توسعه کارآفرینی مقوله مهمی است که دولتها با طراحی و اجرای برنامهها و سیاستهایی در راستای آن گام برمیدارند. هرچند در هر کشوری بنا به مقتضیات آن، اهداف خاصی در راستای منافع آن کشور از توسعه کارآفرینی مدنظر قرار میگیرد، ولی در مجموع دولتها اهداف همانندی را دنبال میکنند. از مهمترین این اهداف میتوان به افزایش اشتغال، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت در اقتصاد و توسعه کارآیی بازار، افزایش نوآوری و توسعۀ انتشار فناوری، کمک به افزایش صادرات، دستیابی به توسعه منطقهای، کاهش انحصار شرکتهای بزرگ و تمرکززدایی و افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد اشاره کرد. مقصود این مقاله شرح این اهداف و معرفی برخی مشکلات معمول کارآفرینان و شرکتهای کوچک و متوسط با ذکر ارتباط بین دو مفهوم کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک است.