مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321A Performance Evaluation Model for Faculty Members of Researchمدل ارزیابی کارکرد اعضای هیأت علمی واحدهای پژوهشی13561FAناهیدشیخانعضو عیات علمی پژوهشی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری دانشگاه امیرکبیرفیروزبختیاری نژاداستاد دانشکده مهندسی مکانیک و رئیس پژوهشکده فناوری خودرو دانشگاه امیرکبیرJournal Article19700101In recent decade, special attention is being paid to basic research for science production but less attention has been given to applied research for technology development. In order to solve this problem establishing and/or extending research centers in universities is planned and faculty members are hired to work at these centers. Performance improvement of universities in technology developments are based on useful and effective activities of faculty members of research centers.
Conducting applied and demand-driven researches are prerequisites for technology developments in the country and improving its rank in the world in this area. Faculty members of the research centers perform various activities to do their duties, the main goals of their activities for developing technologies are applied demand-driven research and technology development. Therefore, continuous evaluation of their performances is necessary by developing useful and effective indicators.
In this article a new model is designed for performance evaluation of faculty members of research centers, and as a case study the model is used to evaluate the performance of faculty members of research centers of Amirkabir University of Technology. One of the results of this evaluation can be used for appropriate directing and orientating and identifying the efficiency of faculty members of research centers in order to increase their efficiency. Additionally, this evaluation can increase the quality and the quantity of research activities by creating effective competition between faculty members. Also, this type of comparative studies can detect the weaknesses in performance of faculty members who do not have proper function in order to make necessary decision for solving related problems.در دهه اخیر به گسترش تحقیقات بنیادی در کشور توجه ویژهای شده، اما توجه کمتری به تحقیقات کاربردی در مسیر توسعه فناوری شده است. در راستای حل این مشکل واحدهای تحقیقاتی شامل پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی در دانشگاهها گسترش یافته و اعضای هیأت علمی نیز در این واحدها استخدام و مشغول به کار شدهاند. ارتقای کیفیت کارکرد تحقیقاتی در توسعه فناوری در دانشگاهها در گرو فعالیتهای مفید و مؤثر اعضای هیأت علمی توانمند و شایسته است. توسعه فناوری و بهبود جایگاه کشور در جهان در این زمینه مستلزم انجام تحقیقات کاربردی و تقاضامحور جدی است. اعضای هیأت علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی، کارهای گوناگونی را برای انجام وظایف خود انجام میدهند که مهمترین آنها انجام پژوهشهای کاربردی تقاضامحور و توسعه فناوری است و ارزیابی مستمر کارکرد آنها با تعیین و تدوین شاخصهای مؤثر و مفید ضروری است. در این مقاله مدل جدیدی برای ارزیابی کارکرد اعضای هیأت علمی مستقر در واحدهای تحقیقاتی طراحی و بهعنوان نمونه برای واحدهای تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده است. یکی از نتایج حاصل از این ارزیابی میتواند در هدایت و جهتدهی مناسب و شناسایی فعالیتهای مفید و مؤثر اعضای هیأت علمی استفاده و به افزایش کارایی آنها منجر شود، همچنین میتواند با ایجاد رقابتی درست، کیفیت و کمیت فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه را بهطور مؤثری افزایش دهد و در جهت آسیبشناسی افرادی که دارای کارکرد مناسبی نیستند اقدام و علتها را شناسایی و در رفع و اصلاح مشکلات مربوط به عدم فعالیت آنها تصمیمات جدی اتخاذ کند. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321A Social Approach to Open Innovation and Its Role in the System of Science and Technologyنوآوری باز و نقش آن در نظام علم و فناوری با رویکرد اجتماعی13562FAمحمدعلیفرهنگ نژاددانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101Innovation function depends not only on the performance of individuals and institutions, but also on their interaction with each other as a main factor in innovation system. These interactions and the role of users in innovation can be discussed in the form of open innovation and innovation communities that affect the science and technology system. Open innovation as a new paradigm for the management of innovative activities relies on various external institutional conditions rooted in specific socio-economic context. In this approach, users are considered as social groups involved in the creation of technology and share their ideas through social tools and online resources not only with each other but also with the corporations. By sharing these ideas, other users can accept them, express their opinions, improve them so that ultimately firms identify and commercialize these innovations. This paper attempts to examine this new approach and its role in the system of science and technology and consider some of the most important effects of it with an emphasis on social resources and innovation networks.کارکرد نوآوری تنها به چگونگی اقدامات افراد و نهادها وابسته نیست، بلکه به چگونگی تعاملات آنها با یکدیگر بهعنوان عاملی در سیستم نوآوری مربوط میشود. این تعاملات و نقش کاربران در نوآوری را میتوان در قالب نوآوری باز و اجتماعات نوآوری بررسی کرد که بر نظام علم و فناوری تأثیرگذار است. نوآوری باز بهعنوان پارادایمی نوین برای مدیریت اقدامات نوآورانه شرکتها، متکی به شرایط نهادی بیرونی گوناگونی است که ریشه در زمینههای اقتصادی- اجتماعی ویژهای دارد. در این رویکرد، کاربران بهعنوان گروههای اجتماعی مطرح میشوند که در ایجاد فناوری نقش داشته و از طریق ابزارهای اجتماعی و منابع آنلاین، ایدههای خود را نهتنها با یکدیگر بلکه با بنگاههای اقتصادی به اشتراک میگذارند. با به اشتراکگذاری این ایدهها، کاربران دیگر میتوانند آنها را بپذیرند، نظرات خود را در مورد آنها بیان کنند، آنها را بهبود بخشند و در نهایت، بنگاهها این نوآوریها را شناسایی و تجاریسازی کنند. در این مقاله تلاش شده است به بررسی این رویکرد نوین و نقش آن در نظام علم و فناوری پرداخته شود و برخی از مهمترین آثار و نتایج آن با تأکید بر منابع اجتماعی و شبکههای نوآوری مورد توجه قرار گیرد. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321Ethics in Engineering; The Decision Making Approachملاحظات اخلاقی در حوزه مهندسی؛ یک رویکرد تصمیمگیری13563FAمنصورهعبدیدکترای سیاست گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101Ethical relationship between engineers and society is very important. Today, understanding the relationship between technology and society is used to investigate the norms, success and effects of technology. And analyses of science and technology fields have ethical implications that influence decision making processes. Therefore, it highlights the necessity of noticing the ethical regards in engineering decisions.
In this review article, first the literature of ethics in engineering is presented. Also, to better understand the place of ethics in engineering, classical process of engineering is studied regardless of ethics and the scopes of applying ethics and responsibility models in engineering are mentioned as an introduction to the place of ethics in engineering. Furthermore, the methods of integrating ethical regards in engineering decisions are studied. Finally some new approaches are presented to pay more attention to ethical considerations in engineering.
The future of mankind depends on decisions with ethical regards and engineering is an area that is open and fit to develop and encourage the ethical research. Regardless of technical, economical and …dimensions, the ethical regards related to people whom are influenced by the decisions should be considered. So, studying the outcomes of decisions and developing the decision making models are new approaches to improve the decision making processes.رابطه اخلاقی مهندسان با جامعه بهواسطه محصولات و خدماتی که به جوامع انسانی ارائه میدهند، دارای اهمیت بسیاری است. امروزه درک ارتباط بین فناوری و جامعه در مسائل مهندسی برای بررسی هنجارها، موفقیت و اثرات فناوریها بهکار میرود و بسیاری از تحلیلهایی که در حوزه علم و فناوری انجام میشوند، دلالتهای اخلاقی دارند که در فرایند تصمیمگیری مؤثر هستند. این امر لزوم توجه به ملاحظات اخلاقی در تصمیمات مهندسی را پررنگ میسازد. در این مطالعه، ابتدا سابقه فعالیتهای علمی در زمینه اخلاق در مهندسی ارائه شده است. همچنین برای درک بهتر جایگاه اخلاق در مهندسی، فرایند کلاسیک مهندسی بدون در نظر گرفتن اخلاقیات مورد بررسی قرار گرفته و حوزههای کاربرد اخلاق در مهندسی و الگوهای مسئولیت مهندسی بهعنوان مقدمهای بر جایگاه اخلاق در تصمیمات مهندسی ذکر شده است. سپس روشهای ادغام ملاحظات اخلاقی در تصمیمات مهندسی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، رویکردهای نوینی برای توجه بیشتر به ملاحظات اخلاقی در مهندسی ذکر شده است. آینده بشر به تصمیماتی وابسته است که ملاحظات اخلاقی در آن لحاظ شده باشند و مهندسی حوزهای است که برای توسعه و تشویق تحقیقات مرتبط با اخلاق، بسیار باز و مستعد است. صرفنظر از ابعاد فنی، اقتصادی و غیره، باید ملاحظات اخلاقی مربوط به کلیه افراد تأثیرپذیر از این تصمیمات را نیز در نظر گرفت. در این راستا بررسی پیامدهای تصمیمات گرفتهشده و توسعه مدلهای تصمیمگیری را میتوان از جمله رویکردهای نوین برای بهبود فرایندهای تصمیمگیری برشمرد.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321Identifying Ethical Dilemmas Facing Engineers of Construction Industry in Iranشناسایی مسائل پیچیده اخلاقی فراروی مهندسان صنعت ساخت و ساز ایران13564FAطهشوکتیاندانشجوی سیاست گذاری علم و فناوری ، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101This research was performed with the goal of identifying the ethical dilemmas facing engineers working in the construction industry in Iran. Ethical dilemma refers to a decision making situation in which different ethical considerations render every alternative be ethically undesired and as a result, the decision making to be morally complicated.
At first, a theoretical framework was developed based on the previous research and then the study carried out utilizing a qualitative research method with an exploratory approach. In depth individual interviews was employed for gathering the required data and thematic analysis was used for analyzing the gathered data. Interviewees were engineers participating in Iran’s construction industry either performing pure engineering tasks, or a combination of engineering and management tasks. The interviews were unstructured and conducted with contingency questions based on the research’s theoretical framework.
Findings reveal that this issue, i.e. detecting ethical dilemmas in the workplace of engineers participating in the construction industry in Iran, is a valid one, worth further extensive research to complete the identification, rootting and proposing solutions for the ethical dilemmas. Numerous and various dilemmas have been detected and introduced. Some roots of these dilemmas have also been recognized and introduced briefly. One of the most important conclusions is that most of the ethical dilemmas occur for the engineers engaged in operational (against design) and management tasks.پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مسائل پیچیده اخلاقی که برای مهندسان شاغل در صنعت ساخت و ساز در ایران شکل میگیرد، انجام شده است. مسئله پیچیده اخلاقی اشاره به یک موقعیت تصمیمگیری دارد که در آن، ملاحظات اخلاقی باعث میشوند گزینههای مختلف هر یک به صورتی نامطلوب بوده و در نتیجه تصمیمگیری از نظر اخلاقی پیچیده شود. برای انجام پژوهش، ابتدا یک چارچوب نظری مبتنی بر پژوهشهای پیشین، توسعه یافته و سپس پژوهش با بهرهگیری از روش پژوهش کیفی و رویکردی اکتشافی انجام شده است. روش گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق فردی و روش تحلیل آنها، تحلیل مضمون بوده است. افراد مورد مصاحبه، مهندسان فعال در صنعت ساخت و ساز و مشغول به فعالیت مهندسی یا ترکیبی از فعالیتهای مهندسی و مدیریتی بودهاند. مصاحبهها به صورت ساختارنیافته و بر مبنای سؤالات اقتضایی مبتنی بر چارچوب نظری پژوهش پیش رفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که موضوع پیچیده اخلاق در محیط کاری مهندسی در صنعت ساخت و ساز ایران، شایسته پژوهش گستردهتری برای تکمیل شناسایی، ریشهیابی و ارائه راهکار برای حل آنها است. مسائل متعدد و متنوعی و برخی از علل وقوع این مسائل شناسایی و بهطور خلاصه معرفی شده است. یکی از نتایج مهم کسب شده این است که عمده مسائل پیچیده اخلاقی، برای مهندسان فعال در حوزه اجرا و دارای موقعیتهای مدیریتی به وقوع میپیوندد.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321Allocation of Financial Resources to Research; Supporting Modelsاختصاص منابع مالی به پژوهش: مدل های پشتیبان13565FAآرشموسویاستادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article19700101Supporting models for the allocation of financial resources to research have been mainly based on the concept of delegation. In this paper, we focus particularly on the assumption that says delegation regimes in the past decades have shifted from an allocation regime based on trust to regimes which imply a more active role by government. We will try to test this assumption and, if it turns out to be true, to estimate the amount of that shift and finally to observe how similar is that change in different countries.مدلهای پشتیبان فرایند تخصیص منابع پژوهشی بهطور عمده مبتنی بر مفهوم وکالت بودهاند. در مقاله حاضر بهطور خاص روی این فرضیه متمرکز میشویم که رژیمهای وکالت در دهههای اخیر از نوعی رژیم تخصیصی مبتنی بر اعتماد بهسمت رژیمهایی متضمن نقش فعالتر حکومت تغییر مسیر دادهاند. تلاش خواهیم کرد تا درستی یا نادرستی این فرضیه را مورد آزمون قرار دهیم و در صورت درستی، تخمینی از اندازه این تغییر مسیر بهدست آوریم و در نهایت ببینیم که این تغییر تا چه حد در کشورهای مختلف مشابه بوده است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321Higher Education with the Approach of Knowledge Economy for Educating Human Capitalآموزش عالی با رویکرد اقتصاد دانایی در تربیت سرمایه انسانی13566FAمحسننظرزاده زارعدانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانابوالقاسمنادریدانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article19700101Education and especially higher education have a significant role in the development of countries and two missions of the higher education including; the training of expert human capital and research and development can be considered as main missions of higher education in relation to economic growth and development in every country. The main aim of the present research is to study the higher education with the approach of knowledge economy for educating expert human capital. To achieve this goal, the researchers used document analysis method to review the studies related to this domain. The result of the research shows that among the indexes of knowledge economy, human capital index have had greatest impact on the economy growth. One the other hand, there is little coordination between the higher education system and labor system transformations, while humanities have been less suited to the needs of the labor market. Moreover, it was found that the brain drain renders slow economic growth in the countries of origin by reducing the pool of human capital.آموزش، بهویژه آموزش عالی نقش معناداری در توسعه کشورها دارد و تربیت سرمایه انسانی متخصص و تحقیق و توسعه را میتوان بهعنوان رسالتهای اصلی آموزش عالی در ارتباط با رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری بهشمار آورد. بنابراین، هدف از این مقاله، بررسی نقش آموزش عالی با رویکرد اقتصاد دانایی در تربیت سرمایه انسانی متخصص است. برای رسیدن به این مقصود، پژوهشگران از روش تحلیل اسنادی برای بررسی پژوهشهای انجامشده مرتبط با موضوع موردبحث، استفاده کردهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که از میان شاخصهای اقتصاد داناییمحور، شاخص سرمایه انسانی بیشترین اثر را بر رشد اقتصادی داشته است و از سوی دیگر، هماهنگی کمی بین نظام آموزش عالی و تحولات نظام اشتغال وجود داشته و در این بین رشتههای علوم انسانی با نیازهای بازار کار تناسب کمتری داشته است. همچنین، فرار مغزها از طریق کاهش انباشت سرمایه انسانی، به کند شدن رشد اقتصادی کشورهای مبدأ منجر شده است.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوررهیافت1027-2690255820150321An Investigation of the Performance of the Policy of Spending a Percentage of the Government Agencies’ Funds on Research and Developmentبررسی کارکرد سیاست هسینه کرد درصدی از اعتبارات دستگاه های اجرایی در پژوهش و توسعه و آسیب شناسی آن13567FAمهدیپاکزادعضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، و مدیرامور ستادهای دبیرخانه شورای آموزش، تحقیقات و فناوریمصطفیکاظمیمعاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوریعباسقائم پناهمعاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوریاحمدجمعهمعاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوریآرشرزمیمعاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوریJournal Article19700101Today, possession of new technologies and creation of wealth by these technologies not only affect the economic indicators of the country at international level, but also cause to strengthen and enhance the national security, as well as the country’s regional and global influence. From this perspective, different countries compete with each other for more investment in research and technology development. R&D intensity index reflects the determination of the countries for investment in research and development. Surveying data regarding the investment of various countries in the field of science and technology reveals that more than 50 percent of the total world investments in research and development have been made by the four major economic powers in the world (America, China, Japan and Germany).
Despite the emphasis of upstream documents to boost research and development spending share of GDP to about 3%, Iran’s investment in research and development has been less than 1 percent of GDP in recent years. Therefore, the policymakers obliged the government through the main clause of Article 16 of the Fifth Development Plan to set its plans in a way that the R&D spending share of GDP increases 5.0 percent annually in order to increase investment in research and development. The government required the government agencies through the budget law of the years 2011, 2012 and 2013 to spend a percentage of their funds on research and technology development.
The optimized implementation of the policy of assigning a portion of the government agencies funds to research and development is faced with challenges. These challenges could be further classified into two categories; challenges resulting from the ambiguities of the policy’s documents and the challenges resulting from implementing the policy.امروزه دستیابی به علوم و فناوریهای نوین و ثروتآفرینی از آنها نهتنها بر شاخصهای اقتصادی کشور در سطح بینالمللی تاثیرگذار است، بلکه باعث افزایش اقتدار و امنیت ملی، تاثیرگذاری منطقهای و جهانی کشور نیز میشود، بنابراین کشورهای مختلف بر سر سرمایهگذاری بیشتر در پژوهش و توسعه فناوری با یکدیگر در رقابت هستند. شاخص شدت پژوهش و توسعه نمایانگر میزان عزم و اراده کشورها برای سرمایهگذاری در پژوهش و توسعه است. بررسی آمار منتشر شده از میزان سرمایهگذاری کشورها در زمینه علم و فناوری بیانگر آن است که همواره بیش از پنجاه درصد مجموع سرمایهگذاری دنیا در پژوهش و توسعه توسط چهار قدرت بزرگ اقتصادی دنیا (آمریکا، چین، ژاپن و آلمان) صورت گرفته است. با وجود تاکیدات اسناد بالادستی مبنی بر افزایش سهم هزینهکرد پژوهش و توسعه از تولید ناخالص داخلی به نسبت سه درصد، میزان سرمایهگذاری ایران در پژوهش و توسعه در سالهای اخیر همواره در سطحی کمتر از یک درصد بوده است. از اینرو سیاستگذار به منظور افزایش سرمایهگذاری در پژوهش و توسعه در بند هـ ماده 16 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرد به گونهای برنامهریزی کند که سهم هزینهکرد پژوهش و توسعه از تولید ناخالص داخلی سالانه نیم درصد (5/0 درصد) افزایش یابد. دولت برای اجرای تکلیف مذکور در قوانین بودجه سالهای 1390، 1391 و 1392 دستگاههای اجرایی را مکلف کرد درصدی از اعتبارات مشمول را در امور پژوهش و توسعه فناوری هزینه کنند. اجرای بهینه سیاست اختصاص درصدی از اعتبارات دستگاههای اجرایی در امور پژوهش و توسعه فناوری با چالشهای روبهرو بوده است که میتوان آنها را در قالب دو دسته چالشهای ناشی از ابهامات موجود در متن سیاست و چالشهای ناشی از چگونگی اجرای سیاست طبقهبندی کرد.