%0 Journal Article %T تأکید بر ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت در نظام آموزش عالی ایران در راستای اسناد بالادستی %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A محمدی, رضا %A اسحاقی, فاخته %D 2019 %\ 04/21/2019 %V 29 %N 1 %P 14-27 %! تأکید بر ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت در نظام آموزش عالی ایران در راستای اسناد بالادستی %K ارزیابی کیفیت %K اعتبارسنجی %K نظام آموزش عالی %R 10.22034/rahyaft.2019.13749 %X امروزه ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت از ضرورت‌های نظام‌های آموزش عالی در سراسر جهان است و کشورهای مختلف در پی آن هستند که با به‌کارگیری روش‌های ارزیابی، به‌طور مستمر به بهبود کیفیت نظام آموزش عالی خود بپردازند. در این راستا در ایران نیز پس از توسعه کمی آموزش عالی در جهت پاسخ به تقاضای اجتماعی، چالش کیفیت آن مطرح ‌شده و به دنبال آن در اسناد بالادستی مورد توجه قرارگرفته و طی یک دهه گذشته اقداماتی در جهت ارزیابی کیفیت انجام‌شده است. اهمیت این موضوع تا حدی است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری نیز به‌ صراحت به تقویت نظام‌های ارزیابی و اعتبارسنجی اشاره‌ شده است. بر این اساس این مقاله قصد دارد تا با گذشت بیش از یک دهه از تجربه نظام ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت در آموزش عالی کشور به بررسی و تحلیل اقدامات انجام ‌شده در این حوزه پرداخته و ضمن شناسایی چالش‌ها، راهکارهایی را در جهت ساماندهی و تقویت آن ارائه کند. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13749_9c2d204047853d54f237fb2adca9b2c1.pdf