%0 Journal Article %T سنجش دانش و مهارت با تکیه ‌بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A شاهمرادی, بهروز %A چینی فروشان, پیام %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 27 %N 67 %P 39-58 %! سنجش دانش و مهارت با تکیه ‌بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی %K شاخص پیچیدگی اقتصادی %K شاخص پیچیدگی محصول %K سنجش دانش و مهارت %K تنوع و فراگیری %R %X رویکرد پیچیدگی اقتصادی مبتنی بر این ایدئولوژی است که محصولات تولید شده در اقتصاد میتوانند معرف میزان دانش و مهارت مورد نیاز جهت تولید آنها باشند و با این فرض که کشورها محصولی را تولید نمیکنند مگر آنکه دانش و مهارت تولید آن را داشته باشند سعی در محاسبه میزان انباشت دانش و مهارت نهفته در اقتصاد را خواهد داشت به همین منظور در مقاله پیش رو به پیچیدگی اقتصادی از منظر چگونگی سنجش دانش و مهارت پرداخته شده است در همین راستا ضمن بیان مفهومی شاخص پیچیدگی اقتصادی و پیچیدگی محصول نحوه محاسبه این دو شاخص را از منظر تنوع و فراگیری بهکار گرفتهشده در آنها بررسی نمودهایم تا نهایتا بتوان محصولات و اقتصادها را بر اساس میزان دانش و مهارت موجود در آنها رتبهبندی و سنجش نماییم %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13628_c33dc80e8915d16e8b93592c6538bbbb.pdf