تاملی در شایستگی و بایستگی مرجعیت هنر و معماری در ایران

نوع مقاله : دیدگاه

نویسنده

استاد هنر و زیبایی شناسی ، دانشگاه تهران، تهران ، ایران

چکیده

امروزه یکی از مهم‌ترین سنجه‌ها و معیارهای سنجش اهمیت و تعیین ضریب تأثیرگذاری تحقیقات و پژوهش‌های
انجام شده در قالب مقالات پژوهشی و کتب تحقیقی، تعیین مقدار رجوع به این آثار است. ایمپکت فاکتورِ 2 یک مجله
آکادمیک، معیاری در جهت ارائه و نمایش میانگین سالانه تعداد ارجاعات به مقالات منتشر شده در آن مجله است و
خود عاملی مهم و مؤثر در جهت تبیین دقیق جایگاه و اهمیت تحقیق و پژوهش‌های آن مرجع.
این مرجعیت علمی نشان کامل شایستگی و بایستگی آن مرجع برای رجوع به آن در تبیین و تحلیل مسائل و مهمتر
کشف راه‌حل‌ها در مواجهه با معضلات و چالش‌هاست؛ امری که در جهان امروز صورتی معقول و مقبول یافته و
خود از مهم‌ترین دستاوردهای بشری در غلبه بر مجهولات و ابهامات است.
هنر و معماری جلوه‌های بی‌نظیر زیبایی در حیات آدمی هستند. این جلوه‌ها که قدمتی به بلندای تاریخ انسان دارند
هماره در تمدن‌ها و فرهنگ‌ها وظیفه انتقال و ترجمه معانی و مفاهیم به فرم و ساختارهای زیبا و جمیل را برعهده
داشته‌اند. بنابراین هنر و معماری پیش از آن‌که هویتی صرفاً فرمی و صوری داشته باشند ماهیتی معرفتی و آیینی
دارند. در این مقاله با استناد به آرای یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه یونان یعنی ارسطو و با استناد به آثار مهمش چون
مابعدالطبیعه و اخلاق نیکوماخس نشان داده‌ایم چگونه هنر در عداد فلسفه نظری و عملی قرار گرفته و موجودیتی
هم‌پای فلسفه یافته است. این مهم‌ترین دلیلی است که با صدای رسا اعلام کنیم هنگامی‌که از هنر سخن می‌گوییم
صرفاً از فرم‌ها و ساختارهای صوری سخن نمی‌گوییم بلکه از معانی و مفاهیم مبتنی بر معرفت در قالب آن فرم‌ها
و ساختارها صحبت می‌کنیم. به زبان ساده هنر را بالاصاله نوعی معرفت می‌دانیم نه تفنن، و دقیقاً از همین روست
که برای آن مقام مرجعیت قائلیم.
این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به مدارک و قرائن متقن تاریخی تلاش نموده است از مبانی
هستی‌شناختی هنر و معماری و نیز مرجعیت بی‌نظیر هنر و معماری اسلامی ایرانی در طول تاریخ خویش سخن
بگوید. از مقام شایسته و بایسته این هنر که امروزه متأسفانه با چالش‌هایی جدی روبروست. چالش‌هایی که البته
می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و تلاشی عالمانه و سترگ بر آنها فائق آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Necessity, Eligibility, and Challenge of Scholaly Reference in Art and Architecture in Iran

نویسنده [English]

  • Hasan Bolkhari Ghehi
Professor of Philosophy of Art and Aesthetics
چکیده [English]

Today, one of the most important indicators and criteria for evaluating the significance and
determining the impact of research conducted in the form of research articles and
monographs is the determination of the citation count for these works. The Impact Factor of
an academic journal is a metric that presents and displays the annual average number of
references to articles published in that journal, and it is a significant and influential factor in
precisely defining the position and importance of the research and studies in that reference.
This scholarly reference indicates the complete competence and eligibility of that reference
for citation in the explanation and analysis of issues, and, more importantly, in the discovery
of solutions in addressing dilemmas and challenges—an aspect that has been deemed
reasonable and acceptable in today's world and is one of humanity's most important
achievements in overcoming uncertainties and ambiguities.
In this way, we distanced ourselves from those foundations and meanings. Although
extensive efforts have been made since the Islamic Revolution to revive an art identity based
on tradition, the onslaught from one side and the absence of a coherent artistic school in our
civilization system have dimmed the intensity of these efforts.
Note: The text appears to be discussing the challenges and changes in Iranian Islamic art and
the influence of Western thought and artistic trends on it.
This article, using a descriptive-analytical method and relying on well-documented historical
evidence, endeavors to explain of the ontological foundations of art and architecture, as well
as the unparalleled reference of Iranian Islamic art and architecture throughout its history. It
explains from the standpoint of the worthy and deserving status of this art, which
unfortunately faces serious challenges today. Challenges, of course, can be overcome with
careful planning and scholarly efforts.

Keywords: Art; Architecture; Artistic Reference; Necessities and Challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Art"
  • "Aechitecture"
  • "Artistic reference"
  • "Necessities"
  • Challenges"
Bolkhari Ghehi, H. (2013). Philosophy of Islamic art, Tehran: Elmi Farhangi. (Persian)
Bolkhari Ghehi, H. (2014). About the theory of mimesis (Theory of art in Greek philosophy and Islamic wisdom). Tehran: Hermes. (Persian)
Bolkhari Ghehi, H. (2015). Mystical foundations of Islamic art and architecture. Tehran: Sore Mehr. (Persian)
Bolkhari Ghehi, H. (2016). History of art in Islamic civilization (Music and architecture), Tehran: Soore Mehr. (Persian)
Bolkhari Ghehi, H. (2018). Philosophy, geometry, and architecture. Tehran: University of Tehran Press. (Persian)
Bolkhari Ghehi, H. (2010). Islamic art and architecture, global capabilities. In Bolkhari Ghehi (Ed.), Theosophy, art beauty. Tehran: Daftar e Nashr e farhang e Islami. (Persian)
Sheppard, A. D. R. (2014). Introduction of Philosophy of Art. Tehran: Soore Mehr. (Persian)
Amoli, S. H. (2006). Jāmeʿ al-asrār wa manbaʿ al-anwār. Tehran: Scientific and cultural publishing company. (Arabic)
Aristotle. (2011). Aristotle's Nicomachean Ethics (R. C. Bartlett, & S. D. Collins, Persian Trans.). Chicago: University of Chicago Press.
Bleir, Sh. S., & Bloom, J. M. (2002). The art and architecture of Islam 1250-1800 (Y. Azhand, Persian Trans.). Tehran: Iranian Academy of Art. (Persian)
Coomaraswamy, A. K. (1994). A new approach to the Vedas. New Dehli: Munshiram Manoharlal Publishers.
Copleston, F. (1989). A history of philosophy. New York: Routledge.
Cowart, J. (1990). Matisse in Morocco: The Paintings and Drawings: 1912-1913. Washington: National Gallery of Art.
Durand, G. (2010). Essay on conquering the imaginary world again, Collection Essays of the second artistic imagination Congress. Tehran: Iranian Academy of Art. (Persian)
Ettinghausen, R. (2011), Art in Islamic world (M. Vahdati, Persian Trans.). Tehran: Basirat. (Persian)
Gardner, H, Mamiya, C. J., & Tansey, R. G. (2001). Art Through the Ages. California: Harcourt College Publishers.
Gaugunin, P. (1922). The Letters of Paul Gaugun to Georgesdaniel de Monfreid (R. Pielkovo, English Trans.). New York: Dodd, Mead and Company.
Goetz, H., & Halllaid, M. (2012). The history of Iranian Art (Iranian art-Islamic and Hindu Art) (Y. Azhand, Persian Trans.). Tehran: Maulla press. (Persian)
Gombrich, E. (2006). The History of Art. London: Phaidon Press.
Goudarzi Dibaj, M. (2003). Modern Art. Tehran: Soore Mehr. (Persian)
Holy Quran. (2023). Qom: Dalile Ma. (Arabic)
Hoseini, M. (2001). The kingdom of the East and the imaginary of the West. The Studies of Visual Arts, 13, 6-12. (Persian)
Kühnel, E. (1970). Islamic Arts (K. Watson, German Trans.). London: G. Bell and Sons.
Le Bon, G. (1939). Civilisation des Arabes = the world of Islamic civilization (M. Fakhr Daei Gilani, Persian Trans.). Tehran: Elmi Publication. (1999).
Necipoğlu, G. (1996). The Topkapi scroll: Geometry and Ornament in Islamic architecture. Los Angeles: Getty Publication.
Pope, A. U. (2014), Architecture of Iran (Gh. H. Sadri Afshar, Persian Trans.). Tehran: Fakre No. (Persian)
Read, H. (1995). The Meaning of Art. London: Faber & Faber.
Schneider, P. (2002). Matisse (M. Taylor, & B. S. Romer, English Trans.). Paris: Rizzoli International Publications.
Unesco. (202312). Gonbad-e Qābus.  (Retrieved September, 8, 2023 from) Whc.unesco.org/en/list/1398.
Xavier, G. (2008), Matisse une Splendeur Inoute, Paris: Gallimard