@article { author = {ghadimi, Akram}, title = {Editor-in-Chief}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {1-1}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {}, abstract = {Editor-in-Chief}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {رسالت هر نشریه علمی- ترویجی، تلاش در جهت ارتقاء درک عمومی مردم از علم و فناوری است. رهیافت به‌عنوان نشریه‌ای علمی- ترویجی تلاش می‌کند مقاله‌هایی اصیل با موضوعات مهم علمی که با قلم ترویجی تدوین شده‌اند را منتشر کند. در آستانه سه دهه انتشار نشریه رهیافت توجه به موارد زیر ضروری است: ¯       گسترش و تعمیق مفهوم علم و نوآوری علمی در عرصه عمومی؛ ¯       آشنایی مردم با پیشرفت‌های نوین در عرصه‌های علم و فناوری در جهان؛ ¯       فراهم‌سازی موقعیت برای تعامل هر چه بیشتر سیاست‌گذاران و دانشمندان؛ ¯       ایجاد تعامل مستقیم میان دانشمندان و عموم مردم. به‌منظور دست‌یافتن به موارد ذکرشده، بسترسازی و فراهم‌نمودن سازوکارها و ابزارهای مورد نیاز ضروری است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌عنوان متولیان اصلی عرصه علم و فناوری و نهادهای اصلی مولد دانش، باید به بازبینی مأموریت‌های اصلی خود بپردازند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، نقش اساسی در حرکت جامعه به‌سوی تعالی و پیشرفت ایفا کنند. بنابراین، آموزش عالی نیازمند مطالعات عمیق در خصوص شناخت مسائل، تحولات خرد و کلان محیط خود است تا بتواند عوامل مؤثر کلیدی و مهم پیشران‌های آینده را به‌خوبی درک و پیش‌بینی کند. آموزش عالی باید اقدامات هدفمند و به‌موقع برای ارائه راهبردهای مطلوب را شناسایی کرده تا بتواند آینده‌ای روشن خلق کند. مشارکت فزاینده‌ در نوآوری و گسترش فناوری‏های نوین در کنار مأموریت‏های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی که رسالت اصلی و فلسفه وجودی دانشگاه است، می‏تواند هویت جدیدی به این سازمان پویا و دانش‌محور بدهد. بر این اساس، دانشگاه‏ها به‌عنوان نهاد اصلی مولد دانش به‌شمار می‏آیند. به‌ بیان ‌دیگر، تنها سازمانی هستند که با پرورش نیروی کار خلاق از میان دانش‏آموختگان خود نقشی اساسی در نوآوری جامعه ایفاء کرده و نیز حرکت به‌سمت تعالی و پیشرفت همیشگی جامعه را هموارتر می‏سازند. درفصل‌های آینده، رهیافت ویژه‌نامه‌هایی با موضوعات مدیریت و حکمرانی منطقه‌ای و آمایش آموزش عالی و نظام علم، فناوری و نوآوری ایران، آسیب‌شناسی سنجش و ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری در ایران منتشر خواهد کرد. از تمامی استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر علاقه‌مندان به موضوعات علم، فناوری و نوآوری تقاضا داریم با نگارش و ارائه مقاله‌های خود در ارتقای سطح علمی این نشریه همیار و همراه ما باشند.}, keywords_fa = {سخن سردبیر}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13762.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13762_637e300f56bc10f9c8d750a1fbeede02.pdf} } @article { author = {ghanadinezhad, Farzaneh and osareh, farideh}, title = { The Model for Competency Assessment of Academic Library Managers: Content Analysis of Managers' Competency}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {1-16}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13763}, abstract = {The purpose of this study was to analyze the content of managers' competency models to identify the dimensions and components of competency models of university librarians. The present research is a qualitative content analysis that uses conventional and guided approaches to identify the dimensions and components of the competency model of academic librarians. The data gathering tools in this study are documents. Data coding and analysis were performed using Max Kiuda software version 12. The study identified the competency model of university library managers at two levels: general and professional competencies. General competencies consisted of six general domains, including competencies of individual-behavioral, social-communicative, moral-value, organizational-managerial, insight-perceptual, and innovative-entrepreneurial. For the evaluation of managers, 83 and 15 indices were identified at the level of general competence and specialized competencies, respectively. Given the evolution of various technologies and the need to apply these technologies in the advancement of libraries and to move them further to digitalization, academic libraries need managers who, in addition to general managerial knowledge and specialized knowledge, are the latest Technology advances awareness and skills learned in using these technologies and how to use them in academic libraries.}, keywords = {Academic Libraries,Model,content analysis,Managers Competency}, title_fa = {الگوی ارزیابی شایستگی‌های مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی: تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران به‌ منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی شایستگی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی است که در آن از رویکردهای هدایتی برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل شایستگی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، اسناد و مدارک‌اند. کدگذاری و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 12 انجام گرفته است. مدل شایستگی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی در دو سطح شامل شایستگی‌های عمومی و تخصصی شناسایی شده است. شایستگی‌های عمومی متشکل از 6 حوزه‌ کلی شامل شایستگی‌های فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی و نوآورانه- کارآفرینانه بودند. در سطح شایستگی‌های عمومی 83 شاخص و در سطح شایستگی‌های تخصصی 15 شاخص برای ارزیابی مدیران شناسایی شده است. با توجه به تحولات صورت‌گرفته ناشی از رشد فناوری‌های مختلف و لزوم به‌کارگیری این فناوری‌ها در پیشرفت کتابخانه‌ها و نیز حرکت بیش‌تر این کتابخانه‌ها به سمت دیجیتالی‌شدن، کتابخانه‌های دانشگاهی نیازمند مدیرانی‌اند که علاوه بر دانش عمومی مدیریتی و دانش تخصصی، از آخرین پیشرفت‌های فناوری آگاهی یابند و مهارت‌های کار با این فناوری‌ها و چگونگی بهره‌گیری از آنها را در کتابخانه‌های دانشگاهی فرا گیرند.}, keywords_fa = {شایستگی مدیران,ارزیابی مدیران,کتابخانه‌های دانشگاهی,الگو,تحلیل محتوا}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13763.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13763_bf080668a496e53d673666aa2db224b5.pdf} } @article { author = {namdarian, lila}, title = {The Role of Path Dependency in the Inefficiency of National Innovation Systems}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {18-30}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13764}, abstract = {Innovation is a process in which multiple components with complicated relationships are involved. All components of innovation and the relationships between them are influenced by the peripheral environment. Thus, Innovation should be considered with a holistic and systemic approach. For nearly three decades, the national innovation system approach has raised to confront the complexities of innovation. The national innovation system is an interconnected set of institutions that create, accumulate and transfer knowledge, skills, and creativity and lead to new technologies. Much of the inefficiency and ineffectiveness of the national innovation system is due to its path dependency, so-called lock-in the past path. Therefore, it is necessary to prevent this phenomenon in any economy. Understanding the various dimensions and aspects of this phenomenon is essential for this. In this regard, this article studies this concept in detail by reviewing the related literature and identifies all its dimensions. The results of this study show that path dependency in national innovation systems can be classified into both technology path dependency and institutional path dependency. Any type of path dependency can be due to history or positive feedback. In this study, in addition to describing the types of path dependency in the national innovation system, the source and reasons for each are described.}, keywords = {National Innovation System,Inefficiency,Technology Path Dependency,Institutional Path Dependency}, title_fa = {نقش وابستگی به مسیر در ناکارآمدی نظام‌های ملی نوآوری}, abstract_fa = {نوآوری فرایندی است که اجزای متعددی با روابط پیچیده با یکدیگر در آن دخیل‌اند. کلیه اجزای نوآوری و روابط میان آنها، تحت تأثیر محیط پیرامونی قرار می‌گیرند. بنابراین مباحث نوآوری، مستلزم دیدگاهی سیستمی است که با جامعیت لازم همراه باشد. نزدیک به سه دهه است که به منظور مواجهه سیستمی با پیچیدگی‌های نوآوری، راهکار نظام ملی نوآوری مطرح شده است. نظام‌ ملی نوآوری، مجموعه‌ای از نهادهای به هم پیوسته است که دانش، مهارت‌ها و خلاقیت‌هایی که منجر به فناوری‌های جدید می‌شوند را خلق، انباشت و انتقال می‌دهد. بخش عمده‌ای از ناکارآمدی و فقدان اثربخشی نظام‌های ملی نوآوری، ناشی از وابستگی آنها به مسیر حرکت گذشته و به اصطلاح قفل‌شدن آنها در مسیر گذشته است. بنابراین جلوگیری از بروز این پدیده در هر اقتصادی ضروری است. لازمه این امر، شناخت ابعاد و جنبه‌های مختلف این پدیده است. در همین راستا، این مقاله با روش مطالعات کتابخانه‌ای و از طریق بررسی متون و ادبیات این حوزه،‌ به تفصیل به این موضوع می‌پردازد و کلیه ابعاد آن را شناسایی می‌کند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که وابستگی به مسیر1 در نظام‌های ملی نوآوری را می‌توان به دو نوع وابستگی به مسیر فناورانه و وابستگی به مسیر نهادی طبقه‌بندی کرد. هر یک از انواع وابستگی به مسیر می‌تواند ناشی از تاریخ و یا‌ بازخورد مثبت باشد. در این مطالعه ضمن تشریح انواع وابستگی به مسیر در نظام‌های ملی نوآوری منبع و دلایل هر یک از آنها تشریح شده است.}, keywords_fa = {نظام ملی نوآوری,ناکارآمدی,وابستگی به مسیر نهادی,وابستگی به مسیر فناورانه}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13764.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13764_761892dc4a55d9c4d7884f9153bb0f95.pdf} } @article { author = {abedi, samaneh}, title = {The Analysis of Status of Urban Renewal Financing Methods in Upstream Documentation and Development Plans Laws of Iran}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {31-52}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13765}, abstract = {In this research, we study the laws and regulations in the area of financing the Renovation of urban worn-out texture by applying the library and review methodology. The results of the survey showed that in most of the documents, including five-year development plans, budget laws, five-year plan of the municipality and the law of supporting the improvement and renovation of worn-out and inefficient urban textures, various aspects of the renewal of the worn-out texture and expand a range of corresponding financing methods are mentioned directly and indirectly. Therefore, according to the results, most of the worn-out financing methods are legally supported. Thus, it seems that the failure to use some of these financing methods is not due to their legal constraints. A considerable point of concern is that, due to the difference in the conditions of worn-out texture, each seeks appropriate financing methods that are neglected in documents, laws, and even regulations. Meanwhile, financing with public participation is one of the most prominent examples of resistance economics, which includes the benefits of low-cost financing, short supply time, and the promotion of entrepreneurship culture among the community. Therefore, moving toward resistance economics in the field of urban management can provide a suitable platform for promoting financial strength and reducing urban costs.}, keywords = {: Worn-out Texture,Financing Methods,Resistance Economics,Urban Renewal,and Upstream Documentation}, title_fa = {تحلیلی بر جایگاه ابزارهای تأمین مالی بازآفرینی شهری در اسناد بالادستی و قوانین برنامه‌های توسعه ایران}, abstract_fa = {در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مروری، به بررسی قوانین و مقررات در حوزه تأمین منابع مالی نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، پرداخته‌ شده است. نتایج نشان داد در اکثر اسناد از جمله برنامه‌های پنج ‌ساله توسعه، قوانین بودجه، برنامه پنج ‌ساله شهرداری و قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، به ابعاد مختلف احیای بافت فرسوده و طیف وسیعی از روش‌های تأمین مالی آن اشاره ‌شده است. بنابراین طبق نتایج، اکثر روش‌های تأمین مالی بافت فرسوده، پشتوانه‌های قانونی دارند. بنابراین به نظر می‌رسد به کار‌ نگرفتن برخی شیوه‌های تأمین مالی در بافت فرسوده، ناشی از محدودیت قانونی آنها نیست. نکته قابل ‌تأمل در این زمینه آن است که با توجه به تفاوت شرایط بافت‌های فرسوده، شیوه‌های تأمین مالی متناسب با خود را می‌طلبند که این مسئله در اسناد، قوانین و حتی آیین‌نامه‌ها مغفول مانده است. همچنین، تأمین مالی با مشارکت عمومی یکی از بارزترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است که از جمله مزایای آن، می‌توان به کم‌هزینه بودن تأمین مالی، کوتاه بودن زمان تأمین آن و ارتقای فرهنگ کارآفرینی در جامعه اشاره کرد. بنابراین حرکت به ‌سوی اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری می‌تواند بستر مناسبی را برای ارتقای توان مالی و کاهش هزینه‌های شهری را فراهم کند.}, keywords_fa = {بافت فرسوده,روش‌های تأمین مالی,اقتصاد مقاومتی,بازآفرینی شهری و اسناد بالادستی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13765.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13765_1d51d020844c44c26e760ae88fc6fb55.pdf} } @article { author = {Janavi, Elmira and moradi, shima}, title = {The Fate of Middle Eastern Countries' Retracted Articles on Health}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {53-64}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13766}, abstract = {The purpose of the present study is to investigate the fate of Middle East health articles with regard to the amount of prior to retraction citations and post retraction citations by countries. This is an applied research and has been conducted using scientometric methods and descriptive-analytical approach. The Research population is all retracted articles of Middle-eastern countries in the field of health science which has been indexed in Clarivate Analytics from 1980 to 2018. The output of this information was compiled in VOSviewer software to draw up a collaborative map and scientific collaboration between countries. Research findings indicate that Iran, Egypt, Turkey, Saudi Arabia, Israel, Lebanon, and the United Arab Emirates have published retracted articles in the field of health science that in the meantime, Iran, Egypt, and Turkey have the most articles, respectively. Also, except for Turkey, all citations received by all countries were posted retraction citations. More than half of these articles have been retracted in less than a year. In fact, the findings of this study can be used for policy research of research behavior in the field of health science.}, keywords = {Retraction Articles,Middle East,Health Science,Citation,Science Ethics}, title_fa = {سرنوشت مقالات سلب اعتبارشده کشورهای خاورمیانه در حوزه سلامت}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی سرنوشت مقالات سلب اعتبار‌شده کشورهای خاورمیانه در حوزه سلامت از حیث میزان استنادات قبل و بعد از سلب اعتبار و به تفکیک کشورها است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با ابزارهای علم‌سنجی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش مقالات سلب اعتبار‌شده کشورهای خاورمیانه در حوزه سلامت می‌باشد که از سال 1970 تا 2018 در پایگاه کلاریویت آنالیتیکس وب‌آوساینس‌، نمایه شده‌اند. جهت تأیید صحت اطلاعات و مقایسه گزارش تعداد مقالات،‌ نویسنده و کشورها، کلیه این اطلاعات در فرمت پلِین‌تکست1 دریافت و به منظور تحلیل در سطح کشورها وارد نرم‌افزار هیست‌سایتشدند. به منظور تحلیل بیشتر، خروجی این اطلاعات جهت ترسیم نقشه هم‌تألیفی و همکاری علمی بین کشورها در نرم‌افزار ووس‌ویور وارد شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که در خاورمیانه هفت کشور ایران، مصر، ترکیه، عربستان، رژیم اشغالگر قدس، لبنان و امارات متحده عربی دارای مقالات سلب اعتبار‌شده در حوزه سلامت بوده‌اند که در این میان نیز کشورهای ایران، مصر و ترکیه به ترتیب بیشترین مقالات سلب اعتبار‌شده را داشته‌اند. همچنین یافته‌ها نشان داد به جز ترکیه مقالات سلب اعتبار‌شده بقیه کشورهای مورد بررسی تمام استنادات خود را بعد از سلب اعتبار دریافت کرده‌اند. بیش از نیمی از این مقالات در کمتر از یک‌سال سلب اعتبار شده‌اند. نتایج این پژوهش می‌تواند در راستای سیاست‌پژوهی رفتار پژوهشی محققان حوزه سلامت از منظر چگونگی رعایت اخلاق علمی و نیز بررسی فشارهای ناشی از انتشار مقاله به واسطه قوانین و سیاست‌های ارزیابی علمی پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {مقالات سلب اعتبارشده,کشورهای خاورمیانه,حوزه سلامت,استناد,اخلاق علمی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13766.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13766_b4cca271bd83245f72daf6ae3f018174.pdf} } @article { author = {Biranvand, Ali and Rastegar, Ahmad and Ahanvarz, Zahra}, title = {Developing a Predictive Model for Identifying Entrepreneurial Opportunities Given the Role of ICT Literacy}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {65-76}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13767}, abstract = {The role of the entrepreneur in the process of technology change has made entrepreneurship a focus of research and identifying opportunities as the focus of entrepreneurship has been the focus of researchers. The purpose of this study was to present a predictive model for identifying entrepreneurial opportunities considering the role of information and communication technology literacy among medical students of Shiraz University by path analysis method. In this study, entrepreneurial consciousness dimensions have a mediating variable role. For this purpose, 373 students were selected using the Morgan Table as a sample and completed a self-report questionnaire consisting of ICT literacy subscales (Zare Moghaddam, Hesami, Rostami, and Ghorbani, 2017) identifying opportunities. Entrepreneurial (Pahhaka, 2010) and Entrepreneurial Consciousness (Tang & Murphy, 2012) have responded. Besides, the reliability of the scales has been evaluated and confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The method of this research is descriptive and correlational. The results show that information technology literacy does not directly affect the recognition of study opportunities. Rather, it has an indirect impact on the recognition of entrepreneurial opportunities through the dimensions of entrepreneurial awareness (scanning and searching as well as collaboration and communication). Among the dimensions of entrepreneurial vigilance, the dimension of searching and searching has the most impact on identifying entrepreneurial opportunities.By identifying and targeting opportunities and taking advantage of them, entrepreneurs enhance the process of market production and the fulfillment of social and economic needs. Entrepreneurs with high entrepreneurial awareness can obtain up-to-date information, and by processing the information gained they, have a greater chance of identifying entrepreneurial opportunities}, keywords = {Entrepreneurial,Entrepreneurial Opportunity Recognition,ICT Literacy,Entrepreneurial Alertness}, title_fa = {ارائه مدل پیش‌بینی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی با توجه به نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات}, abstract_fa = {نقش کارآفرین در فرایند تغییر فناوری سبب‌شده کارآفرینی به کانون پژوهش تبدیل شود، و شناسایی فرصت به ‌عنوان نقطه تمرکز کارآفرینی مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش‌بینی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی با توجه به نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز به روش تحلیل مسیر انجام شده است. در این پژوهش ابعاد هوشیاری کارآفرینانه نقش متغیر واسطه‌ را دارند. به همین منظور 373 نفر از دانشجویان به کمک جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامه‌ای خود گزارشی متشکل از خرده مقیاس‌های سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات‏، تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه [17] و هوشیاری کارآفرینانه [24] پاسخ داده‌اند. در ضمن قابلیت اعتماد مقیاس‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.‌ نتایج نشان می‌دهد که سواد فناوری اطلاعات به صورت مستقیم بر تشخیص فرصت‌های مطالعاتی تأثیر ندارد. بلکه به واسطه ابعاد هوشیاری کارآفرینانه (پویش و جست‌وجو، و همکاری و ارتباط) بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه تأثیر غیرمستقیم دارد. از میان ابعاد هوشیاری کارآفرینانه، بعد پویش و جست‌وجو بیشترین تأثیر را بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه دارد. کارآفرینان با شناسایی و هدف‌گیری فرصت‌های پیش رو، اقدام به بهره‌برداری آنها، فرایند تولید بازار و تحقق نیازهای اجتماعی و اقتصادی را رونق می‌دهند. کارآفرینانی که قابلیت هوشیاری کارآفرینانه بالایی دارند، می‌توانند اطلاعات روزآمدی کسب کنند و با پردازش‌ اطلاعات کسب‌شده، شانس بیشتری برای تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه ایجاد کنند.}, keywords_fa = {کارآفرینی,تشخیص فرصت کارآفرینی,سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات,هوشیاری کارآفرینانه}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13767.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13767_57409bf1fdb225231e5851571d4d1cb9.pdf} } @article { author = {Fazli Yazd, Homa and Zamani, asghar and Pourashishi, Mahtab}, title = {Acceptance International Students to the Iranian Higher Education System and the Challenges Ahead}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {77-90}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13768}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the challenges of accepting international students to the Iranian higher education system since the existing studies and experiences indicate a variety of problems in accepting international students in the higher education system in Iran. On the other hand, according to the Sixth Development Plan, there is a long way in order to reach to the goal of increasing the accepting international students. Therefore, in order to achieve these goals and increase international students, it is necessary to understand the existing obstacles and shortcomings. Therefore, the qualitative method has been used in order to achieve the purpose of the study. Moreover, the tools of data collection were semi-structured. The population of study was the faculty members of public comprehensive universities in Tehran. The samples of this study were also selected in the form of snowball. The results of the interviews were also analyzed using the thematic method. The findings indicate that the major challenges for accepting the international students can be categorized into five dimensions: educational, cultural and social barriers, economic barriers, political barriers, and structural / management categories. Finally, according to the results of this study, several suggestions were made to address the challenges for the accepting the international students in the higher education systems of Iran.}, keywords = {Student,International Student,Acceptance of International Students,Iranian Higher Education System,Challenge}, title_fa = {جذب دانشجویان بین‌المللی در نظام آموزش عالی ایران و چالش‌های پیش رو}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش‌های جذب دانشجویان بین‌المللی در نظام آموزش عالی ایران صورت گرفته است. زیرا مطالعات و تجربه‌های موجود حاکی از وجود مشکلات گوناگون در زمینه جذب دانشجوی بین‌المللی است. از طرف دیگر با توجه به برنامه ششم توسعه، فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده برای جذب دانشجوی خارجی وجود دارد. بنابراین برای رسیدن به این اهداف و افزایش دانشجویان بین‌المللی، شناخت موانع و کاستی‌های موجود ضروری است. برای رسیدن به هدف پژوهش، از روش کیفی استفاده شده است. ابراز جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های جامع دولتی شهر تهران است. نمونه مورد مطالعه نیز به صورت هدفمند و گلوله برفی گزینش شده‌اند. مصاحبه‌ها تا رسیدن به حد اشباع ادامه پیدا کرد. همچنین با استفاده از روش تماتیک نتایج حاصل از مصاحبه‌ها تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که چالش‌های عمده جذب دانشجویان بین‌المللی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در پنج بعد موانع آموزشی، موانع فرهنگی و اجتماعی، موانع اقتصادی، موانع سیاسی و موانع ساختاری/ مدیریتی قابل دسته‌بندی است. در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی برای رفع چالش‌ها و افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی در نظام آموزش عالی ایران ارائه شد.}, keywords_fa = {دانشجو,دانشجوی خارجی,جذب دانشجویان بین‌المللی,نظام آموزش عالی ایران,چالش}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13768.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13768_bc113292c5781dc3e19264732812e01f.pdf} } @article { author = {Bahreman, HamidReza and jafari, abolfazl and Kargozar, Mohamad Mahdi}, title = {Waqf-based Strategies for Reforming and Developing the Iranian Educational System}, journal = {Rahyaft}, volume = {29}, number = {2}, pages = {91-106}, year = {2019}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2019.13769}, abstract = {Endowment or waqf has a long history and has been emphasized in Islam as a good tradition. One of the main strategies for using the Waqf entity is to link it with the scientific system of the country. Due to the centralized and state-oriented policies governing the scientific system, the progress of education and research in the country faces many problems. Endowment as a long-standing traditional and popular institution in can be one of the main capacities for reforming the scientific system. The purpose of this research is to explore the foundations for the reform of the scientific system. The method of data collection and analysis is the library and thematic analysis method. Based on the results of this research, five main themes and organizers which are derived from the analysis of the content of written literature related to the central and comprehensive content of "the relationship between the endowment and the institution of science" are Economic dimension, International dimension, Technology dimension, human dimension, and Capital distribution dimension. Based on the results of this research, the investment of endowments in the use of world-class technologies in education and research, livelihood support of professors and students, decentralizing and popularizing the management of scientific centers, scientific diplomacy, endowment fundraising, preservation of scientific and historical centers, the establishment of independent libraries and research institutes, the creation of international publications and scientific databases based on endowment strategies, are the basis for the reform of the scientific system of the country.}, keywords = {Waqf,Education system,Development,Education and Research}, title_fa = {راهکارهای وقف‌بنیان در اصلاح و توسعه نظام آموزشی ایران}, abstract_fa = {وقف با تاریخچه‌ای کهن، سنت حسنه اسلامی است که یکی از راهبردهای اساسی استفاده از آن، پیوند دادن آن با نظام علمی کشور است. در شرایط کنونی با توجه به سیاست‌گذاری تمرکزگرای حاکم، نظام آموزشی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است. وقف به ‌عنوان نهادی مردمی می‌تواند یکی از ظرفیت‌های اساسی برای اصلاح آن باشد. هدف این پژوهش کشف راهکارهایی وقف‌بنیان برای توسعه نظام علمی کشور است. روش گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای و تحلیل آنها بر اساس روش تحلیل مضمون صورت پذیرفته است. بر اساس نتایج این پژوهش پنج مضمون اصلی که از تحلیل مضمون منابع کتبی مربوط به «رابطه وقف و نهاد علم» به ‌دست ‌آمده عبارت‌اند از: «بعد اقتصادی»، «بعد بین‌الملل»، «بعد فناوری»، «بعد مردمی» و «بعد توزیع سرمایه». بر اساس نتایج، سرمایه‌گذاری موقوفات در استفاده از فناوری‌های روز مرتبط با آموزش و پژوهش، رفع مشکل معیشتی استادان و دانشجویان، مردمی‌کردن مدیریت مراکز علمی، دیپلماسی علمی وقف‌بنیان، صیانت از مراکز علمی تاریخی، تأسیس کتابخانه‌ها، پژوهشگاه‌ها و انتشارات بین‌المللی و پایگاه‌های اطلاعاتی علمی از راهکارهای وقف‌بنیان اصلاح نظام علمی کشور است.}, keywords_fa = {وقف,نظام آموزشی,پیشرفت,آموزش و پژوهش}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13769.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13769_ed6d45830a52dedd109f750b54870d1a.pdf} }