%0 Journal Article %T تأثیرگذارترین شاخص‌های نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر رتبۀ دانشگاه‌های ایران %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %D 2019 %\ 04/21/2019 %V 29 %N 1 %P 27-41 %! تأثیرگذارترین شاخص‌های نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر رتبۀ دانشگاه‌های ایران %K ارزیابی آموزش عالی %K سیاستگذاری علم و فناوری %K نظامهای رتبهبندی دانشگاهها %R 10.22034/rahyaft.2019.13750 %X هدف پژوهش حاضر شناخت فضای مشترک حاکم بر نظام­های رتبه­بندی دانشگاه­ها و ارائۀ تصویری قابل‌قبول از شاخص­های به‌کاررفته در آن‌هاست. شاخص­های به­کارگرفته­شده در نظام­های رتبه­بندی دانشگاه­ها و وزن شاخص­ها با مراجعه به تارنمای رسمی آن‌ها استخراج و وزن نسبی نظام­های رتبه­بندی مختلف نیز از طریق نظرسنجی از صاحب‌نظران به دست آمد. اهمیت هر شاخص از حاصل‌ضرب وزن شاخص در وزن نظام رتبه‌بندی مربوطه محاسبه شد. شاخص­ها به کمک کلید واژه­هایی دسته­بندی شدند. میزان تعیین­کنندگی شاخص­های هر دسته بر اساس سهم اهمیت شاخص­های آن دسته از جمع کل اهمیت تمامی شاخص­ها برآورد شد. بیشترین تعیین­کنندگی شاخص­ها مربوط به شاخص­های ناظر بر پژوهش و در میان آن‌ها نیز به شاخص­های گروه «برون­داد-استناد» مربوط می­شود. همچنین، تأثیرگذاری شاخص­های ناظر بر کیفیت استنادی بروندادها بیش از سه برابر شاخص­های ناظر بر کمیت بروندادها است. استفادۀ آگاهانه، هدفمند و هوشمندانه از نظام­های رتبه­بندی دانشگاه­ها می­تواند برای ذینفعان مختلف آموزش عالی (سیاست­گذاران، دانشگاه­ها و دانشجویان) فوایدی به همراه داشته باشد. در مقابل، تلاش برای هم­راستا کردن فعالیت‌های دانشگاهی با تأثیرگذارترین شاخص­های مربوطه احتمالاً به ‌غفلت بیش‌ از پیش از رسالت­های اصلی دانشگاه (به‌ویژه آموزش) و تشدید روند رشد کاریکاتوری و ناپایدار بروندادهای بی­کیفیت منجر خواهد شد. %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13750_9eb674350a584ca5747ae9cacbdc9393.pdf