TY - JOUR ID - 13893 TI - دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند با جامعه در تعامل باشند؟ در جست‌وجوی رویکرد جدید دانشگاه‌ها به مأموریت سوم در ایران JO - رهیافت JA - RAHYAFT LA - fa SN - 1027-2690 AU - ایزدی, هدی AU - حسینی, سید محمود AU - اسدی, علی AU - علم بیگی, امیر AD - دانشجوی دکتری رشته ی آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه، ‌پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران AD - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه، ‌پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران AD - استاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه،‌ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه ترویح و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی،‌ دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 31 IS - 2 SP - 127 EP - 144 KW - مأموریت سوم KW - جامعه KW - رویکرد تعامل KW - ‌ دانشگاه KW - ‌ایران DO - 10.22034/rahyaft.2021.10600.1182 N2 - توافق گسترده‌ای نسبت به نقش دانشگاه در جامعه در پاسخ به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی،‌ پرورش شهروندان روشنفکر و مولد و درگیر در مشارکت از طریق ماموریت سوم وجود دارد؛ اما هیچ تعریف منحصربه‌فردی از مفهوم تعامل دانشگاهی وجود ندارد و ماموریت سوم دانشگاه فاقد یک تصویر مشخص است. این مقاله با دیدگاهی انتقادی و با روش مروری- تحلیلی، پنج رویکرد تعامل دانشگاه با جامعه شامل کارخانه دانش، تعامل با صنعت،‌ کارآفرینی فناورانه، کارآفرینی اجتماعی، رویکرد پایدار و تعامل سیستمیک را بررسی نموده و این رویکردها بر اساس نه عامل اعم از فلسفه، اهداف، جهت گیری، ذینفعان، عوامل تاثیرگذار، دلالت سیاسی، رویکرد به نوآوری، چارچوب زمانی و کانال های ارتباطی مورد مقایسه قرار گرفته اند. هدف از این فرایند شفاف ساختن تفاوت رویکردهای تعامل دانشگاه با جامعه؛ ارائه تصویری از تعامل دانشگاهی و مبرهن ساختن شناخت و تبیین رویکرد مناسب به مأموریت سوم در دانشگاه‌ها با توجه به شرایط محیطی در ایران بود. نتایج نشان داد که مأموریت سوم دانشگاه یک مأموریت در حال تحول است که با تعریف معمول آن و تمرکز اقتصادی و شیوه‌های انتقال فناوری تفاوت دارد. انتخاب رویکرد تعامل در هر دانشگاه یک موضوع پیچیده است که رهایی از این پیچیدگی و به دست آوردن تصویری واضح از تعامل دانشگاه با جامعه منوط به شفاف ساختن پنج موضوع ابهام ‌برانگیز اعم از قصد یا هدف از تعامل، درک یا تصور تعامل،‌ تاریخ توسعه دانشگاه، ‌ساختار دانشگاه و معنای تعامل از دیدگاه ذینفعان تعامل است UR - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13893.html L1 - https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13893_e8c5dd0bf4f0bcb672895c7927173f7e.pdf ER -