%0 Journal Article %T آموزش و پرورش پیش از دبستان در عصر جدید %J رهیافت %I مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور %Z 1027-2690 %A قاسم زاده, بهنام %A فرهادی لنگرودی, فریبرز %A خزائی کوه پر, میثم %D 2019 %\ 04/21/2019 %V 29 %N 1 %P 39-54 %! آموزش و پرورش پیش از دبستان در عصر جدید %K اقتصاد دانایی محور %K برنامهریزی چندبُعدی %K توصیفی تحلیلی %K عصر جدید %K مطالعات برنامه درسی راهبردی %R 10.22034/rahyaft.2019.13751 %X یکی از مهم­ترین و غامض­ترین سؤالات در زمینه تعلیم و تربیت پیش از دبستان، چگونگی تهیه برنامه درسی مؤثر در این مقطع است که با توجه به ظهور عصر اقتصاد دانایی محور و تغییر و تحولات برق‌آسا، شرایط پاسخ­گویی به آن بیش ‌از پیش دشوار شده است. پژوهش حاضر برای مطالعه ضرورت دیدگاه «مطالعات برنامه درسی راهبردی[1]» و الگوی «برنامه درسی چند بُعدی[2]» و چیستی آن در برنامه درسی پیش از دبستان صورت گرفته است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، توصیفی-تحلیلی[3] بوده است که اطلاعات و داده­های مورد نیاز با مراجعه به اسناد و مدارک کتابخانه­ای موجود در زمینه موضوع به دست آمد. یافته­ها بیانگر آن بود که ضرورت دیدگاه راهبردی بنا بر عواملی همچون ظهور عصر اقتصاد دانایی محور، توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات، دگرگونی مفهوم سواد، پارادایم پیچیدگی، لزوم بومی‌سازی برنامه درسی، وجود سبک­های شناختی و یادگیری متفاوت و نو مفهوم گرایی و ضرورت الگوی چند بُعد نگری با عواملی همچون لزوم مرتبط کردن برنامه درسی باتجربه‌ی زیسته­ی کودک، تزریق ویژگی چابکی و توان پاسخ­گویی برنامه درسی به مسائل روز و همچنین لزوم یادگیری مادام­العمر، در برنامه درسی پیش از دبستان قابل دفاع است. در نهایت نیز، پژوهش حاضر با بررسی مبانی فلسفی و روان‌شناختی این الگو به ارائه تعریفی جامع از آن می­پردازد. این پژوهش نشان می­دهد که مطالعات برنامه­ درسی راهبردی رویکردی کل‌نگر است و الگوی برنامه­ریزی چندبُعدی مبتنی بر آن، برنامه مطلوب کاربردی برای اجرا در برنامه درسی پیش‌دبستان است. [1]. Strategic Curriculum Study (SCS) [2]. Multi-Dimensional Curriculum (MDC) [3]. Descriptive - Analytic                                         %U https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13751_ceb10dd7d28ffb929bd6e12070822b3d.pdf