TY - JOUR ID - 13763 TI - الگوی ارزیابی شایستگی‌های مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی: تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 AU - قنادی نژاد, فرزانه AU - عصاره, فریده AD - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز AD - استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، دانشکده‌ علوم تربیتی و روانشناسی، اهواز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 29 IS - 2 SP - 1 EP - 16 KW - شایستگی مدیران KW - ارزیابی مدیران KW - کتابخانه‌های دانشگاهی KW - الگو KW - تحلیل محتوا DO - 10.22034/rahyaft.2019.13763 N2 - هدف این پژوهش، تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران به‌ منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی شایستگی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی است که در آن از رویکردهای هدایتی برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل شایستگی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، اسناد و مدارک‌اند. کدگذاری و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 12 انجام گرفته است. مدل شایستگی مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی در دو سطح شامل شایستگی‌های عمومی و تخصصی شناسایی شده است. شایستگی‌های عمومی متشکل از 6 حوزه‌ کلی شامل شایستگی‌های فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی و نوآورانه- کارآفرینانه بودند. در سطح شایستگی‌های عمومی 83 شاخص و در سطح شایستگی‌های تخصصی 15 شاخص برای ارزیابی مدیران شناسایی شده است. با توجه به تحولات صورت‌گرفته ناشی از رشد فناوری‌های مختلف و لزوم به‌کارگیری این فناوری‌ها در پیشرفت کتابخانه‌ها و نیز حرکت بیش‌تر این کتابخانه‌ها به سمت دیجیتالی‌شدن، کتابخانه‌های دانشگاهی نیازمند مدیرانی‌اند که علاوه بر دانش عمومی مدیریتی و دانش تخصصی، از آخرین پیشرفت‌های فناوری آگاهی یابند و مهارت‌های کار با این فناوری‌ها و چگونگی بهره‌گیری از آنها را در کتابخانه‌های دانشگاهی فرا گیرند. UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13763.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13763_bf080668a496e53d673666aa2db224b5.pdf ER -