شناسایی و بررسی عوامل موثر در مدل ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه در مراکز دانش‌محور با تاکید بر مراکز دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی،گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادگروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادگروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 استادگروه مالی و حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،

چکیده

مراکز دانش بنیان در عمل بستر توسعه واحدهای اقتصادی و مهم‌ترین ابزار توسعه فناوری اقتصاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آیند.هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر در مدل ارزشگذاری ایده‌های توآورانه و سنجش آنها بوده است تا بتوان از این طریق ایده‌های مطرح شده را به درستی ارزیابی و ارزشگذاری نمود. لذا این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل دانشگاهیان و نخبگان، مدیران و برنامه‌ریزان مراکز دانش محور و صاحبان و کارشناسان این مراکز بودند که از بین این گروه‌ها 333 نفر بعنوان نمونه مورد مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک متناسب با حجم در این پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. برای سنجش اعتبار و روایی ابعاد و مولفه‌ها از نظرات خبرگان و کارشناسان و همچنین آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج سنجش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 90 درصد قابلیت اطمینان در مرحله اول پیش آزمون و 97 درصد در مرحله نهایی بوده است. نتایج مطالعه نشان داده است که مدل ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه دارای 5 مولفه اصلی(ویژگی های ایده، ویژگی های افراد ایده پرداز و نوآور، عوامل درون و برون سازمانی، ساختار سازمانی و محیط فراملی و جهانی مراکز دانش محور) است که هر یک از این مولفه‌ها ضمن ارتباط با یکدیگر دارای اهمیت و وزنی مشخص یا به عبارت دیگر رتبه خاص خود در مدل تبیینی هستند. در این پژوهش به منظور رتبه‌بندی مناسب و دقیق هر یک از مولفه‌های پژوهش ابتدا از آزمون فریدمن و در صورت وجود تفاوت، با استفاده از آزمون ویلکاکسون مقایسه دو به دوی مولفه ها انجام شد و در نهایت مولفه‌های تحقیق رتبه بندی شدند. نتایج نشان داده که مولفة ویژگی های ایده شامل وجود تقاضا برای ایده، وجود بازار مناسب برای ایده، وجود رقبا ایده‌های رقیب و مشابه و سهولت بهره برداری از ایده و فرایند تبدیل ایده به محصول قابل ارائه در بازار دارای بالاترین وزن و رتبه را در سازة الگویی ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه در مراکز دانش محور را دارد. در اولویت‌های بعدی مولفه هایی نظیر ویژگی های ایده پردازان، عوامل درون و برون سازمانی و ویژگی های ساختار سازمانی و محیط فراملی و جهانی مراکز دانش محور بطور کلی در قالب 61 ایتم بعنوان شاخص‌های ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه شناسایی و رتبه بندی شدند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and examining the effective factors in the evaluation model of innovative ideas in knowledge-based centers with emphasis on knowledge-based centers of Islamic Azad University

نویسندگان [English]

  • Mohsen Salimi 1
  • reza rad far 2
  • soleiman iranzadeh 3
  • Hashem Nikoomaram 4
1 Student of Technology Managment, Department of Technology Managment,Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Technology Managment, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Technology Managment, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
4 Professor, Department of accounting. Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In practice, knowledge-based centers provide a platform for the development of small and medium-sized economic units through entrepreneurs, which are the most important tools for the development of economic technology in many developing countries. The purpose of this article is to identify the evaluation model of interactive ideas and measure them so that the ideas can be properly evaluated and valued and the owners of ideas and knowledge-based centers to be aware of the intellectual value and ideas produced. Therefore, this research was conducted by descriptive-analytical method and its statistical population included academics and elites, managers and planners of knowledge-based centers and owners and experts of these centers. Experts and experts, as well as Cronbach's alpha, have been used to assess the validity of the dimensions and components. The results of Cronbach's alpha for the whole questionnaire were equal to 90% reliability in the first stage of the pre-test and 97% in the final stage. The results of the study show that the evaluation model of innovative ideas has 5 main components (idea characteristics, characteristics of idea makers and innovators, internal and external organizational factors, organizational structure and transnational and global environment of knowledge-based centers), each of which The components have a certain importance and weight while relating to each other, or in other words, their special rank in the explanatory model. In this study, in order to properly and accurately rank each of the research components, first the Friedman test and if there is a difference, using Wilcoxon test, a two-to-two comparison of the components was performed and finally the research components were ranked. The results show that the components of the idea of the idea include the existence of demand for the idea, the existence of a suitable market for the idea, the existence of competitors and competing and similar ideas and the ease of exploiting the idea and the process of turning the idea into a marketable product with the highest weight and rank. It is a model structure for valuing innovative ideas in knowledge-based centers. With this description, in the next priorities, components such as the characteristics of idea makers, internal and external factors and the characteristics of organizational structure and transnational and global environment of knowledge-based centers in general in the form of 61 items as indicators for evaluating innovative ideas in this research are identified and ranked.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Idea evaluation"
  • "Innovative ideas"
  • "Knowledge management"
  • "Knowledge-based centers"
  • eggtgv
 [1] Neely, A., Mills, J., Gregory, M. Richards, H., Platts, K. and Bourne, M. Getting the Measure of your Business, Manufacturing. 2002.
[2] Guy, K., Autio, E., Escorsa, P., Hogan, B., Laamanen, T., Marinazzo, M., Quintas, P.,
[3] Staton, M., Sternberg, R. & Valls, J. The science park evaluation handbook. Innovation Programme of Directorate General XIII. 1996.
[4] Romijn, H., & Albaladejo, M. Determinants of Innovation Capability in Small Electronics and Software Firms in Southeast England. Research Policy, 2002; 31, 1053-1067.
[5] Akman, Gulsen & Yilmaz, Cengiz. Innovative Capability, Innovation Strategy and Market Orientation: An Empirical Analysis in Turkish Software Industry. International Journal of Innovation Management, 2008; 12 (1), 69-111.
[6] OECD. OECD SME and Entrepreneurship Outlook. Paris: OECD Publishing. 2005.
[7] Niosi, J., (2002). National Systems of Innovation are “X-Efficient” (and X- Effective) why some are Slow Learners, Research Policy Journal, 2002; 31, 291-302.
[8] Carlsson, B. & Jacobsson, S. & Holmen, M. & Rickne, A. Innovation Systems: Analytical and Methodological Issues, Research Policy, 2002; 31, 233- 245;
[9] Ghaseminejad, Y. and Shahmiri, F. Presenting a conceptual framework for selecting new and innovative product ideas, Rushd Tehsileh Magazine, 2017; 9 (34). (IN Persian).
[10] Mirghfouri, S. H., Maruti Sharifabadi, A. and Zahedi, A.  Designing an integrated model for developing the level of innovation and commercialization of Iran's knowledge-based companies, Scientific and Research Quarterly of Innovation and Creativity in Human Sciences, 7th Term, 2017; 4 (97), 107-142. (IN Persian).
[11] Krot, K and Lewicka, D. The market orientation as a key dimension of innovation culture. Study of Polish Lingerie Company. International journal of education, e-business, e-management and e-learning, 2016; 3 (2).
 [12] Winks, L; Green, N., and Dyer, S. Nurturing innovation and creativity in educational practice: principles for supporting faculty peer learningthrough campus design. Higher education; 2020; 119-135.
 [13] Obalde, A. A Model for A Successful Implementation of Knowledge Management in Engineering Organization, School of Construction & Property Management, The University of Salford. 2004.
 [14] Saleh Ahmad, H. Development of KM Model for Knowledge Management Implementation and Application in Construction Projects, College of Engineering and Physical Sciences, The University of Birmingham, UK. 2010.
[15] Gertler, M. Tacit knowledge and the economic geography of context, or the undefinable
tacitness of being there. 2003. (Econ Geogr)
[16] Yeşil, S., Koska, A., & Büyükbeşe, T. Knowledge sharing process, innovation capability and innovation performance: An empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2013; 75, 217-225.
[17] Membini Dehkordi, A. and Khalili Samani, N. Innovation Management and Knowledge Transfer at Local, Regional and Global Levels, Management and Human Resources Quarterly in the Oil Industry, 2008; 3, (IN Persian).
 [18] Nazarizadeh, F. Presenting a model to evaluate the performance of innovation and its application in a defense industry, Master's thesis, Faculty of Industrial Engineering, Malik Ashtar University of Technology, Tehran. 2012. (IN Persian).
 [19] Nazarizadeh, F.; Nejad Nouri, M. M. and Hejazi, S. R. The role and impact of organizational factors affecting the success of innovation in the defense industry, Innovation Management Quarterly, first year, 2013; 1: 1-20, (IN Persian).
[20] Zhou, J., & Shalley, C. E. (Eds.). Handbook of organizational creativity. Taylor & Francis. 2007.
[21] Lemarchand, Guillermo A. National Science, Technology and Innovation Systems in Latin America and the Caribbean, Science Policy Studies and Documents in LAC, 2010; 1. UNESCO
[22] Barney, Jay B. Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Mass.: Addison-Wesley. 2002.
[23] Christensen, C. M., Johnson, M. W., Rigby, D. K. Foundations for growth: how to identify and build disruptive new businesses. MIT Sloan Management Review, 2002; 22–31.
[24] Kenagy, J. W., & Christensen, C. M. Diagnosis for health care’s financial flum, Healthcare Financial Management, 2002; 62–66.
[25] Ireland, R. D., Hitt, M. A. and Sirmon, D. Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and its Dimensions. Journal of Management, 2003; 29 (6): 963-989.
 [26] Mirzaei, H. and Rahmani, J. Culture and personality of Iranians in foreign travelogues", Cultural Research Quarterly, 2007; 3: 55-77. (IN Persian).
 [27] Hafeznia, M. R. An introduction to the research method in humanities, Tehran, Samit Publications, 4th edition. 2008. (IN Persian).
[28] Khalili Shurini, S. Mixed research methods with an emphasis on localization, Tehran, Yadavare Kitab publishing house, first edition. 2008. (IN Persian).
 [29] Terez L. Baker. How to conduct social research, translated by Hoshang Naybi, Tehran, Ney.
 [30] Faal Ghayoumi, A. & Momeni, M. Statistical analyzes using SPSS, Tehran, Momeni Publishing. 2010. (IN Persian).
 [31] Healy, C. J., Caira, J. N., Jensen, K., Webster, B. L., & Littlewood, D. T. J. Proposal for a new tapeworm order, Rhinebothriidea. International Journal for Parasitology, 2009; 39 (4), 497-511.