آموزش نخستین و مهمترین کارکرد نهاد دانشگاه است؛ تأمین منابع انسانی متخصص که توانمندی کار و اثرگذاری در حوزههای مختلف صنعتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را داشته باشند مستلزم کارایی نظام آموزش عالی در وجوه مختلف خود از لایۀ سیاستگذاری کلان، برنامهریزی آموزشی در وزارت علوم تا برنامهریزی درسی و برنامه ریزی تدریس در دانشگاه است.
طی یک دهۀ اخیر به واسطۀ دو روند اصلی، نخست تغییر ماهوی نیازهای بازار و جامعه و دیگری ورود فناوریهای جدید به ویژه ناشی از فناوری اطلاعات و فناوری شناختی در فرایند یاددهی- یادگیری، ماهیت و فرایند آموزش بهسرعت و به طور عمیق تحت تأثیرقرارگرفته است؛ به همین دلیل آیندۀ آموزش و به ویژه آموزش عالی، بسیار متفاوت با روندی است که تاکنون طی شده است. بروز وقایع غیرمترقبه، همچون تجربۀ همهگیری بیماری کووید19، نه تنها مسیر و فرایندهای عرضۀ آموزش را تغییر میدهد بلکه حتی بر مبانی آموزش و یادگیری نیز تأثیرگذار است.
به همین دلیل زمینههای مطرح در این ویژهنامه شامل موارد زیر (و نه محدود به آن) است:
از پژوهشگران، اندیشمندان و صاحبنظران گرامی دعوت میشود تا بر اساس «قلمروفصلنامه» دستنوشتههای خود را در هر یک از زمینههای بالا به فصلنامه ارسال کنند.
چگونگی ارسال دستنوشته
یادآوری: در صورت بروز اشکال در ثبت دستنوشته، پدیدآورندگان میتوانند نوشتههای خود را از طریق رایانامة rahyaft@nrisp.ac.ir به فصلنامه ارسال کنند.
2.قالب دستنوشتهها مطابق «الگوی نگارش مقاله در فصلنامۀ رهیافت» است.
6. داوری دستنوشتهها برای پدیدآورندگان و انتشارات مقالات برای خوانندگان رایگان است.