TY - JOUR ID - 13389 TI - شناسایی، ویژگی ها و رشد نخبگان JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 AU - آراسته, حمید رضا AD - - Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 14 IS - 34 SP - EP - KW - نخبگان KW - ویژگی ها KW - شناسایی KW - دانش آموزان KW - دانشجویان KW - معلمان KW - رشد، KW - هیات های علمی آموزش عالی DO - N2 - این مقاله، یافته‌های مهم دربارۀ شناسایی، ویژگی‌ها، و پرورش کودکان و بزرگسالان نخبه را مورد بررسی قرار می‌دها. این مبحث مطالعات طولی دربارۀ این افراد را دربرمی‌گیرد و برخی از فعالیت ها برای پرورش موفقیت‌آمیز دانش‌آموزان و دانشجویان درمقاطع ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی به بحث می‌گذارد. تحلیل متون بیانگر روش‌هایی چون جهش کلاسی و موضوعی، تدیس فشرده، گروه‌بندی براساس مهارت‌ها، غنی سازی و برنامه‌های درسی ویژه است که فرصت‌های چالش برانگیزی را برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه فراهم می‌سازد. پرورش دانشجویان، باکیفیت یادگیری آغاز می‌شود. کیفیت یادگیری برای دانشجویاننخبه شامل توانایی در کشف دانش، حفظ درازمدت دانش، ایادارتباط میان دانش جدید و قدیم، کشف دانش جدید، حل مسئله، انتقال دانش، و علاقه به یادگیری است. در خاتمه برخی از مشکلات کلیدی پیش روی جوامع علمی ایران برای پرورش نخبگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.  UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13389.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13389_777a33daa8c6e5bb4040941d1ace6121.pdf ER -