کشاورزی در اروپا پیشرو است و در جهان نیز در زمرۀ مؤسسات درجه اول در زمینۀ کشاورزی، مواد غذایی و محیط زیست محسوب می‌شود.

پژوهش‌های INRA با تأکید بر توسعۀ پایدار، بر کشاورزی، مواد غذایی، تغذیه و سلامت مواد غذایی و مدیریت زمین و محیط زیست متمرکز است. INRA اهداف و برنامه‌های مشخصی برای توسعۀ علمی فرانسه، اروپا و جهان دارد. این مؤسسه با چندین هزار دانشمند و صدها پایگاه علمی و پژوهشی در فرانسه و سایر کشورها، نقش مؤثری در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های زیربنایی علمی دارد. 

نویسندگان: ندا جباری(*)
کلیدواژه ها: بنیاد نو آوری آلتران, نو آوری تکنولوژیکی, صنعتی سازی, ایده های خلاقانه
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 11
:
: 0

بنیاد نوآوری آلتران در سال 1996 توسط انجمن آلتران تأسیس شد. هدف این بنیاد توسعه و تشویق ایده‌پردازی‌ها و نوآوری‌های علمی و کاربردی آنها می‌باشد و در این راستا به حمایت مالی و فکری از ایده‌های برتر افراد مبتکر و خلاق می‌پردازد. روند کار بنیاد بدین‌گونه است که همه‌ساله با طرح موضوعی خاص، طرح برتر را از بین طرح‌های ارائه شده از کشورهایی که بنیاد در آنها فعال می باشد انتخاب می‌کند. میزان بودجه لازم برای حمایت طرح‌های انتخاب شده از طریق حمایت داوطلبانه سازمان‌های همکار که هریک به طور دائمی و یا موقفت بنیاد را حمایت می‌کنند تأمین می‌شود. 

نویسندگان: لیلا پیر حاجی(*)
کلیدواژه ها: KFAS, بنیاد پیشبرد علم کویت, همکاری های بین المللی, فعالیت های فرهنگی
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 12
:
: 0

بنیاد کویت در راستای پیشبرد علم از جمله مؤسسات برجستۀ کویتی می‌باشد که در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد. فعالیت‌های مختلف این بنیاد در چهار گروه کلی قرار می‌گیرد: فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌هایی در تقویت شالودۀ علمی کویت، فعالیت‌های بین‌المللی و جوایز و هدایا. این بنیاد از پروژه‌هایی در رابطه با مسایل و مشکلات کشور کویت و خلیج فارس حمایت مالی کرده است. و با همکاری و مشارکت با مراکز مختلف علمی و فرهنگی دنیا، سهم بسزایی را در پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین افزایش آگاهی عمومی در میان افراد در کشور کویت و منطقه اطراف آن داشته است. 

نویسندگان: مهرنوش بسته نگار(*) , علی فرقانی, عليرضا آخوندي
کلیدواژه ها: طراحی موزه, موزه علوم, یادگیری فعال, یادگیری تعاملی
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 12
:
: 0

موزه‌های علوم قبل از آنکه یک محیط نمایشی باشند، یک محیط آموزشی هستند که هدف اصلی آنها ایجاد فضایی برای مشارکت افراد در یادگیری علم به شیوه‌ای نوین است. امروزه طراحی موزه‌هیا علوم، یادگیرنده‌محور هستند و آموزش از آن شنیدن به سمت دیدن و آزمایش کردن سوق پیدا می‌کند و بدین‌طریق یادگیری پایدار، عمیق و کاربردی می‌شود.

در این راستا تحقیقاتی در خصوص طراحی چارچوب مفهومی و عملیاتی موزه‌های علوم به شیوه تعاملی صورت گرفته است که نتایج آن در اینجا ارائه می‌گردد. در این مقاله پس از معرفی موزه علوم و نقش آنها در یادگیری فعال، چارچوب مفهومی و عملیاتی طراحی موزه‌های علوم تشریح و در نهایت ویژگی‌های تعدادی از مهم‌ترین موزه‌های علوم در ایران و جهان مورد برریس قرار خواهد گرفت. 

نویسندگان: احمد رضا روشن(*)
کلیدواژه ها: نرخ پوشش تحصیلی زنان و مردان, دسترسی زنان و مردان به آموزش عالی, کشورهای جهان
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 12
:
: 0

تمایل به آموزش، نهضتی جهانی است که حد و مرز نمی‌شناسد. طی سالیان اخیر رشد شتابان و فزایندۀ دسترسی به آموزش عالی در بسیاری از کشوها به عنوان پاسخی به ضرورت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد حمایت کشورها قرار گرفته است. این رویکرد باعث شده که آموزش عالی به عنوان یک نقطه کانونی که پیشرفت جوامع را در سایر زمینه‌ها نیز تضمین می‌کند توجه بسیاری را به خود جلب کند. به همین خاطر کشورها بر آن شدند تا نظام آموزش عالی خود را تا سر حد توان گسترش دهند با این وجود هنوز شاهد تفاوت زیاد کشورها از لحاظ گسترش آموزش عالی هستیم. یکی از مهم‌ترین شکاف‌های بین کشورهای غنی و فقیر مربوط به میزان دسترسی به آموزش عالی است که می‌توان آن را در قالب شاخص نرخ پوشش تحصیلی (GER) مورد بررسی قرار داد.

در این مقاله با استفاده از آخرین آمار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی در کشورها و مناطق مختلف جهان و به تفکیک جنسیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

نویسندگان: نويد عليزاده(*)
کلیدواژه ها: DNA کامپیوتر, جابه جایی اطلاعات از مولکول های DNA, پایه های شناور آزاد, مسیر همیلتونی
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 11
:
: 0

مبنای کارکرد کامپیوترهای امروزی، کاربرد کدهای دوتایی «صفر» و «یک» همچنین روشن و خاموش شدن مدار ریزتراشه است که عملکرد کامپیوتر را از ساده‌ترین مانند جمع و تفریق تا پیچیده‌ترین آنها مانند معادلات تفارقی دربرمی‌گیرد. از آنجایی که مولکول DNA دارای کد است می‌توان از آن به عنوان یک کامپیوتر مولکولی که از چهار مبنای قابل پیش‌بینی و در ارتباط با هم تشکیل شده استفاده کرد به عنوان یک ماده آلی بر مبنای ساخت ابزارهای نانوشیمیایی، ساختارهای پیچیده نانو در انجام محاسبات شناخته شده است. منطق کامچیوترهای DNA بر وجود اتصالات مهم بین کامپیوترها و سیستم‌های زنده و همچنین انجام محاسبات پیچیده استوار است. ابزارهای محاسباتی DNA می‌تواند زمینه‌های دارو و پزشکی را متحول کند اما پیش از آن، باید چالش‌های مهم در رابطه با خطاها و بعضاً مشکلات عملیاتی این کامپیوترها بررسی شود. هدف مقاله حاضر مروری بر پیشرفت‌های اخیر در محاسبات کامپیوترهای DNA و بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود در راه پژوهشگران است. 

نویسندگان: رسول زوارقي(*)
کلیدواژه ها: دانشگاه نامرئی, ارتباطات غیر رسمی در دانشگاه, ارتباطات غیر رسمی در تولید دانش, ارتباطات غیر رسمی میان دانشمندان
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 7
:
: 0

ارتباطات علمی نقش عمده‌ای در فرآیند تولید و مصرف اطلاعات ایفا می‌کنند از این رو می‌توان آن را اساس علم توصیف کرد. دو رویکرد برای ارزیابی ارتباطات علمی وجود دارد: اولی رویکردی است که محققان علم‌سنجی از آن استفاده می‌کنند و نمود آن استنادهای دریافتی تولیدات علمی می‌باشد. دومین رویکرد نیز سعی دارد تا ارتباطات غیررسمی میان دانشمندان را مورد بررسی قرار دهد. صاحب‌نظران این ارتباطات غیررسمی میان دانشمندان را دانشگاه نامرئی می‌نامند. در این مقاله سعی می‌شود توضیحاتی در باب مفهوم دانشگاه نامرئی ارائه و انتقادات وارد بر آن مورد بررسی قرار گیرد. 

نویسندگان: علي اكبر صبوري(*)
کلیدواژه ها: تولید علم, تعداد مقالات, همکاری علمی, مشارکت دانشگاهی, مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 10
:
: 1

میزان مشارکت ایران در تولید علم جهانی، براساس شمارش نمایه‌های ایران در مؤسسه اطلاعات علمی آمریکا (ISI)، در سال 2008 نسبت به سال قبل 20/0 درصد افزایش یافته به طوری که از 62/0 درصد به 82/0 درصد رسیده است. تعداد کل نمایه‌های جهان نسبت به سال گذشته چهارده درصد افزایش یافته است، در حالی که تعداد کل نمایه‌های ایران نسبت به سال قبل پنجاه درصد رشد داشته است. در سال 2008، تعداد اسناد علمی نمایه شده ایران در علوم 13424 (93/0 درصد مقدار جهانی)، در علوم اجتماعی 487 (24/0 درصد مقدار جهانی) و در علوم انسانی و هنر 36 (03/0 درصد مقدار جهانی) و در مجموعه 13568 (82/0 درصد مقدار جهانی) می‌باشد. این در حالی است که مجموعه اسناد علمی نمایه شده ایران در سال قبل 9061(62/0 درصد مقدار جهانی) بوده است. رشد تعداد نمایه‌ها در سال 2008 نسبت به سال 2007 پنجاه درصد بوده است که در مقایسه با رشد تعداد نمایه‌ها در سال 2007 نسبت به سال 2006 (24 درصد)، تقریبا 5/1 برابر است که تفاوت چندانی با شتاب تولیدعلم سال گذشته ندارد. شیمی، ریاضیات و مکانیک جایگاه ممتازی را در منطقه و مجموعه کشورهای اسلامی دارد. دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران به ترتیب با 1661 و 1137 سند علمی نمایه شده مقام اول و دوم تولید علم کشور را به خود اختصاص داده که با مجموعه 2690 نمایه، همانند سال قبل بیست درصد نمایه‌های ایران را شامل می‌شود. دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب با 812 و 743 سند علمی نمایه شده، در رتبه‌های بعدی تولید علم کشور قرار دارند. 

نویسندگان: محمد حسن زاده(*) , عبدالرضا نوروزي چاكلي
کلیدواژه ها: نمایه ها, نمایه سازی استنادی, روابط علمی, سیاستگذاری علم و فناوری
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 9
:
: 0

شکل‌گیری نمایه‌های بین‌المللی به ویژه نمایه‌های استنادی علاوه بر اینکه تسهیلات فراوانی برای سنجش و ارزیابی بخشی از علم فراهم آورده، زمینه را برای سنجش و ارزیابی بخشی از علم فراهم آورده، زمینه را برای بحث و تبادل نظرهای مختلف و دامنه‌دار در این زمینه مهیا نموده است. در این مقاله تلاش شده است، با ارائه تعریفی از مفهوم نمایه و نمایه‌سازی، فرایند و ضرورت شکل‌گیری نمایه‌های استنادی تبیین شود. در این راستا ضمن مرور ویژگی‌ها و مزایای نمایه‌های استنادی در مقایسه با نمایه‌های معمولی، کاربرد جایگاه این نوع نمایه‌ها در روابط علمی نیز مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله می‌تواند ضمن ارائه معلوماتی شفاف در زمینه نمایه‌های استنادی، نقطه شروعی برای بررسی‌های بیشتر در راستای استفاده از قابلیت‌های نمایه‌سازی استنادی در سیاست‌گذاری علم و فناوری نیز تلقی شود. 

نویسندگان: احسان محمدي(*)
کلیدواژه ها: نقشه ساختاری علم, زبان گرافیک برای علم, ساختار علمی
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 9
:
: 1

در ساختار علوم بعضی از ارتباطات و پدیده‌ها به صورت انتزاعی برای ذهن قابل درک است؛ در صورتی که همین روابط به صورت فیزیکی برای چشم ملموس نیستند. پژوهشگران حوزه اطلاع‌رسانی در تلاشند که روابط و پدیده‌های نامرئی موجود در ساختار علم را کشف نموده و با زبان گرافیکی به صورت چندبعدی در قالب نقشه‌های علمی ترسیم نمایند. در این نوشته ابتدا نقشه‌های علمی تعریف‌شده، سپس به تاریخچه نقشه‌های علمی اشاره شده است. در انتها به نمونه‌هایی از نقشه‌های علمی ترسیم‌شده در جهان اشاره شده است. 

نویسندگان: کلثوم عباسی شاه کوه(*) , محمد سلطانی دلگشا, افسانه واحدیان, علی عبدالهی
کلیدواژه ها: آینده نگاری, ابعاد و مولفه های آینده نگاری, چارچوب آینده نگاری
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 12
:
: 1

-

نویسندگان: ناصرعلي عظيمي(*) , سجاد برخورداري
کلیدواژه ها: اقتصاد سنتي, اقتصاد دانش محور, ظرفيت جذب, فناوري اطلاعات و ارتباطات, نوآوري, آموزش, نهادهاي اجتماعي
دوره:  18 | شماره:  43 | تاریخ:  1387/9/30
: 11
:
: 0

اقتصاد دانش‌محور نه تنها به عنوان یک نیاز اساسی برای کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به شمار می‌آید بلکه اجتناب از حرکت به سمت چنین اقتصادی توان رقابتی را به شدت کاهی می‌دهد. با توجه به الزام اقتصاد کشور برای حرکت از اقتصاد سنتی منابع‌محور به سمت اقتصاد دانش‌محور، توجه به تجربه کشورهای مختلف می‌تواند خطای انتخاب مسیرهای حرکتی را کاهش دهد. این مقاله به بررسی تعاریف اقتصاد دانش‌محور و وضعیت اقتصاد دانش‌محور در تعدادی از کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌پردازد. نتایج مقاله نشان می‌دهد توجه به ایجاد زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، گسترش دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، تلاش برای تولید کالاها و خدمات دانش‌محور، تلاش برای بازتعریف تولید محصولات بر پایه دانش و در کنار آنها ایجاد نهادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نقش اساسی در حرکت کشورهای جنوب شرقی آسیا داشته است.