• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • نقد و نظر
    • نقد کتاب
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
رهیافت
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 29 (1398)
دوره دوره 28 (1397)
دوره دوره 27 (1396)
دوره دوره 26 (1395)
دوره دوره 25 (1394)
دوره دوره 24 (1393)
دوره دوره 23 (1392)
دوره دوره 22 (1391)
دوره دوره 21 (1390)
دوره دوره 20 (1389)
دوره دوره 19 (1388)
دوره دوره 18 (1387)
شماره شماره 43
شماره شماره 42
دوره دوره 17 (1386)
دوره دوره 16 (1385)
دوره دوره 15 (1384)
دوره دوره 14 (1383)
دوره دوره 13 (1382)
دوره دوره 12 (1381)
دوره دوره 11 (1380)
دوره دوره 10 (1379)
دوره دوره 9 (1378)
دوره دوره 8 (1377)
دوره دوره 7 (1376)
دوره دوره 6 (1375)
دوره دوره 5 (1374)
دوره دوره 4 (1373)
دوره دوره 3 (1372)
دوره دوره 2 (1371)
دوره دوره 1 (1370)
کریما, اویس, امانی, مجتبی. (1387). دوره ی پسادکترا. رهیافت, 18(42), -.
اویس کریما; مجتبی امانی. "دوره ی پسادکترا". رهیافت, 18, 42, 1387, -.
کریما, اویس, امانی, مجتبی. (1387). 'دوره ی پسادکترا', رهیافت, 18(42), pp. -.
کریما, اویس, امانی, مجتبی. دوره ی پسادکترا. رهیافت, 1387; 18(42): -.

دوره ی پسادکترا

مقاله 5، دوره 18، شماره 42، بهار 1387  XML اصل مقاله (1015.16 K)
نویسندگان
اویس کریما email ؛ مجتبی امانی
-
چکیده
دورۀ پسادکترا به عنوان دوره‌ای گذرا میان تحصیلات دانشگاهی و آیندۀ حرفه‌ای محقق به شمار آمده و باعث ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی وی می‌شود. بهره جستن از نیروهای جوان و متخصص فارغ‌التحصیل دوره‌های پس از آغاز نیمۀ دوم قرن بیستم، در کشورهای توسعه‌یافته و مهیا نمودن شرایط مناسب برای ادامۀ فعالیت‌های تحقیقاتی در دوره‌های پسادکترا، نقش قابل توجهی در تولید علم در این کشورها داشته است تا جایی که در انتهای قرن بیستم، 43% از نگارنده‌های اول مقالات، محققین پسادکترا بوده‌اند. نقش این محققین در آموزش، مشاوره، داوری مقالات و ارایۀ طرح‌های تحقیقاتی، حایز اهمیت است. از این رو جذب این دسته از محققین در پیشبرد و بهبود طرح‌های تحقیقاتی و تولید دانش دارای نقش قابل توجهی است. با توجه به ارزش این دسته از مققین، ارایۀ این دوره‌ها و جذب دانش‌پژوه درکشور، توسط دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات فیزیک نظری از حدود سال 1375 آغاز شده است. با توجه به اهمیت طراحی نقشۀ جامع علمی کشور، لزوم برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و درازمدت، بررسی و رفع موانع موجود درراستای جذب محققین پسادکترای داخلی و خارجی و در نظر گرفتن جایگاه مناسب جهت این دوره‌ها ضروریبه نظر می‌رسد. این مقاله با سرفصل‌های بیان تعاریف و اهداف این دوره‌ها، تاریخچۀ تأسیس، نقشمحققان پسادکترا در تحقیقات، اهمیت جذب این دسته از محققین، بیان مختصری از وضعیتکنونی کشور و برخی محدودیت‌های داخلی، سعی در معطوف نمودن برنامه‌ریزان آموزشی و پژوهشی کشور به این مقوله دارد. 
کلیدواژه‌ها
پسا دکتری؛ تاریخچه ی تاسیس پسا دکتری؛ نقش محققان پسا دکترا در تحقیقات؛ اهمیت جذب محققین پسا دکتری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 6
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.