%0 Journal Article %T تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی از منظر رویکرد منبع‌محور %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A پژوهش جهرمی, امین %A پورکریمی, جواد %D 2016 %\ 06/21/2016 %V 26 %N 62 %P - %! تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی از منظر رویکرد منبع‌محور %K تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی %K منابع %K رویکرد منبع‌محور %R %X هدف از این پژوهش، مطالعه منابع در دسترس برای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه با استفاده از رویکرد منبع‌محور و پاسخ به این پرسش است که از بین انواع منابع شناخته‌شده درون‌سازمانی، کدام‌یک برای فعالیت تجاری‌سازی دانشگاهی در دسترس است. این مطالعه از این جهت اهمیت دارد که تلاش‌های آغازین برای فعالیت تجاری‌سازی دانشگاهی با بحران‌های تصمیم‌گیری در حوزه تأمین منابع مواجه است، بنابراین اطلاع درباره رابطه منابع و نقش آن‌ها با موفقیت فعالیت تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی حیاتی است. این مقاله در پی شناخت همین رابطه است که موجب درک درست‌تر پدیده تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی می‌شود. بنابراین با بهره‌گیری از ادبیات موجود در حوزه تجاری‌سازی دانشگاهی و رویکرد منبع‌محور و استفاده از روش تحقیق فراترکیب نتیجه می‌گیرد سنت و سابقه فعالیت تجاری‌سازی دانشگاه، وجود برخی رشته‌های دانشگاهی همچون علوم زیستی و مهندسی (که موجب جهت‌گیری بیش‌تر به سمت بازار می‌شود)، کیفیت پژوهشی هیأت علمی، مقدار بودجه کل پژوهش دانشگاه، میزان پژوهش انجام شده با بودجه صنعت، حمایت مالی دانشگاه، کیفیت و کمیت منابع انسانی، دفتر انتقال فناوری، و خدمات مرکز رشد در دانشگاه بر انجام فعالیت بیشتر تجاری‌سازی، برون‌دادهای بیشتر تجاری‌شده و موفقیت فعالیت‌های کنونی تجاری‌سازی دانشگاهی تأثیرگذار است. از سوی دیگر، دسترسی به منابع انسانی و فناوری (که منابع اصلی و حیاتی شرکت‌های دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکر‌گرا به شمار می‌روند) و کمیابی منابع سازمانی (که منبع اصلی در فعالیت‌ شرکت‌های محصول‌گرا به شمار می‌روند) در محیط دانشگاهی، توضیح‌دهنده علت موفقیت شرکت‌های دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکر‌گرا و شکست شرکت‌های دانشگاهی محصول‌گرا است. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13590_6c6cd6dd8fbd57a7de62300ee1fd0f0d.pdf