سخن سردبیر

چکیده

یکی از راه­های انتقال‌یافته‌های علمی به جامعه انتشار مقاله در مجلات علمی است. نشریه رهیافت از بهار 1370 باهدف تقویت و ایجاد هماهنگی در امر پژوهش و نیز طرح مسائل، مطالعات در حوزه سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی در زمینه­های مختلف اعم از علوم انسانی و علوم طبیعی فعالیت خود را آغاز نمود. تلاش نشریه از ابتدا تا امروز بر این بوده است تا بتواند دیدگاه­های اندیشمندان را جمع‌آوری و در اختیار مسئولان و نهادهای مرتبط قرار دهد؛ زیرا بر این باوریم که انتشار مقاله­ها و متون اطلاع بخش در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری می­تواند زمینه رشد و نهادینه شدن فرهنگ علمی در جامعه را فراهم کند.
مجلات علمی در فرایند ثبت، نشر و ارتقای سطح علمی و گسترش مرزهای دانش نقش کلیدی دارند. فصلنامه رهیافت، یافته‌های حاصل از تلاش علمی پژوهشگران و صاحب‌نظران در حوزه علم، فناوری و نوآوری را منتشر می‌کند. از همه متخصصان، محققان و دانشجویان عرصه­ علم، فناوری و نوآوری دعوت می‌شود با رویکرد حل چالش­های کشور در حوزه‌های مدنظر فصلنامه و افزایش اثرگذاری مقاله در جامعه به تدوین مقاله­های اصیل علمی بپردازند تا عموم مردم از افکار و نظرات ارزشمند آن­ها بهره­مند شوند.
بررسی تجربۀ ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در کشور حاکی از چالش‌های بسیاری در ابعاد مختلف سیاستی، نهادی، قانونی و فرهنگی است. ریشه‌یابی دلایل ناکارآمدی تجربۀ فعلی و شناسایی ابعاد حاکم بر ارزیابی در حوزه علم، فناوری و نوآوری در کشور، مسئولیت همه اندیشمندان و پژوهشگران این عرصه را دوچندان می‌نماید. شناسایی و ارائه شاخص‌های مختلف ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی و بین‌المللی یکی از مهم­ترین مسئولیت‌های اجتماعی جامعه علمی کشور است زیرا با فراهم نمودن اطلاعات مناسب برای سیاست‌گذاران، زمینه اتخاذ سیاست‌های کارا و مناسب برای توسعه علمی کشور را فراهم می‌سازند.
فصلنامه رهیافت آماده دریافت ایده­ها، نظرات و پیشنهادهای اندیشمندان در حوزه علم، فناوری و نوآوری با رویکردی نوین و مسئله محور است تا برای رسیدن به مرجعیت علمی در این حوزه گام برداریم.
از مدیرمسئول، اعضای هیئت تحریریه، داوران و همه دست‌اندرکاران فصلنامه که در تداوم، انتشار و ارتقای سطح علمی فصلنامه نقش داشته­اند تشکر و سپاس ویژه دارم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Editoral board

چکیده [English]

editoral board

#ندارد#