TY - JOUR ID - 13807 TI - همخونی دانشگاهی به عنوان رویکردی چالش برانگیز در جذب اعضاء هیأت علمی JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 AU - نظرزاده زارع, محسن AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 30 IS - 2 SP - 51 EP - 61 KW - همخونی KW - همخونی دانشگاهی KW - جذب اعضاء هیأت علمی DO - 10.22034/rahyaft.2020.13807 N2 - همخونی دانشگاهی به عنوان رویکردی است که در آن دانشگاه‌ها دانش آموختگان خود را بعد از دانش‌آموختگی در مقطع دکتری به-عنوان عضو هیأت علمی استخدام می‌کنند. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی مفهوم همخونی دانشگاهی و چالش‌های آن در جذب و استخدام اعضاء هیأت علمی در دانشگاه‌ها بود؛ برای نیل به این مقصود، پژوهشگر از روش پژوهش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی برای بررسی و تحلیل اسناد و مدارک موجود در ارتباط با موضوع مورد بحث استفاده کرد. یافته‌ها نشان داد که، همخونی باعث ایجاد چالش‌هایی از قبیل: چالش بهره‌وری علمی، چالش استخدامی و چالش تحرک دانشگاهی شده است. بنابراین سیاستگذاران و دست اندرکاران نظام‌های آموزش عالی در راستای کاهش عواقب منفی این پدیده در دانشگاه‌ها می‌بایست اقداماتی از قبیل ممنوعیت جذب و استخدام دانش آموختگان خودی تا چند سال بعد از دانش آموختگی، بازنگری در شیوه‌های سنتی جذب و استخدام اعضاء هیأت علمی، حرکت به سمت رویکرد مبتنی بر شایسته سالاری در جذب و استخدام، تقویت بین‌المللی شدن و تعاملات بین المللی در دانشگاه و گروه‌های آموزشی، لزوم افزایش تحرک دانشگاهی در بین متقاضیان همخون واجرای رویه‌ها و شیوه‌های شفاف در استخدام اعضاء هیأت علمی را انجام دهند. UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13807.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13807_23079376874915cfd47da45883d756cd.pdf ER -