وجوه و الزامات مختلفِ تحقق مرجعیت علمی

سخن سردبیر

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران

10.22034/rahyaft.2023.14054

چکیده

نخستین همایشِ ملّی مرجعیت علمی در  سال 1402 توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مرکز همایش­های بین­المللی کتابخانه ملی برگزار شد و مجموعه نقطه­نظرات فرهیختگان کشور در این باب از طرقِ مختلف از جمله سه ویژه­نامه اخیرِ فصلنامه رهیافت به چاپ رسید که این آخرینِ آنهاست.
در این سه ویژه­نامه که حاویِ 18 مقاله است، نویسندگان محترم از منظرها و منظورهای مختلفی به موضوع مرجعیت علمی ایران نگریسته­اند و هریک تلاش کرده­اند، گوشه­ای از ابعاد گفته و ناگفته بحث را به نحوی بارزتر برای پژوهشگران و سیاست­گذارانِ مربوطه آشکار سازند. مهم­ترین محورهایی که مورد توجه مقالات مذکور بوده است، عبارتند از:

مفهوم­شناسی و ارائه تعاریف مختلف از مرجعیت، نه تنها در حوزه علم بلکه در فناوری، هنر و حوزه­های مختلف دیگر؛
بررسیِ روش­ها و شاخص­های متنوعِ سنجش مرجعیت علمی بر اساس تعاریف و مکاتبِ مختلف؛
تحلیل نقش پیشران­ها و موانع مختلف دستیابی به مرجعیت علمیِ ایران؛
تحلیلِ نقشِ تعاملاتِ علمی­ بین­المللی در مرجعیت علمی؛
نقش نهادهای مختلف و به­ویژه دانشگاه­ها در تحقق مرجعیت علمی؛
تبیینِ الگوها، مسیرها و راهبردهای تحقق مرجعیت علمی؛
برنامه­ها و سیاست­های پیشنهادی برای نیل به مرجعیت علمی.

صاحبِ این قلم بر آن نیست که جمع­بندیِ جامع و مانعی از همه 18 مقاله مزبور (که بعضاً دیدگاه­های متضاد و متناقضی را هم شامل می­شوند)، ارائه دهد، اما می­تواند برداشت کلّی خود از این نوشته­ها را بدین شرح، برساخته نماید:
الف. طبیعی است که مرجعیت علمیِ کشور در خلاء اتفاق نمی­افتد و شرطِ بدیهیِ مرجع بودن، آن است که ایران مورد رجوع عالمان تمام دنیا قرار گیرد. بنابراین، ارتباطات بین­المللی گسترده و منسجم، اولین شرط مرجعیت است. در کنج انزوا، نه می­توان ورزشکار سطحِ اول جهانی تربیت کرد و نه می­توان مدعی قهرمانی المپیک بود. علم هم یک موجود جهانی است که با مشارکت همه انسان­ها و ذهن­های خلاق آنان، شکوفا می­شود و لذا کسی بر آن سلطه خواهد یافت که بهترین شبکه همکاری­های علمی را اکتساب کرده باشد؛
ب. دو ابزار اصلیِ شبکه­سازی علمی در جهان امروز، مجلات و همایش­های بین­المللی هستند؛ مجلات از آن روکه امکان مرور همتایان و یادگیری و یاددهی را فراهم ساخته­اند و همایش­ها نیز بدان دلیل که هنوز هم در جهانِ کنونی، ارتباطات و تعاملات رو در رو و چهره­به­چهره، نقشی محوری در اعتمادسازی و همکاری متقابل دارد. به علاوه، ابزارهای جدیدِ علم­سنجی که محصولِ یکی دو دهه اخیر هستند، درست یا غلط، وزن و جایگاهِ افراد، مؤسسه­ها و کشورها در هر حوزه علمی را تعیین کرده­اند و ما برای تبدیل شدن به مرجعِ جهانی در هر حوزه، باید جایگاه خود را در این رتبه­ها تثبیت نماییم؛
ج. علاوه­بر ارتباطات علمی، نقشِ آزادیِ آکادمیک و رواداریِ نظری مورد تأکیدِ نویسندگانِ محترم مقالات ویژه­نامه قرار گرفته­ و آنها را شرطِ اساسیِ نیل به مرجعیت علمی دانسته­اند؛ به­ویژه در مورد علوم انسانی، کسی را منکر این عوامل نمی­توان دانست. این امر از آن روی اهمیت دارد که ما برای کشور، مذهب و انقلاب اسلامی­مان، جایگاهی بی­بدیل در علوم انسانی قائل هستیم و گرنه در سایر علوم، ارزش­های ما باعث ایجاد تفاوتی نمی­شوند؛
د. یک سیاست ضروریِ دیگر برای تحقق مرجعیت علمی، داشتن راهبرد و سازوکارِ انتخاب­گری است. نه ما و نه هیچ کشورِ دیگری نمی­تواند در همه شاخه­های علمی، مدعیِ سرآمدی در جهان باشد. لذا باید حوزه­ها و شاخه­های راهبردی علوم برای ایران را برگزید و ابزارها و زیرساخت­های موردنیاز آنها را به نحوِ شایسته و بایسته فراهم ساخت؛
ه. و بالاخره اینکه، نقش و جایگاهِ حیاتیِ دانشگاه­ها در دستیابی به هدفِ مرجعیتِ علمی، قابل بحث نیست. به هرحال، در جامعه ما، دانشگاه­ها، نقش­های مختلفی در پیش­بردِ علم، فناوری و نوآوری پذیرفته­اند که شاید در برخی کشورها بر عهده نهادهای دیگری باشد. لذا حمایت مادّی و معنوی و به­ویژه به رسمیت شناختنِ استقلالِ آنان، راهبردی غیرقابل جایگزین است که بدونِ آن، راهی به پیش نخواهیم گشود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Different aspects and requirements of realizing scientific authority

نویسنده [English]

  • Seyed Soroush Ghazinoori
Faculty member of Allameh Tabataba'i University.Tehran.Iran
چکیده [English]

Different aspects and requirements of realizing scientific authority

کلیدواژه‌ها [English]

  • Different aspects
  • requirements
  • realizing
  • scientific
  • authority