مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321An Investigation of Author Self-Citation Impact on Ranking the Southwest Asian Countries on the Basis of Citation per Paperبررسی تأثیر خوداستنادی نویسنده بر رتبهبندی کشورهای منطقه چشمانداز 1404 بر اساس میانگین استناد به هر مقاله13548FAاحمدیوسفی-Journal Article19700101According to the Twenty-Year Vision Plan of the Islamic Republic of Iran, it is predicted that Iran will be in the first place in producing science and technology among Southwest Asian countries in 1404.Therefore, in this study self-citation impact on the ranking of 26 countries of the Southwest Asia region in the field of zoonosesis is investigated on the basis of the data of WOS. In this study scientometrics and citation analysis methods have been used. The zoonotic keywords in the fields of title and topic have been searched, and their results have been combined separately with each of the target countries. All of the analyses have been performed on the basis of the results of these searches that include 19205 articles. The main objective of this study is to investigate the influence of author self-citation on the ranking of the countries considered in 1404 Vision Plan on the basis of average citation per paper. According to the number of articles, Turkey, Israel and Iran respectively with 8397, 5595 and 3807 articles were the most prolific countries. Based on the average citation per paper, Azerbaijan, Israel and Palestine with 30.83, 18.96 and 12.14 respectively gained the first 3 ranks. Based on the rate of self-citation, Iran, Tajikistan and Turkey with 22.92, 20.51 and 19.85 respectively had the most rate of self-citation. According to the average citation per paper excluding self-citation, Azerbaijan, Israel and Palestine with 30.45, 17.21 and 12 respectively have had the three first places. Iran’s rank was relatively well in terms of number of papers in the region. But, in spite of the significant increase in the number of Iranian articles in recent years, Iran still doesn't have a proper position. Approximately, Iran’s rank is almost always lower than the other countries on the basis of average citations per paper. Most of the countries that don’t have a good position based on the average citations per paper have high self-citation rate. But the rank of some of the countries, including Iran did not change before and after the removal of self-citation. Thus, self-citation isn’t a good way to improve the position of Iran on the basis of average citation per paper. Countries including Iran that are not in a good condition in terms of average citations per paper, are proposed to publish their papers in journals with higher impact factors in order to increase their citation per paper, instead of more self-citation.بر اساس سند چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 پیشبینی شده است که ایران جایگاه نخست علمی و توانا در تولید علم و فناوری را در بین کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی کسب کند. بنابراین، در این پژوهش بر اساس دادههای پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس، تأثیر خوداستنادی بر رتبهبندی 26 کشور منطقه آسیای جنوب غربی در حوزه موضوعی زئونوز بررسی شده است. در این پژوهش از روشهای علمسنجی و تحلیل استنادی استفاده شده است. کلیدواژههای حوزه زئونوز در زمینههای عنوان و موضوع جستجو شده و نتیجه آن به طور جداگانه با هر یک از کشورهای مورد نظر ترکیب شده است. تمامی تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس نتیجه این جستجو، یعنی 19205 مقاله است، صورت پذیرفته است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر خوداستنادی نویسنده بر رتبهبندی کشورهای منطقه چشمانداز 1404 بر اساس میانگین استناد به هر مقاله است. از نظر تعداد مقاله ،کشورهای ترکیه، اسرائیل و ایران به ترتیب با 8397، 5595 و 3807 مقاله فعالترین کشورها هستند. از نظر میانگین استناد به هر مقاله، کشورهای آذربایجان، اسرائیل و فلسطین به ترتیب با 83/30، 96/18 و 14/12 سه جایگاه نخست را به خود اختصاص دادهاند. از نظر میزان خوداستنادی، ایران، تاجیکستان و ترکیه به ترتیب با 92/22، 51/20 و 85/19 درصد بیشترین میزان خوداستنادی را داشتهاند. از نظر میانگین استناد به هر مقاله بدون احتساب خوداستنادی نیز به ترتیب آذربایجان، اسرائیل و فلسطین به ترتیب با 45/30، 21/17 و 12 نخستین جایگاهها را به خود اختصاص دادهاند. ایران از نظر تعداد مقاله در منطقه رتبه نسبتاً خوبی دارد. ولی با وجود رشد فزاینده تعداد مقالههای زئونوز ایران در سالهای اخیر، هنوز هم از نظر تعداد مقاله نسبت به کل جمعیت در جایگاه مناسبی قرار ندارد. تقریباً میانگین استناد به هر مقاله ایران همواره پایینتر از سایر کشورهای منطقه بوده است. اغلب کشورهایی که از نظر میانگین استناد به هر مقاله رتبه مناسبی ندارند، میزان خوداستنادی بالایی دارند. ولی برخی از کشورها، از جمله ایران، پیش و پس از حذف خوداستنادی هیچ تغییر رتبهای نداشتهاند. بنابراین، خوداستنادی شیوه مناسبی برای ارتقای رتبه ایران از نظر میانگین استناد به هر مقاله نیست. به کشورهایی که از نظر میانگین استناد به هر مقاله در وضعیت مناسبی قرار ندارند، از جمله ایران، پیشنهاد میشود تا با انتشار مقالههای خود در نشریههای دارای ضریب تأثیر بالاتر، میانگین استناد به مقالههای خود را بالا ببرند نه با خوداستنادی بیشتر.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321Determining Evaluation Indicators of the Performance of Centers of Excellenceتعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد قطبهای علمی13549FAناهیدشیخانعضو هیئت علمی پژوهشی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری دانشگاه صنعتی امیرکبیرفیروزبختیاری نژاداستاد دانشکده مهندسی مکانیک و عضو قطب علمی سازهها و سامانههای دینامیکی هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article19700101Higher education introduces a type of investment in human resources that helps to sustainable development by providing and promoting science, technology, creativity and expertise. Also, higher education promotes science and creates new knowledge by basic and applied researches. In the recent decade, much attention has been paid to the sustainable scientific development in Iran.
Centers of excellence are established with the aim of collecting and organizing capable faculty members to develop science frontiers and sustainable development of science and technology in universities. Considering the aims of establishing centers of excellence, Continuous evaluation of these centers is important and useful by defined indicators. In this paper, a new model is developed to evaluate the performance of the centers of excellence and as a case study is applied to the centers of excellence of Amirkabir University of Technology. One of the results of this evaluation can be used for identification of useful and effective activities of centers of excellent and is suitable for guiding them to a right position. Furthermore, determining and using an indicator can result in comparison and competition between different centers so that serious measures can be done about them; to direct and better support of them or eliminating the centers that have weak performance.آموزش عالی معرف نوع مهمی از سرمایهگذاری در منابع انسانی است که با فراهمآوری و ارتقای دانش، فناوری، خلاقیت و مهارت و نگرش موردنیاز فراگیران، به توسعه پایدار کمک میکند. آموزش عالی موجب ترویج دانش میشود و با پژوهش و تحقیقات بنیادی و کاربردی علم و دانش جدید نیز بهوجود میآورد. در دهه اخیر توجه به توسعه پایدار علمی در ایران از گسترش قابل توجهی برخوردار شده است. قطبهای علمی با هدف گردهمآوری و ساماندهی جمعی از اعضای هیئت علمی توانمند در گسترش مرزهای دانش و توسعه پایدار علمی در دانشگاهها ایجاد شدهاند. ارزیابی مستمر عملکرد این قطبهای علمی با توجه به اهدافی که در تأسیس آنها در نظر گرفته شده است با تعیین و تدوین شاخصهای مؤثر و مفید ضروری است. در این مقاله مدل جدیدی برای ارزیابی عملکرد قطبهای علمی طراحی و نتایج اجرای آن در قطبهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان نمونه ارائه شده است. یکی از نتایج حاصل از این ارزیابی میتواند در شناسائی فعالیتهای مفید و مؤثر قطبهای علمی استفاده شده و منجر به هدایت و جهتدهی مناسب آنها شود و بهعلاوه با ایجاد رقابت صحیح شاخصی برای حمایت و پشتیبانی بیشتر از قطبهای علمی فعالتر تعیین و مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای آسیبشناسی قطبهای علمی با عملکرد ضعیف اقدام کرد و در رفع و اصلاح مسائل مربوط به فعالیت نکردن آنها اقدامهای جدی انجام داد و در صورت تداوم در فقدان فعالیت مفید تصمیم به انحلال و حذف قطب علمی گرفت.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321A Review of the Indicators and Methods based on Frascati Manual for Analyzing the Research Budgetبررسی شاخصها و روشهای مبتنی بر دستورالعمل فراسکاتی در زمینه تحلیل بودجه پژوهشی13550FAآرشموسویاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.Journal Article19700101This article discusses the methodological foundations and the practical applications of the indicators based on the Frascati Manual for allocating research resources, it also studies the historical evolution and development of this manual since its formation in the 1960’s. More recent developments will also be put into consideration and some of the initiatives and propositions concerning better methodologies and more comprehensive indicators will be introduced. Throughout the discussion, we will observe that in the recent years, some kind of methodological shifts have been occurred from classical indicators which were based on input/output emphasizing on the measurement of efficiency and the impact of research towards the more recent positioning indicators which seek to position the actors in the national systems of innovation and to recognize the links and flows of resources among them.ر این مقاله مبانی روششناسانه و کاربردهای عملی شاخصهای مبتنی بر دستورالعمل فراسکاتی در زمینه تخصیص منابع پژوهشی را به بحث خواهیم گذاشت و سیر تاریخی و تکاملی این مجموعه را از زمان شکلگیری آن در دهه 60 میلادی مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس به سراغ تحولات متأخرتر خواهیم رفت و برخی از ابتکارها و پیشنهادهای مطرح شده در زمینه اتخاذ روششناسیهای بهتر و شاخصهای جامعتر را مطرح خواهیم کرد. در خلال این بحث خواهیم دید که در سالهای اخیر نوعی تحول روششناسانه از سویه شاخصهای کلاسیک مبتنی بر ورودی/خروجی که بهطور عمده بر اندازهگیری کارایی و تأثیر پژوهش تأکید دارند، بهسمت شاخصهایی از نوع شاخصهای موقعیتیاب که بهدنبال موقعیتیابی کنشگران مختلف در نظامهای ملی نوآوری و تشخیص پیوندها و جریانهای منابع میان آنها هستند قابل مشاهده است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321Applying Dye Viewpoint in Surveying the Process of Policy-making for Macro National Science & Technology Projectsکاربرد دیدگاه دای در بررسی فرایند سیاستگذاری طرحهای کلان ملی علم و فناوری13551FAسید حامدمزارعیدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تهران، ایرانسید حبیباللهطباطبائیانعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانصنم الساداتفرنودیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمحمدنقی زادهJournal Article19700101One of the main functions of the Supreme Council of Science, Research& Technology is to approve the macro National Projects of Science& Technology. With regard to wide range of these projects, they can improve their own areas. This paper examines the most important measures of policy making and approval of macro national projects of science and technology by two ways: first, comparative study of USA, Japan, Canada, and China. Second, conducting interview with some Science & Technology Experts. The Studies show that criteria of close cooperation of institutions and organizations in the project, focus on superior& key technologies, aligning with macro national projects’ targets and priorities, scientific& non-scientific interests of the society, long-term performance, high budget, and attention to commercializing the results are the most important criteria that must be considered by the Supreme Council of Science, Research& Technology in order to approve the Macro National Projects of Science& Technology.توسعه علم و فناوری یکی از پیشرانهای اصلی توسعه همهجانبه و پایدار کشورها است که بر پایه فعالیتهای هدفمند تحقیق و توسعه شکل میگیرد. تغییر در رویکردهای معطوف به اهداف و نحوه انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه و توجه همزمان به عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان علم و فناوری در راستای رفع نیازهای جامعه، لزوم برنامهریزی جامع و فراگیر را در این حوزه ضروری میکند. طبق تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی طرح علمی کلان طرحی است که از نظر اهمیت، حیطه کار و پیچیدگی در حدی است که یک تلاش مشارکتی غیرمتعارف بزرگ را میطلبد و همچنین نیازمند تجهیزات، تسهیلات، نیروی انسانی و لجستیک ویژهای برای انجام هستند. در سالهای اخیر مسئولان حوزه علم و فناوری کشور با درک نقش بیبدیل توسعه علم و فناوری در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور، بر لزوم افزایش فعالیتهای تحقیق و توسعه و به دنبال آن برافزایش هزینههای مربوطه تأکید کردهاند. مبحث طرحهای کلان ملی برای اولین بار در سال 1376 در دفتر پژوهشی معاونت برنامهریزی راهبردی ریاست جمهوری با فراخوانی طرحهای کلان ملی مطرح شد، از آن زمان تاکنون شیوه تصویب طرحهای کلان ملی دستخوش تغییرات زیادی شده است که از آن جمله میتوان به شیوه تصویب هشتاد به بیست و شصت به چهل اشاره کرد. روند تصویب طرحها در کشور، دارای روندی مشخص و تأیید شده نیست برای مثال شکل تصویبها در کشور روندی بالا به پایین یا پایین به بالا داشته است، روند تصویب طرحها در کشور در اوایل شروع بهکار دفتر پژوهشی دارای روندی رو به بالا و در سالهای اخیر به طور کلی روندی رو به پایین داشته است. در این تحقیق تلاش میگردد تا معیارهای اصلی مرتبط با تعریف و تصویب پروژههای ملی در حوزه علم و فناوری، مورد بررسی قرارگرفته و پیشنهادی جامع برای اجرا در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان بالاترین مرجع فعال در حوزه علم و فناوری کشور ارائه شود.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321Publication of Iranian Articles in Blacklist Journals; Authors’ Approach and Motivationsانتشار مقاله های ایرانی در نشریه های نامعتبر : انگیزه ها و رویکرد نویسندگان13552FAحمیدرضاجمالی مهموئیدکترای علوم اطلاعات، دانشیار دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعا ت و
دانش شناسیساراجوان فردانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article19700101The aim of this survey is to identify Iranian authors’ motivations for publishing their articles in the blacklist journals of Iran’s Ministry of Science, Research and Technology. An online questionnaire was completed by one hundred and two authors who have published a paper in one of the 251 blacklist journals in 2013. The results show that the most important motivations for publishing in those journals are: improving resume, collecting points for promotion, and getting permission for viva. The average age of the authors was about 38 years and they have paid about 350 USD for publishing their articles. The main criterion for trusting to these journals was the journals’ claim for being indexed in the prestigious databases as well as fast peer review and publication process. Most of the authors became familiar with the journals through recommendations of their friends, colleagues and supervisors. The article shows the economic aspect of the publication of these articles and it also shows the low level of knowledge of Iranian authors about credibility of the journals.هدف این تحقیق پیمایشی، کشف انگیزه نویسندگان ایرانی از چاپ مقاله در مجلههای نامعتبر خارجی است. پیمایشی آنلاین، روی ۱۰۲ نویسنده ایرانی انجام شد که مقالهای از آنها در سال ۲۰۱۳ در یکی از ۲۵۱ مجله مندرج در «فهرست سیاه نشریههای نامعتبر وزارت علوم» نسخه مرداد ۱۳۹۲ منتشر شده بود. نتایج نشان داد که انگیزه اصلی نویسندگان و پژوهشگران ایرانی از چاپ مقاله در مجلههای خارجی به ترتیب اهمیت، پربارکردن رزومهکاری، سپس برای ترفیع و ارتقاء به عنوان عضو هیئت علمی و در آخر برای کسب مجوز دفاع از پایاننامه دکترا بوده است. متوسط سنی نویسندگان حدود ۳۸ سال است و برای هر مقاله به طور متوسط حدود ۳۵۰ دلار ارز پرداخت شده است. ملاک اصلی اعتماد نویسندگان به مجلههای ادعای آنها برای نمایه شدن در پایگاههای معتبر بوده است و شیوه اصلی آشنایی نویسندگان با این مجلهها توصیه استاد و یا همکار بوده است. مقاله نشاندهنده جنبههای اقتصادی انتشار این مقالههای و نیز آگاهی کم جامعه دانشگاهی از نحوه سنجش اعتبار مجلهها است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321Foundations and Principles of Establishing "A Knowledge-Based City"» شهر دانش پایه « مبانی و اصول شکل گیری»13553FAماجدهپورروحانیکارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article19700101Today, the definite urbanization of the world's population and the advance of technology, development of communication and the increased production of knowledge and its related streams across the world, as well as introducing knowledge as the new stimulating force for economic drive and advantages are all indicative of the significance of the role that knowledge plays in the urban life. City is a place where knowledge takes shape, transfers between individuals through certain processes, recreates some processes itself, and eventually is developed and continues its process of evolution all over the world. Hence, the fields of knowledge management and knowledge-based economy address categories such as knowledge management in the large and complex organization of "the knowledge -based city" and focus more on the role of intellectual capital rather than physical capital in economic growth, and provide a chart of their desired utopia.
This study defines the features of a knowledge-based city through descriptive and content analysis method and on the basis of documentary studies. Therefore, first it investigates the concept of knowledge and its related features. Then, it deals with features of a "knowledge-based city" from the perspectives of "knowledge management", "knowledge- based economy", and "citizens' experiences". Finally, it provides strategies for planning and designing a knowledge-based city using different viewpoints, which will provide the necessary foundations for creating such cities. Thus, "a knowledge-based city" is a city with a tolerant and democratic community that has knowledge-sharing culture, innovative and knowledge-based economy, accessible innovation engines, good infrastructures and access to information networks, clear and participatory management, because it is realized on the basis of citizens' will and interactions.امروزه شهرنشین شدن بیش از نیمی از جمعیت جهان و همزمان با آن رشد فناوری و توسعه ارتباطات و افزایش تولید دانش و جریانهای آن در سطح جهان و همچنین مطرح شدن دانش به عنوان نیروی محرکه نوین اقتصاد و کسب مزیت، اهمیت توجه به نقش دانش را در زندگی شهری آشکار میکند. شهر مکانی است که دانش در آن تبلور مییابد، طی فرایندهایی میان افراد جابهجا میشود، خود فرایندهایی را بازمیآفریند، در نهایت توسعه یافته و سیر تکاملی خود را در سطح جهان ادامه میدهد. از این رو تخصصهایی چون مدیریت دانش و اقتصاد دانش پایه از جمله زمینههایی هستند که به مقولههایی چون مدیریت دانش در سازمانی بزرگ و پیچیده چون «شهر دانش پایه» و توجه بیشتر به سرمایههای عقلانی به جای سرمایههای مادی در رشد اقتصادی میپردازند و نموداری از شهر آرمانی مورد نظر خود ارائه میدهند. در این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و بر اساس مطالعات اسنادی وسیع ویژگیهای شهر دانش تبیین میشود و به این منظور ابتدا مفهوم دانش و خصوصیات مترتب بر آن مورد بررسی قرار میگیرد، سپس به بررسی ویژگیهای «شهر دانش» از دیدگاههای «مدیریت دانش»، «اقتصاد دانش پایه»، و «تجربیات شهروندان» پرداخته میشود. به این ترتیب از نقطه نظرات مختلف به راهبردهایی در برنامهریزی و طراحی شهر دانش دست مییابیم که مبانی ایجاد اینچنین شهرهایی را فراهم میآورند. در نتیجه «شهر دانش پایه» شهری است که دارای جامعهای باز و متکثر است و فرهنگ به اشتراکگذاری دانش در آن جا افتاده، اقتصاد آن به منابع دانشی و نوآوری و خلاقیت متکی است. شهر دارای کانونهای نوآوری است و دسترسی فیزیکی همگانی مناسبی به این کانونها را فراهم میآورد، زیرساختهای آن امکان دسترسی دائمی به اطلاعات را برای عموم به وجود میآورند، در نهایت از مدیریتی شفاف، دانش پایه، و مشارکتی بهرهمند است، زیرا ایجاد چنین شهرهایی بر پایه خواست عمومی و مشارکت و تعاملات شهروندان محقق میشود.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690245620140321Classification of Science, What, Why and Howطبقه بندی علوم؛ چیستی، چرایی و چگونگی13554FAحامدمصطفوی فرددانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101Setting a model for evaluating and optimizing the current state of science, is the way that must be passed for reforming and meeting the needs and problems of the society. Because it is not possible for the Islamic Republic of Iran to plan on the basis of the western model (due to its inconsistency with the value system of Islam) the current methods cannot be receptive to the value system of Islam. According to many researchers, these disorders are due to the lack of insight on the basis of the hierarchy of sciences which is seen today in the traditional system of Islamic education. Hence the need to create a plan on the basis of religious thinking is clear, but on the other hand, relying on the old scheme does not work because each one has shortcomings. These categories, more than anything else are based on the thoughts of scholars and sometimes are influenced by the history of science, cultural and social events, etc. and each classification is based on theoretical and logical-philosophical foundation and therefore is on the basis of a certain philosophical school. But because the classification of sciences requires preliminary actions, in this paper we explore the nature, history, necessity, purpose, types, principles and patterns of classification to provide the conditions for new schemes in the field of classification of sciences.تنظیم مدلی برای ارزیابی و بهینهسازی وضعیت فعلی علوم، راهی است که دیر یا زود، برای رفع نیازمندیها و معضلات جوامع بشری و دستیابی به اصلاحات، باید پیموده شود؛ زیرا نه برای جمهوری اسلامی ایران امکانپذیر است که بر مبنای مدل سرپرستی غرب برنامهریزی کند (به دلیل ناهماهنگی آن با نظام ارزشی اسلام) و نه روشهای موجود میتواند پذیرای نظام ارزشی اسلام باشد. به عقیده بسیاری از پژوهشگران، نابسامانی حاکم بر برنامههای جدید آموزشی در بیشتر کشورهای اسلامی، تا حد زیادی به سبب فقدان بینش مبتنی بر سلسله مراتب علوم است، که امروزه در نظام سنتی آموزش اسلامی دیده میشود. بنابراین ضرورت پیریزی طرحی مبتنی بر اندیشه دینی امری مسلم و آشکار است. اما از طرف دیگر تکیه بر طرحهای قدیمی نیز مشکلگشا نیست، زیرا هریک کاستیهایی دارند و این طبقهبندیها پیش از هر چیز، تابع رویه و روش فکرى عالمان و انعکاسى از نوع نگرش و جهانشناسى آنانند؛ و گاه تابع موقعیت تاریخى علوم، حوادث اجتماعى و فرهنگى؛ و گاهی نیز تابع گسترش کیفى تمدنها و تأثیر متقابل علم و تمدن هستند و هر طبقهبندی، اساسی نظری و بنیانی منطقی- فلسفی دارد؛ بنابراین مبنای نظری یک مکتب معین فلسفی پدید آمده است. اما از آنجا که طبقهبندی علوم نیاز به مقدماتی دارد، در این مختصر به تبیین چیستی، پیشینه، ضرورت، هدف، انواع، اصول و در نهایت الگوهای مختلف طبقهبندی میپردازیم، تا زمینهای باشد برای ارائه طرحهای جدید در حوزه طبقهبندی علوم.