مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
روانشناسی رشد خلاقیت و ارتباط آن با شخصیت و هوش
13312
FA
رضا
تسبیح سازان
-
Journal Article
1970
01
01
خلاقیت یکی از جالبترین و پرثمرترین کنشوریهای ذهن انسان است که در مقام مقایسه با سایر توانشهای ذهنی مطالعات اندکی دربارۀ آن صورت گرفته است. گیلفورد کلید خلاقیت را در «تفکر واگرا» میداند تفکری که دامنۀ وسیعی از بدیهای مختلف را با خلق راهحلهای بسیار بدیع و اصیل دربرمیگیرد. گاردنر خلاقیت را عالیترین سطح کنشوری ذهن انسان در هریکم از حیطههای هفتگانۀ هوش میداند. استرنبرگ به نقش نوتوجیهی در خلاقیت اهمیت می دهد. او با ارائه یک مدلی سهوجهی از ساختار هوش معتقد است، افرادی که خود را به سرعت با محرکهای نو تطبیق داده و راهحلهای تازه را ترجیح میدهند از خلاقیت بیشتری برخوردارند. هوش و خلاقیت دو فرایند متفاوت از فعالیتهای ذهنی هستند که به نحو نسبتاً ضعیفی با یکدیگر مرتبطاند. هوش سرشار متضمن برای ایجاد خلاقیت در فرد نیست ولی هوش کمتر از حد متوسط به منزلۀ عاملی بازدارنده در تولید خلاقیت مداخله میکند. استقلال، اعتماد به نفس و غیرهمنوایی با گروه، تحمل و انعطافپذیری نسبت به مسائل پیچیده و امور مبهم، تخیل عالی و به کارگیری اصول مجرد و انتزاعی در حل مسائل از ویژگیهای شخصیت افراد خلاق است. خلاقیت و سن با هم در رابطهاند و نقطۀ مشترک ارتباط این دو، احتمالاً عامل تجربه و کسب معلومات است. دستکم در شرایط فعلی نمیتوان سیر تحولی خلاقیت را با عرضۀ یک جدول زمانبندی شده پیشبینی کرد؛ ولی به نظر میرسد که شکوفاترین دورۀ رشد خلاقیت سالهای اولیه دورۀ بزرگسالی است.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13312_ba9f86351d4fff61dc773ec0eb90fbe8.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
روانشناسی و خلاقیت علمی
13313
FA
قانعی راد
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13313_35f619093c7f29a7b365c0705b87b73e.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
خلاقیت، نوید بخش آینده ای درخشان برای همه افراد بشر
13314
FA
حسن
قاسم زاده
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13314_fbf3a174f1d8120d5bdba37114d45b64.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
خلاقیت و نوآوری سازمانی و فناورانه
13315
FA
سید مهدی
گلستان هاشمی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13315_d06d4c592b533a849de3fc7ab6438fdc.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
اهمیت خلاقیت در توسعه
13316
FA
حسن
قاسم زاده
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13316_76233d3057a3571ca8f8cb890846f118.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
نوآوری فناورانه در شرکت های کوچک و کشورهای در حال توسعه
13317
FA
مرضیه
فخرایی
-
Journal Article
1970
01
01
نوآوریهای فناورانه عمدتاً از اجرای طرحهای گسترده و پرهزینۀ تحقیاتی ناشی میشوند و شرکتهای کوچک به دلیل نداشتن سرمایه و امکانات لازم برای ابداع فناوریهای نو، برای حضور در بازارهای پررقابت جهانی با مشکلات جدی مواجهاند. در کشورهای در حال توسعه، عدم وجود بستر یا زیرساختهای فناورانۀ لازم، این مشکلات را دوچندان کرده است. در این مقاله ضمن تعریف نوآوری فناورانه و برخی مسائل مرتبط با آن، با مثالی واقعی مؤید ان است که شرکتهای کوچک نیز میتوانند با تأکید بر برخی از موضوعات کلیدی، تشخیص به موقع نیازهای بازار و انتخاب راهکارهای مناسب، سهمی در رقابت مبتنی بر فناوری پیشرفته داشته باشند و در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی برای خود بیابند. همچنین برخی از مشکلاتی را که شرکتهای کوچک در رابطه با کسب فناوری دارند، بررسی کرده و ویژگیهای مثبتی را که موجب موفقیت این شرکتها میشوند، بیان میکند.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13317_207d4273573a47f1bf231754adfc68d9.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
فرهنگ، خلاقیت و توسعه علم و فناوری - مقایسه جامعه ایران و ژاپن
13318
FA
علیرضا
کلدی
-
منظر
رزاقی
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13318_c845c0bc1b29e4e8f4054ea58aa86483.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
خلاقیت، یادگیری و توسعه
13319
FA
مرضیه
کیقبادی
-
عقیل
ملکی فر
-
Journal Article
1970
01
01
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13319_b9aeaa17c5105339da84376dd64523e1.pdf
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رهیافت
1027-2690
11
26
2002
02
20
بررسی نگرش دبیران دبیرستان به خلاقیت
13320
FA
افضل السادات
حسینی
-
Journal Article
1970
01
01
هدف اصلی این پژوهش بررسی جایگاه خلاقیت در نظام آموزش و پرورش است. بنابراین پرسشنامهای در چهار محور اصلی پرورش خلاقیت، تفکر واگرا، بعد عاطفی ـ شناختی، اجتماعی و آموزشی ـ تدریس تنظیم و پرسشنامهای تهیه و بین 123 معلم دبیرستان که از مناطق مختلف آموزش و پرورش تهران به طور تصادفی انتخاب شدند، توزیع شد. نتایج آزمون حاکی از آن استکه نگرش معلمان نسبت به خلاقیت پایین است. شایان ذکر است که نمرات آزمون معلمان در هر محور نیز پایین بود.
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13320_92a774510d27da37987b355e999f5a68.pdf