@article { author = {GHadimi, Akram}, title = {Editor-in-Chief}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {1-2}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13834}, abstract = {Editor-in-Chief}, keywords = {Editor,in,Chief}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {نشریات علمی- تخصصی که نتایج پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده را در قالب مقاله علمی- تخصصی منتشر می‌کنند، یکی از ابزارهای مهم تولید داده‌های علمی در جهان هستند و از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی – اجتماعی کشورها محسوب می‌شوند. مجلات علمی به عنوان سیستم عصبی جوامع تلقی شده که در شکوفایی و تعالی و توسعه پایدار کشورها نقش مهمی دارند. با پیشرفت فناوری‌های نوین ارتباطی، ممکن است برخی تصور کنند که عصر فرهنگ نوشتاری و بالتبع نشریات علمی گذشته است و به عصر فرهنگ تصویری یا دوران بصری وارد شدیم. اما نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که انتشار نشریات علمی- تخصصی به دلیل گسترش رشته‌های متعدد علمی و تخصصی، مؤسسات گوناگون علمی‌ و آزمایشگاه‌های علمی- پژوهشی، بیش از پیش اهمیت یافته است. در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی، نگاهی گذرا بر روند انتشار نشریات علمی در ایران داریم. نخستین مجله علمی ایران در سال 1244ه.ش (1864) با عنوان مجله علمی علمیه دولت علیه ایران، یعنی پس از گذشت 27 سال از انتشار نخستین روزنامه ایران به دستور ناصرالدین شاه و به صورت ماهنامه منتشر شد. از سال1244تا 1364 (برابر با 1864 تا 1985‌) حدود 205 عنوان نشریه علمی در ایران انتشار یافتند. هر یک از این مجلات به طور متوسط حدود 6 سال عمر کردند (برخی از آنها پس از چند شماره و در همان سال اول تعطیل شدند و برخی دیگر تا 40 سال عمر کردند). تاریخ انتشار نخستین مجلات علوم کاربردی در ایران نوع نشریه سال انتشار نوع نشریه سال انتشار کشاورزی 1281 ه.ش معدن و نفت 1330 ه.ش پزشکی 1287 ه.ش هواپیما و فضا 1333ه.ش دامپزشکی 1296 ه.ش داروپزشکی 1336ه.ش تکنولوژی 1299ه.ش روان پزشکی 1338 ه.ش بهداشتی 1301 ه.ش دامداری 1339 ه.ش آبیاری، جنگل و منابع طبیعی 1315ه.ش دندانپزشکی 1344 ه.ش ساختمان و معماری 1326ه.ش علوم کامپیوتر 1352 ه. ش از سال 1344، در انتشار نشریات علمی در ایران تحولی به وجود آمد. در سال 1357 (1979) با پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتشار بسیاری از نشریات علمی متوقف شد ولی پس از چند سال انتشار آنها با بافتی مجزا نسبت به گذشته آغاز شد.     آمار تعداد نشریات علمی کشور در گروه‌های مختلف طی سال‌های1396- 1370 طبقه‌بندی گروه نشریات علمی – تخصصی 1370 1377 1396 فنی – مهندسی 53 69 209 پزشکی 30 42 412 کشاورزی و منابع طبیعی 17 33 178 علوم پایه 19 20 132 علوم انسانی 43 120 693 جمع 162 284 1723 می‌توان انتشار نخستین نشریه علمی ایران را در آن زمان، با وجود تمامی کاستی‌ها و ضعف‌هایش گامی مثبت تلقی کرد. در مجموع نشریات علمی- تخصصی در قرن چهاردهم هجری شمسی از لحاظ کمی رشد چشمگیری داشتند اما بیشتر این نشریات از نظر کیفیت چندان مناسب نبودند. امید است در قرن جدید، در کنار افزایش تعداد نشریات علمی، شاهد ارتقای  کیفیت نشریات علمی- تخصصی نیز باشیم.   اکرم قدیمی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و سردبیر فصلنامه رهیافت}, keywords_fa = {سخن سردبیر}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13834.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13834_7405c82207f55eec1fae3b21e2ccc7b0.pdf} } @article { author = {Moradi, Shima and Janavi, Elmira and pakzad, medi}, title = {Monitoring and evaluation the situation of Iran in higher education based on national policy documents}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {1-19}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13808}, abstract = {This paper seeks to improve the performance of Iran in higher education from 2013 to 2017 according to the indicators determined based on the country's comprehensive scientific plan and the Sixth Five-Year Development Plan. This is a descriptive-analytic study that was compiled and analyzed using UNESCO statistical data and the Center for Research and Planning in Higher Education in Iran. In some of the indices, Iran had a desirable function and in some, it had a poor performance. Indicators such as the gross enrollment rate, the share of graduate students, the share of associate students, the share of doctoral students, and the contribution of faculty members were close to the desired upon the policy documents. However, indicators like the number of basic science students, the total number of graduates, the number of faculty members in one million, the student-faculty ratio, the proportion of students to the full-time faculty of the Ministry of Health and Medical Education, the ratio of students to staff Scientific full-time Ministry of Science and Technology, the number of foreign students, The number of universities and centers that ranked 10% in the global ranking, as well as the share of higher education expenditures on a gross domestic product by the government, were far from the amount approved by Iran policy documents, which needs more attention by policymakers. Furthermore, the findings of this study presented that the indices of the "System of Monitoring and Evaluation of Science, Technology, and Innovation of the country", presented by the Supreme Council of Science, Research and Technology need to be revised, regularly.}, keywords = {Higher education,Evaluation,Monitoring,Supreme Council of Science,comprehensive scientific plan}, title_fa = {پایش و ارزیابی وضعیت آموزش عالی ایران بر مبنای اسناد بالادستی کشور}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت آموزش‌عالی در رشد و پیشرفت علم‌وفناوری، این مقاله عملکرد ایران در بُعد آموزش‌عالی را از سال 1392 تا 1396 باتوجه به شاخص‌های تعیین شده اسناد بالادستی(نقشه جامع علمی کشور و برنامه‌پنج‌ساله ‌توسعه‌ششم)، ارزیابی‌کرده‌است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از داده‌های آماری یونسکو و مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی گردآوری و تحلیل شده‌است. ایران در برخی شاخص‌ها عملکرد مطلوب و در تعدادی عملکرد نامطلوب داشته‌است. شاخصهایی چون «نرخ ناخالص ثبت‌نام»، «سهم دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی»، «سهم دانشجویان کاردانی و دکتری»، «سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی»، «سهم آموزشهای مهارتی» و «سهم اعضای هیات‌علمی استادیار»، نزدیک به مقدار مطلوب تعیین‌شده در اسناد بالادستی بوده‌اند، اما شاخص‌هایی نظیر تعداد «دانشجویان علوم پایه»، «تعداد کل فارغ‌التحصیلان»، «تعداد اعضای هیات‌علمی»، «نسبت دانشجو به هیات‌علمی وزارت بهداشت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری»، «سهم دانشجوی خارجی»، :تعداد دانشگاهها» که در رتبه‌بندی جهانی جزء 10درصد برتر بوده‌اند و «سهم هزینه‌کرد آموزش‌عالی از تولید ناخالص داخلی»، با مقدار مصوب اسناد بالادستی فاصله بسیار داشتند. همچنین یافته‌ها نشان‌داد که شاخص‌های آیین‌نامه «نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» که از سوی شورای عالی عتف ارائه شده‌است، نیاز به بازنگری و هماهنگی بیشتر با اسناد بالادستی دارند.}, keywords_fa = {ارزیابی,پایش,آموزش‌عالی,نقشه‌جامع‌علمی,برنامه‌توسعه‌ششم}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13808.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13808_696edfb14f1416def039fd70b8112eee.pdf} } @article { author = {Sajedinejad, Arman and Hassannayebi, Erfan and Ganji, Ahmad}, title = {Performance Evaluation Model for Research Institutes Using an Improved Balanced Scorecard and DEMATEL Technique}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {19-36}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13830}, abstract = {In recent decades, innovation and progression in science and technology have become more attractive in developed countries. Therefore, the performance evaluation of research centers has been considered in many researches. The main role of a research institute is achieving a more competitive advantage in technology and science. Many performance evaluation models have been developed for research-based organizations in line with their mission, vision, and strategies, so far. In this paper, the balanced evaluation framework has been provided, which includes the key indicators of the research centers. Also, in this research, organizational perspectives have been derived based on Improved Balanced Scorecard Model. These perspectives are the main aspects of the performance evaluation model. In this research, the proposed framework has been provided by using the DEMETL technique and the Structural Equation Modeling (SEM) as a new ranking approach in developing the evaluation framework. The results illustrate that Financial Perspective has the most impression on other perspectives of the model. Moreover, the proposed model has covered the requirements of upstream organization evaluations.}, keywords = {Performance evaluation,Balanced Scorecard,Strategic Management,Research centers,DEMATEL Technique}, title_fa = {مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن بهبودیافته و روش دیماتل برای ارزیابی عملکرد پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی}, abstract_fa = {تعیین چارچوب مدل ارزیابی عملکرد جامع و نیز مشخص‌کردن شاخص‌های کلیدی آن از اهمیت به سزایی در شناسایی وضعیت موجود و نیز ترسیم نقشه راه و برنامه‌ریزی بلندمدت پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برخوردار است که این مهم از اهداف مقاله است. در این مقاله، با در نظر گرفتن جایگاه مأموریت‌ پژوهشی پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، منظرهای مبتنی بر مدل کارت امتیازی متوازن طراحی شده است. در این پژوهش علاوه بر بهره‌گیری از نظرات پژوهشگران خبره در چند پژوهشگاه، از ابزارهای کمی برای اعتباربخشی به مدل بهره جسته است و از تلفیق ارزیابی عملکرد متوازن، تکنیک دیماتل و نیز مدل معادلات ساختاری، رویکردی یکپارچه برای ارزیابی و در نتیجه رتبه‌بندی مناسب عملکرد پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیشنهاد داده است. بر اساس نتایج به دست آمده از موردکاوی این پژوهش، منظر مالی بیشترین تأثیرگذاری بر سایر منظرهای مدل کارت امتیازی متوازن از جمله دستاوردهای پژوهشی را دارد و از اهمیت بیشتری در ارزیابی پژوهش‌ها برخوردار است. به نظر می‌رسد این نتیجه به دلیل تقاضامحور بودن پژوهش در کشور (تقاضای ملی و تخصیص بودجه دولتی به پژوهش در کشور) حاصل شده است. همچنین نتایج مدل با ارزیابی‌های گوناگون که از سوی نهادهای بالادستی الزام می‌شود، مقایسه و نشان داده شده است که می‌تواند خروجی لازم برای این نیازمندی را نیز فراهم و الزام‌های لازم برای پاسخگویی به نهادهای بالادستی رعایت کند.}, keywords_fa = {مدیریت راهبردی,عملکرد پژوهشگا‌ه‌ها,مدل معادلات ساختاری,ارزیابی عملکرد متوازن,چارچوب ارزیابی عملکرد}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13830.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13830_233445041105ac86cedde94dd2bf0f32.pdf} } @article { author = {Moghiseh, Zohreh and shokrzadeh, negin}, title = {Analyzing Research Outputs of the Science and Technology Policies in the World Between 1980 and 2019}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {37-50}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13831}, abstract = {This study aims to analyze the research outputs in the field of science and technology policy between 1980 and 2019. The paper is an applied study and conducted using scientometrics indicators. The population of this study includes 30,607 research papers published between 1980 and 2019 in 25 journals related to science and technology policy. All of these articles were reviewed and no sampling was performed. The research data were collected from the Incites database which is a product of Clarivate Analytics. The collected data was analyzed using Microsoft Excel software. During different years, the number of outputs in this area has been increased. The findings show that the United States (14732), the United Kingdom (10066), the Netherlands (2114), and Germany (1907) have the most scientific productions in science and technology policy journals. Iran is also ranked 37th out of 139 countries in terms of the number of scientific productions with 177 research outputs. Iranian researchers have published a total of 117 scientific productions in journals in the field of science and technology policy, which has received a total of 995 citations. Besides, each article cites an average of 8.5 percent, and approximately 42.12 percent of the articles are the result of international collaboration. Whereas, lack of specialized researchers due to the infancy of this field in Iran, lack of integrated and comprehensive frameworks in the field of science and technology policy, the parallelism of different departments and institutions, lack of favorable infrastructure, can be the reasons for low production of Iranian researchers compared to others. With increasing public knowledge, attracting cooperation of researchers, determining research priorities, allocating sufficient budget to meet the needs of society, the goals of society are achieved and lead to the production of science in the country.  }, keywords = {Science and technology policy,Research Outputs,Iran}, title_fa = {تحلیل مقاله‌های حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری در کشورهای جهان در بازه زمانی 2019-1980}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مقاله‌های حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری طی بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد توصیفی است که با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل 30 هزار و 607 برونداد پژوهشی است که در بازه زمانی 1980 تا 2019 در 25 مجله مرتبط با سیاست‌گذاری علم و فناوری، به چاپ رسیده است. کلیه این مقاله‌ها مورد بررسی قرار گرفتند و نمونه‌گیری انجام نشد. داده‌های پژوهش با مراجعه به پایگاه این‌سایتس1 از محصولات مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس2 گردآوری شد و با استفاده از نرم‌افزار مایکروسافت اکسل مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. طی سال‌های مختلف تعداد بروندادهای این حوزه روند صعودی داشته است. یافته‌ها نشان داد که کشورهای آمریکا (14732)، انگلستان (10066)، هلند (2114) و آلمان (1907) دارای بیشترین تولیدات علمی در مجله‌های حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری‌اند. همچنین ایران با 177 برونداد پژوهشی به لحاظ تعداد تولیدات علمی از بین 139 کشور در رده 37 جهان قرارگرفته است. یافته‌ها حاکی از این بود که بیشترین سهم مقاله‌ها متعلق به حوزه‌های موضوعی مدیریت (23161)، مهندسی صنایع (16069)، تجارت (14435) بوده است. پژوهشگران ایرانی در مجموع 117 تولید علمی در مجله‌های حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری منتشر کرده‌اند که در مجموع 995 استناد داشته‌اند. ضمن اینکه هر مقاله به ‌طور میانگین 5/8 استناد دارد و تقریباً 12/42 درصد مقاله‌ها نتیجه همکاری بین‌المللی است. کشورهای آمریکا (14732)، انگلستان (10066)، هلند (2114) و آلمان (1907) دارای بیشترین تولیدات علمی در مجله‌های حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری‌اند. اولین واحدهای درسی در حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری از حدود سال ۱۹۷۰ در دانشگاه‌های معتبر آمریکا (هاروارد، ویرجینیا تِک، ام آی تی)3 و انگلستان (ساسکس)4 آغاز شده است. بنابراین با توجه به سابقه و قدمت رشته سیاست‌گذاری علم و فناوری در دانشگاه‌های این دو کشور، حضور آمریکا و انگلستان در میان کشورهای کلیدی این حوزه امری طبیعی به نظر می‌رسد. نبود پژوهشگران متخصص به دلیل نوپا بودن این رشته در ایران، فقدان چارچوب‌های یکپارچه و همه‌جانبه در حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری، موازی‌کاری بخش‌ها و مؤسسه‌های مختلف، فقدان زیرساخت مطلوب، می‌تواند از دلایل تولیدات کم پژوهشگران ایرانی نسبت به سایر کشورها در این حوزه‌ها باشد.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری علم و فناوری,برونداد پژوهشی,ایران}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13831.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13831_e6682073530133b47fbdd139d3ff3ecf.pdf} } @article { author = {Nazarzadeh, Mohsen}, title = {Academic Inbreeding as a Challengeable Approach in Recruiting Faculty Members}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {51-61}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13807}, abstract = {Academic inbreeding refers to the approch which universities recurit their graduates as a faculty member directly after doctoral graduation. The main purpose the present paper was investigation the concept of academic inbreeding and its challenges in recruiting faculty members in universities. To achieve this purpose, researcher used the document analysis method and qualitative content analysis to review the evidences about academic inbreeding. The findings showed that academic inbreeding face with challenges including: challenge of academic productivity, challenge of recruitment, and challenge of academic mobility. Thus, policy makers of higher education's systems in order to reduce this phenomenon in their universities should do these actions; banning recruiting own alumni until several years after graduation, revising the traditional methods for recruiting faculty members and moving toward approach of meritocratic in recruitment, fostering internationalization and international interactions in universities and academic departments, increasing academic mobility between inbred candidates, implementing clear procedures and practices for recruiting faculty members.}, keywords = {Inbreeding,Academic Inbreeding,Recruiting Faculty Members}, title_fa = {همخونی دانشگاهی به عنوان رویکردی چالش برانگیز در جذب اعضاء هیأت علمی}, abstract_fa = {همخونی دانشگاهی به عنوان رویکردی است که در آن دانشگاه‌ها دانش آموختگان خود را بعد از دانش‌آموختگی در مقطع دکتری به-عنوان عضو هیأت علمی استخدام می‌کنند. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی مفهوم همخونی دانشگاهی و چالش‌های آن در جذب و استخدام اعضاء هیأت علمی در دانشگاه‌ها بود؛ برای نیل به این مقصود، پژوهشگر از روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی برای بررسی و تحلیل اسناد و مدارک موجود در ارتباط با موضوع مورد بحث استفاده کرد. یافته‌ها نشان داد که، همخونی باعث ایجاد چالش‌هایی از قبیل: چالش بهره‌وری علمی، چالش استخدامی و چالش تحرک دانشگاهی شده است. بنابراین سیاستگذاران و دست اندرکاران نظام‌های آموزش عالی در راستای کاهش عواقب منفی این پدیده در دانشگاه‌ها می‌بایست اقداماتی از قبیل ممنوعیت جذب و استخدام دانش آموختگان خودی تا چند سال بعد از دانش آموختگی، بازنگری در شیوه‌های سنتی جذب و استخدام اعضاء هیأت علمی، حرکت به سمت رویکرد مبتنی بر شایسته سالاری در جذب و استخدام، تقویت بین‌المللی شدن و تعاملات بین المللی در دانشگاه و گروه‌های آموزشی، لزوم افزایش تحرک دانشگاهی در بین متقاضیان همخون واجرای رویه‌ها و شیوه‌های شفاف در استخدام اعضاء هیأت علمی را انجام دهند.}, keywords_fa = {همخونی,همخونی دانشگاهی,جذب اعضاء هیأت علمی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13807.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13807_23079376874915cfd47da45883d756cd.pdf} } @article { author = {hejazi, elahee and narenji thani, fatemeh and naghsh, zahra and shamoradi, zahra}, title = {Faculty Competencies Research of Iranian Universities (Challenges and Solutions)}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {63-81}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13806}, abstract = {The purpose of this study was to conduct a cross-sectional study on faculty competencies of Iranian universities in Iran. University, Professional Qualifications) 2540 research papers were rejected because they were not related to the title of the present 175 175 research papers were reviewed which after further examination 135 other research papers were rejected in the series with 16 other papers being rejected due to the content of the 24 papers reviewed. Statistical samples were analyzed in the samples 100% of the articles in scientific terms - their management. Distribution of published articles on the merits of faculty members of Iranian universities shows the growth of these researches in the last ten years. 62 and 5 percent of articles written by faculty members of Iranian universities surveyed by university faculty and 37.5 percent by university students. Also, 62.5% of the research was done by male researchers and 37.5% by female researchers. The results also show that studies have been carried out in different cities of Iran with the highest frequency at national level and Tehran province. : In the survey of the sample most of the articles used quantitative method, 58.3% of the articles were quantitative. The results also show that most research titled Entrepreneurial competencies of faculty members, competencies of faculty members Academic in International Interactions, Designing Faculty Competency Model, Identifying and Analyzing Faculty Members, The Impact of Faculty Members' Emotional Intelligence on their Educational Performance with Individual Competency Approach, Faculty Teaching Competencies, Faculty Assessments , Presentation of Faculty Competency Evaluation Model, Relationship Survey Allergy and status of women faculty are teaching quality.}, keywords = {faculty member,Competency,Systematic Review,University}, title_fa = {پژوهش‌های مرتبط با شایستگی‌ها اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران (مرور نظامند مدل‌ها، چالش‌ها و راهکارها)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر پژوهش‌های شایستگی‌های اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران انجام شده است جامعه آماری پژوهش حاضرشامل 2712 کار پژوهشی با عنوان هیئت علمی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت با جست و جوی دقیق تر کلید واژه های مرتبط نظیر (هیئت علمی ،اساتید دانشگاه ،صلاحیت های حرفه ای)2540 کار پژوهشی پذیرفته نشد زیرا با عنوان پژوهش حاضر مرتبط نبودند. 175 کار پژوهشی باقیمانده مورد بررسی قرار گرفتند که پس از بررسی دقیق تر 42 کار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نمونه های آماری مورد بررسی 100 درصد مقالات در قالب علمی – پژوهشی می باشند. توزیع مقالات منتشر شده با مضمون شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران نشان از رشد این پژوهش ها در ده سال اخیر دارد. 62و5 درصد مقالات که با مضمون شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران بررسی شده توسط هیئت علمی دانشگاه ها نوشته شده است و 37.5 درصد هم توسط دانشجویان دانشگاه ها نوشته شده است. همچنین 62.5درصد پژوهش ها توسط پژوهشگران مرد و 37.5درصد توسط پژوهشگران زن انجام شده اند. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که مطالعات و پژوهش های انجام شده در شهرهای مختلف ایران انجام شده اند که بیشترین فراوانی در سطح ملی و استان تهران بوده است. در بررسی از نمونه انجام شده بیشترین نوع مقاله از روش کمی استفاده شده است که 58.3 درصد مقالات کار شده از نوع کمی می باشند. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد بیشترین تحقیقات با عنوان شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی، شایستگی های اعضای هیأت علمی در تعاملات بین المللی، طراحی مدل شایستگی اعضای هیئت علمی، شناسایی و تبیبن شایستگی ها اعضای هیئت علمی،تاثیر هوش هیجانی اعضاء هیات علمی بر عملکرد آموزشی آنها با رویکرد شایستگی های فردی، شایستگی های تدریس اعضای هیئت علمی، ارزیابی شایستگی های اعضای هیئت علمی، ارائه مدل ارزیابی شایستگی های هیئت علمی، بررسی رابطه شایستگی ها و منزلت استادان زن با کیفیت تدریس می باشند.}, keywords_fa = {اعضای هیئت علمی,شایستگی,مرور نظامند,دانشگاه}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13806.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13806_e64a5624a4c4a90a8b79b8f0bb0b0d43.pdf} } @article { author = {Azimi, NaserAli}, title = {Investigating the general and research University budgets of selected universities in Iran and the world}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {83-96}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13805}, abstract = {Today, the importance and role of research and development in the economic growth and development of countries are not hidden from anyone, and it is an important factor in increasing national power and economic resilience all over the world. universities are among the most important centers for the production of science and technology. Therefore, the issue of funding for academic research is a very important and decisive issue. Because the university's research budgets and structure can play an important role in guiding research and, consequently, growth and development. Proper structure of research budgets and the use of a combination of these budgets - public and private - tailored to the needs of society and existing problems, instead of paying attention to one type of budget can lead to better results. On the other hand, mere attention and use of only one type of budget can take the university out of its main path, which is the production of new knowledge and applied knowledge. The main purpose of this article is to examine how the general and research budgets of some selected universities around the world and Iran are allocated. The results of this study show that the financing of the country's universities is done only by the government and other sources have a small share in this case. An examination of the budgets of the universities in question shows that, in addition to government institutions, other institutions also play a role in financing universities. Also, the share of research budgets in the total budget of selected universities in the world is more than the selected universities in Iran.}, keywords = {university research funding,Universities–industry collaboration,University funding Institutional environment}, title_fa = {بررسی بودجۀ عمومی و پژوهشی دانشگاه های منتخب در ایران و جهان}, abstract_fa = {امروزه اهمیت و نقش تحقیق و توسعه در رشد و توسعه اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست و در تمام دنیا عاملی مهم در افزایش توان ملی و تاب آوری اقتصادی محسوب می شود. در این میان دانشگاه ها از جمله مهم‌ترین مراکز تولید علم و فناوری به شمار می آیند. بنابراین موضوع تأمین مالی پژوهش های دانشگاهی، موضوعی بسیار مهم و تعیین کننده است؛ چرا که بودجه های پژوهشی دانشگاه و ساختار آن، می تواند نقشی مهم در جهت دهی پژوهش ها و به تبع آن رشد و توسعه ایفا نماید. انتخاب ساختار درست بودجه های پژوهشی به عوامل گوناگونی بستگی دارد و باید به فراخور نیاز جامعه و شرایط و محیط نهادی منحصر به هر کشور صورت گیرد. هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسی ساختار تخصیص بودجۀ عمومی و پژوهشی به برخی دانشگاه های منتخب در سراسر جهان و ایران است. یافته های این بررسی نشان می دهد که تأمین مالی پژوهشی دانشگاه ها در کشور تنها از سوی دولت انجام‌ شده و سایر منابع سهم اندکی در این امر دارند و دانشگاه ها تنها به بودجه دولتی متکی هستند. که البته این مسئله ناشی عواملی است که هم دانشگاه و هم صنعت را از ایجاد ارتباط و تعامل با هم بازمیدارد. برخی از این عوامل عبارتند: عدم اطمینان از حفاظت کامل از حقوق مالکیت فکری در بخش صنعت، بوروکراسی و عدم انعطاف مدیریت دانشگاه‌ها، عدم وجود ارتباط و شبکه های ارتباطی قوی میان سرمایه گذاران و فعالان صنعت و دانشگاهیان، و ... . بررسی بودجۀ دانشگاه‌های مورد مطالعه نشان می دهد که علاوه بر نهادهای دولتی، نهادهای دیگر نیز در تأمین مالی دانشگاه ها نقش دارند و همچنین سهم بودجه های پژوهشی در ایران نسبت به دیگر دانشگاه ها بسیار اندک است.}, keywords_fa = {بودجه پژوهشی دانشگاه ها,ارتباط دانشگاه با صنعت,تأمین مالی دانشگاه,محیط نهادی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13805.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13805_a97c37c3f1ff078a19f7aea83b812d42.pdf} } @article { author = {mahmoudpour, bakhtyar}, title = {Semantic reconstruction of visitors' experience of the Science Festival}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {97-106}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13810}, abstract = {Semantic reconstruction of visitors' experience of the Science Festival BakhtyarMahmoudpour Assistant Professor, Educational Management, Future Research Group. National Museum of Science and Technology, Tehran, Iran Abstract: Objective: The present study tries to reconstruct the experience of visitors to the Science Festival for everyone with an interpretive approach. initially ,Types of science festivals,, their goals and functions in the worldand then the different sections of the science festivalsin Iran.have been introduced Method: The research approach is qualitative methodology and the ethnographic method has been used to perform research operations. The data were collected using a transient interview method. The sampling method used in this study is of the qualitative-theoretical sampling method and using the theoretical saturation index, 30 visitors of Alam Institute of Science were interviewed for all as a sample of the research community. Their experiences of visiting the festival were studied. "Thematic analysis" has been used to analyze the information and draw conclusions from the research findings. Conclusion: The results of the analysis of the interviews with the visitors and the researcher's observations leading to the extraction and classification of 6 main themes about the visitors' experiences of the festival were as follows: 1) casual visitors 2) welcome and 3) 4) Recent experience 5) Low level participation and engagement 6) Potential fans Keywords: science promotion, science festival for all, visitor experience, thematic analysis, scientific participation.}, keywords = {Keywords: science promotion,science festival for all,visitor experience,Thematic analysis,scientific participation}, title_fa = {بازسازی معنایی تجربه بازدیدکنندگان از جشنواره علم برای همه}, abstract_fa = {  پژوهش حاضر سعی داردبا رویکردی تفسیر گرایانه تجربه بازدیدکنندگان از جشنواره علم برای همه را بازسازی معنایی کند. در جهت رسیدن به این مهم ابتدا به معرفی جشنواره های علم، اهداف و کارکردهای آنها در جهان پرداخته شده است و سپس بخش های مختلف جشنواره علم برای همه در ایران معرفی شده است.  رویکرد پژوهشی به کاربرده شده از نوع روش شناسی کیفی است و از روش مردم نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. داده های این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه ای گذرا جمع آوری شده اند. روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع روش نمونهگیری کیفی- نظری است و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 30 نفر از بازدیدکنندگان جشنواره علم برای همه به عنوان نمونه جامعه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجربیات آنها از بازدید از جشنواره مورد بررسی قرار گرفت.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری از یافته های تحقیق از تحلیل تماتیک (مضمون) استفاده شده است.  نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها با بازدیدکنندگان و مشاهدات پژوهشگر منتهی به استخراج و طبقه بندی شش تم (مضمون) اصلی در باب تجربیات بازدیدکنندگان از جشنواره شده که این تم های اصلی عبارت بودند از 1) بازدیدکنندگان اتفاقی،2) استقبال و بازدید،3) لذت بخش،4) تازگی تجربه، 5) مشارکت و درگیری در سطح پایین،6) هواداران بالقوه.}, keywords_fa = {ترویج علم,جشنواره علم برای همه,تجربه بازدیدکنندگان,تحلیل تماتیک,مشارکت علمی}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13810.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13810_7f2d8fffc17bd37ee5abcb5e617673f5.pdf} } @article { author = {Fartash, Kiarash and Hayrapetian, Teodik}, title = {In defence of the linear model: An essay}, journal = {Rahyaft}, volume = {30}, number = {2}, pages = {107-132}, year = {2020}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {10.22034/rahyaft.2020.13809}, abstract = {This essay discusses the strength and weaknesses of the so-called linear model (LM) of innovation. It is a reaction to the habit of criticising it as over simplistic, mechanistic, or simply blatantly wrong. We argue that, while some criticisms are of course well grounded, many others are instead based on loose interpretations and unwarranted assumptions. In order to separate the wheat from the chaff, this essay first presents a comprehensive description of the linear model and differentiates it from the caricature many refer to. Second, we discuss the main criticisms put forward and argue that many of them are not at all destructive, but can be easily accepted within a refined version of the LM. Third, we discuss the policy implications often derived (or said to derive) from the LM to argue that the LM itself is distinctively policy-neutral. Other assumptions have to be added to justify alternative policy implications.}, keywords = {Linear model,Innovation,Research,Chain-linked model}, title_fa = {یادداشتی در دفاع از مدل خطی نوآوری}, abstract_fa = {این یادداشت به بررسی نقاط قوت و ضعف مدل به اصطلاح خطی نوآوری می‌پردازد و در واقع پاسخی است به رویکرد معمول بیش از حد ساده انگارانه، مکانیکی یا به وضوح ساده، که در آن به نحوی غیرمنصفانه مدل خطی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. استدلال ما این است که برخی از انتقادها اساسا وارد و درست بوده، اما در مقابل بسیاری دیگر از انتقادها مبنای درستی نداشته و بر پایه فرضیاتی بی اساس و غیرقابل توجیه بنیان نهاده شده‌اند. به منظور تفکیک این دو دسته از انتقادات، یادداشت حاضر ابتدا توصیفی جامع از مدل خطی ارائه نموده و آن را از تصویر کاریکاتورگونه‌ رایج منتسب به آن متمایز می‌سازد. دوماً، در مورد انتقادات اصلی مطرح به مدل خطی نوآوری بحث نموده و نشان داده می‌شود که بسیاری از انتقادات به هیچ وجه مخرب نیستند، اما می‌توانند به سهولت با نسخه‌ای تصحیح شده از مدل خطی مورد قبول واقع شوند. سوماً، مفاهیم سیاستی حاصل (یا گفته شده) از مدل خطی مورد بحث قرار گرفته و استدلال می‌شود که مدل خطی به خودی خود از نظر سیاستی، خنثی است. برای توجیه دلالت‌های سیاستی جایگزین، مفروضات دیگری می‌بایست به آن اضافه شوند.}, keywords_fa = {مدل خطی,نوآوری,تحقیق,مدل زنجیره-ارتباط}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13809.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13809_59a987d8e3cfb6b0e9374f803f080868.pdf} }