مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
زمان ارزیابی دانشگاههای ژاپن فرا رسیده است
13282
FA
طه
فاضلی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13282_5ea4598d0cfd99ff3b07dadd28fc797b.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
سال 2000، ریاضیات و ایران
13283
FA
سعید
اخکان
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13283_d80d07cbf20c7c8c0a8c406ca7225f1e.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
اولویت های بودجه 2000 کانادا
13284
FA
ناصر
شمس
-
اسدالله
جلال آبادی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13284_2d9a403be45a33e6718eea31a2aa7d6e.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
رهیافت علمی
13285
FA
فاضل
لاریجانی
--
علیرضا
کلدی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13285_bc5d0a355d3c879e971b02ba8364c66f.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
روند تولید و کشت گیاهان تراریخت و چشم اندازهای توسعه ای آنها
13286
FA
سیدمهدی
علوی
-
Journal Article
1970
01
01
براساس آمار موجود، اولین آزمایش مزرعهای گیاهان تراریخت (transgenic) در سال 1986 انجام شد و تا سال 1997 در 45 کشور جهان 25000 آزمایش مزرعهای روی بیش از 4000 گیاه تراریخت از 60 گونۀ مختلف انجام گرفته است. به رغم این واقعیت که استفاده از گیاهان تراریخت یکی از راه حلهای مهم در اینجاد امنیت غذایی و اقتصادی درکشورهای در حال توسعه محسوب میشود، آمار و اطلاعات ارائه شده حاکی از آن است که این کشورها از این فناوری کمترین بهره را بردهاند. تاکنون بیشتر مطالعات درمورد گیاهان مهم اقتصادی مانند ذرت، کلزا، گوجهفرنگی، سیبزمینی، سویا، پنبه و توتون بوده است. در نتیجۀ انتقال ژن، صفاتی مانند مقاومت به علفکش، مقاوت به حشرات و ویروسها و تغییر کیفیت محصول در گیاهان تراریخت حاصل، بروز کرده است. افزایش سریع سطح زیر کشت گیاهان تراریخت از 8/2 میلیون هکتار در سال 1996 به 8/27 میلیون هکتار در سال 1998 (حدود 10 برابر) بسیار چشمگیر بوده و مبین توفیق به کارگیری این فناوری جدید است. اخیراً افزایش سطح زیرکشت تا 2/24 میلیون هکتار در سال 2000 گزارش شده است. گیاهان تراریخت نه تنها از افت محصول (به دلیل تنشهای محیطی) جلوگیری میکنند، بلکه با کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در توسعل پایدار نقش به سزایی دارند. در این مقاله، جزئیات فعالیتهای مربوط به ایجاد و رهاسازی گیاهان تراریخت در کشورهای صنعتی و در حال توسعه و ارزیابی اقتصادی اینگونه گیاهان بحث شده است. بدیهی است که با کمک تحلیل اطلاعات موجود و تجربیات به دست آمده در دو دهۀ اخیر بهتر میتوان راه را بگزید و تصمیم گرفت.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13286_0892c8dc8efee3f87af1627801fa66d3.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
بررسی روش های داوری در انتخاب طرح های پژوهشی
13287
FA
محمدعلی
ملبوبی
-
Journal Article
1970
01
01
تولید علم و خلق فناوری مستلزم اجرای پژوهشها و «تبادل اطلاعات و نظرات» در بین پژوهشگران است. به دلیل محدودیت امکانات، هر دو فرایند نیازمند انتخاب و داوری مبتنی بر «معیارها» و «روشهای» قابل اعتمادند. از آنجا که 1. معیارها کاملاً دقیق نیست و 2. در همۀ رشتههای علمی نمیتوان آنها را یکسان اعمال کرد، نقش روش یا فرایند تصمیمیگری اهمیت زیادی مییابد. روش یونان قدیم که متکی بر بحث و مجادلۀ منطقی بود در دورۀ رنسانس با تکیه بر متون به عنوان مبنا منسوخ گردید. در قرن نوزدهم گروههای خاصی (مانند انجمنهای سلطنتی اروپا) تصمیمگیرندۀ اصلی رد یا قبول بودند، اما با گسترش علوم و پیدایش گرایشهای متنوع در هر رشته، به تدریج نظرخواهی از متخصصان رواج یافت. پس از جنگ جهانی دوم، با افزایش سرمایهگذاری دولتها در بخش پژوهش و نیاز به تصمیمگیری متمرکز، رقابت فشردهتر و داوری دشوارتر گردید. روشهای رایج کنونی که با نام کلی «داوری خبرگان» Review “PR” (peer) شناخته میشود، عبارت است از فرایندهایی که طی آن گروهی از افراد شناخته شده در هر تخصص، طرحهای پیشنهادی را مطالعه میکنند و در تصمیمگیری برای اعطای بودجه نقش اصلی را دارند. گرچه بیشتر جوامع علمی کنونی به مؤثر بودن روش PR معتقدند، ارزیابیها و انتقادهایی نیز در مورد این روش مطرح شده است، مثلاً، گرایشهای جدید احتمال موفقیت کمتری دارند یا پیشنهاد طرحها و نظرات متناقض با باورهای عمومی محال یا بسیار دشوار میگردد، بنابراین علوم تجربی دچار تعصبات بازدارنده میشوند. چاپ مقالات با دادههای غیرواقعی یا اعطای غیرعادلانل بودجه به طرحها از جمله دلایل دیگر بر لزوم بازنگری در فرآیندهای داوری PR به شمار میروند. در طراحی این فرایند باید محدودیتهای انسانی مانند حسادت، تمایل به جهتی خاص، وسوسۀ ربودن فکر و کند کردن رقیب همواره مدنظر قرار گیرد. در این مقاله با نقادی این روشها، پیشنهادهایی عملی برای اصلاح فرایندهای موجود و تطبیق آن با فرهنگ و تشکیلات کشوری ارائه خواهد شد.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13287_3b76f3ff4feca00cffc1adb016317985.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
تخصیص مؤثر منابع پژوهش و توسعه
13288
FA
ناصر
تیموری خانه سری
-
Journal Article
1970
01
01
شرکتهای شیمیایی و دارویی در ایالات متحده، سالانه بیش از 17 میلیارد دلار برای پژوهش و توسعه خرج میکحنند: (Brennan 1997). ولی هنگام سنجش هزینهها و منفعتها، متأسفانه آن میزان دقتی که دربارۀ هزینههای سرمایهای اعمال میشود در مورد پژوهش وتوسعه به کار نمیرود. این فقدان تحلیل مسائل به مشکلاتی در تخصیص هزینه پژوهش و توسعه برای دستیابی به بالاترین منفعت اقتصادی و نیز در ترغیب و پاداش به پژوهشگران منجر میشود. این مقاله سه مسئله اساسی مدیریت پژوهش و توسعه را بحث میکند: چگونگی تخصیص پول در انواع گوناگون طرحها و بالاخره چگونگی پاداش منصفانه به پژوهشگران.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13288_3be03c0ad28fb555faa49900156ecfea.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
جایگاه پژوهش در فرآیند توسعه اجتماعی
13289
FA
عبدالمجید
ارفعی مقدم
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13289_f699adef3a9c1d264d47c1d6106e012b.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
سیاستهای علمی - پژوهشی در انگلستان
13290
FA
علی
طایفی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13290_f0ca4a98cc988ffb5e685c60b589beb6.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
بررسی تطبیقی تجارب سیاستگذاری علم و فناوری در جهان
13291
FA
محمد نقی
مهدوی
-
محمد باقر
غفرانی
-
Journal Article
1970
01
01
این مقاله گزیدهای از یافتههای طرح مطالعاتی «سیاستگذاریهای علم و فناوری برای کشور» است، که در چارچوب طرح سیاستگذاری کلان علم و فناوری برای کشور (مهدوی؛ 1378) تعریف و اجرا شده است. در این بررسی تاکنون تجربهها و سیاستهای 19 کشور مورد مطالعه قرار گرفته است. در این بررسی تطبیقی از طبقهبندی موضوعی زیر استفاده شده است: سیاستگذاری علم فناوری، اقدامهای حمایتی و انگیزشی، سیاستهای اطلاعرسانی، سیاستهای تحقیق و توسعه، سیاستهای انتقال فناوری، ارتباط دانشگاه با صنعت، همکاریهای بینالمللی، ارزیابی سیاستها و فعالیتهای علوم و فناوری و شاخصها.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13291_42bd18474426c1ea5e8ae9eb0aa167f1.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه های تازه تأسیس
13292
FA
احمد
حیدری عبدی
-
Journal Article
1970
01
01
اعضای هیئت علمی یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی کشور محسوب میشوند، در این میان دانشگاههای تازهتأسیس نظیر اردبیل و لرستان نقش برجستهای در تأمین نیازهای آموزشی و پژوهشی و همچنین تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز مؤسسات دولتی و غیردولتی دارند و میتوانند با تربیت نیروهای متخصص باعث رشد و توسعه آن مناطق شوند. براساس نتایج تحقیق انجام شده اکثر پاسخگویان از امکانات موجود آموزشی و پژوهشی، رفاهی ـ معیشتی و تسهیلات علمی دانشگاههای اردبیل و لرستان ابراز نارضایتی کردههاند که در این مقاله به مکوارد مطرح شده با ذکر درصد اشاره شده است. د ر پایان مقاله نیز با توجه به مسائل و مشکلات مربوطه پیشنهادهایی برای جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاههای تازهتأسیس عرضه شده است. افزایش امکانات آموزشی و پژوهشی، کوتاه کردن مراحل تصویب و اجرای طرحهای پژوهشی، برقراری ارتباط میان دانشگاههای یاد شده با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، گسترش ارتباط میان دانشگاهها و مراکز اجرایی و صنعتی، ایجاد رشتهها و دورههای آموزشی جدید، تقدیر و پشتیبانی مادی و معنوی از اعضای هیئت علمی، افزایش حقوق و مزایا، گسترش امکانات رفاهی ـ معیشتی، فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت شرکت اعضای علمی در همایشها و گردهماییهای علمی داخلی و خارجی و افزایش بورسهای تحصیلی از جمله این پیشنهادات است.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13292_b9cda9f30e19b6a3b885a1aac9f1435a.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
پژوهش در آموزش پزشکی
13293
FA
فریدون
عزیزی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13293_7c9fed180e3bf6d462e6e7d673d8ac21.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
بررسی شاخص و نیروی انسانی و تأثیر آن در روند توسعه علم و فناوری
13294
FA
فتح الله
مضطر زاده
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13294_f2d6c2d72c39fc4fc2f1a63a459d9509.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
24
2001
03
21
دانشگاه و تعریف آن
13295
FA
رضا
منصوری
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13295_a64b958695a7f35f142fe424fc28b260.pdf