%0 Journal Article %T نگرش راهبردی بر عوامل مؤثر بر تجاری سازی و ورود به بازار در ایران، مبتنی بر رویکرد فراترکیب %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 26 %N 63 %P - %! نگرش راهبردی بر عوامل مؤثر بر تجاری سازی و ورود به بازار در ایران، مبتنی بر رویکرد فراترکیب %K راهبرد %K تجاری سازی %K ورود به بازار %K فراترکیب %R %X تجاری سازی از کلیدی ترین مراحل در فرایند توسعه نوآوری است و باعث میشود تا پژوهش ها و اختراعات به تولیدات دارای بازار تبدیل شوند. از سوی دیگر، عوامل و شاخص های متعددی بر فرایند توسعه تجاری سازی تأثیرگذار هستند که باید مطالعه و شناسایی شوند. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، هدف این پژوهش، نگرش جامع و دیدگاه راهبردی برای شناسایی شاخصهای تجاری سازی در بازار ایران است. برای این منظور با بهکارگیری رویکرد فراترکیب در این پژوهش، به تحلیل نتایج و یافته های پژوهشگران قبلی پرداخته و با بررسی های جامع صورتگرفته پیرامون عوامل مؤثر بر تجاریسازی در پایگاه های علمی معتبر، در نهایت تعداد 38 مقاله در این خصوص شناسایی شده است . نتایج کار در سه بعد اصلی؛ راهبرد سازمانی، محیط نزدیک و محیط دور طبقه بندی شده که این ابعاد نیز دارای بعد فرعی و 34 بعد جزیی هستند. نتایج نشان می دهد در بعد سازمانی، عوامل تأثیرگذار به ترتیب عبارتند از: مدیریتی، منابع انسانی، راهکار سازمانی، مالی، روابط سازمان و ویژگیهای محصول. همچنین در بعد محیط نزدیک نیز توجه معطوف به ذینفعان مختلف، مشتریان و رقبا است و در نهایت در بعد محیط دور، بهترتیب عوامل قانونی، اجتماعی، حاکمیتی، ساختاری، سیاسی، اقتصادی و فناوری قرار دارند. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13598_637aad3ac1ee85884b48c582089fdf7c.pdf