@article { author = {Motamedi, Esfandiar}, title = {}, journal = {Rahyaft}, volume = {14}, number = {33}, pages = {-}, year = {2004}, publisher = {National Research Institute for Science Policy (NRISP)}, issn = {1027-2690}, eissn = {2783-4514}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {-}, title_fa = {از انجمن معارف تا انجمن ترویج علم}, abstract_fa = {  این مقاله با خلاصه‌ای از حکایتی که در چهار مقاله عروضی است آغاز می‌شود تا نشان دهد که «حکیم طبعی و کریم نفسی سبب جمع شدن حکما و فضلا خواهد شد و چون وسایل زندگی شان فراهم گشت با هم ارتباط می‌یابند و مولدعلم می‌شوند. آنگاه به معرفی انجمن معارف می پردازد که چگونه توانستند نهضت مدرسه سازی را در ایران پایه‌گذاری کنند و جریانی از انتقال دانش و فن جدید در ایران به وجود آورند که هم‌اکنون سراسر شهرها و روستاهای ما از فرآورده‌های آن بهره‌مند هستند. به دبنال کرا انجمن معارف، از معاریف و نهادها و بنیادهایی سخن خواهیم گفت که توانستند با تلاش فراوان جامعه ایرانی را پویایی بخشد وب ه وضع کنونی برسانند. بخش پایانی مقاله به معرفی انجمن ترویج علم ایران و هدف‌ها و وظایفی که در جهت همگانی کردنعلم، گسترش تفکر و طرز تفکر علمی و علاقه‌مند و فعال کردن افراد و گروه‌ها به فرآیند علم دارد، می‌پردازد. }, keywords_fa = {انجمن معارف,مدرسه,کتاب,معلم,روش علمی,فرآورده علم,فرآیند علم,انجمن ترویج علم}, url = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13381.html}, eprint = {https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13381_eef9249c44de00afd22733a4e2493e4e.pdf} }