%0 Journal Article %T کارآفرینی و آموزش عالی: اصول و موانع %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A آراسته, حمید رضا %D 2003 %\ 03/21/2003 %V 13 %N 29 %P - %! کارآفرینی و آموزش عالی: اصول و موانع %K کارآفرینی %K فلسفه آموزش عالی %K تحقیق و توسعه %K توسعه برنامه های درسی %K توسعه اقتصادی %R %X از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز، توسط نظام آموزش عالی واکنش نشان دادن مناسب در برابر تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، با هدف توسعه انسانی است. از اهداف آموزشی کارآفرینی در آموزش عالی، بهبود توانایی‌های فردی و تخصصی دانشجویان است. این اهداف به منظور آماده‌سازی دانشجویان برای تولید محصولات و تأسیس شرکت‌های جدید و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم تدوین و طراحی شده‌اند. این مقاله به اجمال به وضعیت توسعۀ انسانی در ایران، با شاخص‌هایی همچون تحصیلات و تولید ناخالص داخلی، و متوسط طول عمر می‌پردازد. نویسنده، فلسفه‌های معرفت‌شناسی و سیاسی در آموزش عالی، و اهمیت هریک را در یادگیری و رشد شناختی، شامل رشد مهارت‌های فردی و تخصصی و توانمندی‌های کارآفرین به بحث می‌گذارد. ویژگی‌های فردی به عنوان بخش اعظمی از توانایی فرد در کارآفرین شدن تعیین شده است. برخی از این ویژگی‌ها به بحث گذاشته و پیشنهاد شده که مهارت‌های کارآفرینی، نظیر مسأله‌گشایی، ارتباطات، کار گروهی، و پشتکار تقویت شوند. در پایان سرمایه‌گذاری در آموزش عالی و تحقیق و توسعه به همراه نوآوری‌های ساختاری و درسی به عنوان اصول بنیانی برای نهادینه‌سازی کارآفرینی در دانشگاه‌ها و توسعه اقتصادی شناخته شده‌اند.  %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13341_653eebd1490b1e659a2280e77e5e7d75.pdf