TY - JOUR ID - 13628 TI - سنجش دانش و مهارت با تکیه ‌بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 AU - شاهمرادی, بهروز AU - چینی فروشان, پیام AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 27 IS - 67 SP - 39 EP - 58 KW - شاخص پیچیدگی اقتصادی KW - شاخص پیچیدگی محصول KW - سنجش دانش و مهارت KW - تنوع و فراگیری DO - N2 - رویکرد پیچیدگی اقتصادی مبتنی بر این ایدئولوژی است که محصولات تولید شده در اقتصاد میتوانند معرف میزان دانش و مهارت مورد نیاز جهت تولید آنها باشند و با این فرض که کشورها محصولی را تولید نمیکنند مگر آنکه دانش و مهارت تولید آن را داشته باشند سعی در محاسبه میزان انباشت دانش و مهارت نهفته در اقتصاد را خواهد داشت به همین منظور در مقاله پیش رو به پیچیدگی اقتصادی از منظر چگونگی سنجش دانش و مهارت پرداخته شده است در همین راستا ضمن بیان مفهومی شاخص پیچیدگی اقتصادی و پیچیدگی محصول نحوه محاسبه این دو شاخص را از منظر تنوع و فراگیری بهکار گرفتهشده در آنها بررسی نمودهایم تا نهایتا بتوان محصولات و اقتصادها را بر اساس میزان دانش و مهارت موجود در آنها رتبهبندی و سنجش نماییم UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13628.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13628_c33dc80e8915d16e8b93592c6538bbbb.pdf ER -