چشم اندازها و تصاویر مطلوب یکی از عناصر ساخت آینده هستند و برای رسیدن به آیندهای مطلوب نیازمند تصور چشم اندازی جذاب و رفیع هستیم. چشم اندازها میتوانند به بسیج منابع، جهتدهی به توانمندیها و همافزایی نیروها کمک کنند. بدیهی است که ساخت چشمانداز به معنی دستیابی به آن نیست، بلکه بدیهی است اقدامات ما نیز باید در جهت ساخت و تحقق آن برنامهریزی و اجرا گردند. «مرجعیت علمی» به یک معنا چشمانداز یا تصویری است که پیشروی جامعه و نظام علم و فناوری ما ترسیم شده است. یعنی جامعهی علمی ما حرکت خود را باید در جهت تحقق این تصویر و چشمانداز تنظیم کند که انشالله در افق حرکتی خود در آینده به این تصور بتواند واقعیت ببخشد. این تصور که جامعه علمی ما در ایران رهبری حوزههایی از علوم و فناوری را در جهان به دست داشته باشد، بهنحویکه هم جامعهی ایرانی و هم کل جامعه بشری از منافع آن برخوردار شود و جامعه علمی جهانی نیازمند مراجعه به افکار و آثار دانشمندان ایرانی باشد، چشماندازی است بلند و انگیزاننده که با تاریخ، اعتقادات، فرهنگ و روحیهی ایرانی سازگاری دارد. البته «مرجعیت علمی» فقط یک چشمانداز نیست. «مرجعیت علمی» به معنای دیگر، یک راهبرد جهتبخش برای جمهوری اسلامی ایران است. یعنی اگر جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در چشمانداز خود تمدن نوینی را پایهگذاری کند که ما از آن تحت عنوان تمدن نوین اسلامی-ایرانی یاد میکنیم، باید راهبرد مناسب برای تحقق این چشمانداز داشته باشد و بهترین راهبرد تحقق این تصویر ملّی، مرجعیت علمی و فناوری است؛ یعنی اینکه ما اگر میخواهیم تمدنساز باشیم ممکن است زاهبردها یا مسیرهای مختلفی را برای خودمان انتخاب کرده باشیم. ممکن است کسانی بیاندیشند که تمدنسازی از مسیرهای تجاری، نظامی یا مانند اینها قابل تحقق است، اما تاریخ نشان داده است که اقتدار نظامی یا تجاری برای یک کشور، بدون تکیه بر افکار و اندیشههای متمایز و تنها با دنبالهروی در عرصه های علم و فناوری ممکن نیست. برای تمدنسازی در عصر جدید نیز هر چند تعاملات بین المللی و استفاده بهینه از لوازم و دانشهای روز دنیا لازم است، اما بدون رهبری فکری و فنی، حداقل در بعضی از زمینههای کلیدی، کافی نیست. از این رو به نظر میرسد که «مرجعیت علمی» یکی از بهترین راهبردهایی است که میتواند تمدن نوین مدنظر را محقق کند. بهرغم این اهمیت راهبردی مفهوم مرجعیت علمی، چه برای جامعهی علمی کشور و چه برای کلیّت نظام جمهوری اسلامی ایران، و توجه این مفهوم در اسناد بالادستی، به نظر میرسد نه درک کاملی از چیستی آن ایجاد شده، نه چرایی و لزوم آن برای اقشار مختلف علمی و اجرایی کشور به درستی تبیین شده و نه برنامهریزی منسجی در جهت تحقق آن انجام شده است. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان کانون سیاستپژوهی، نظریهپردازی، توانمندسازی و مشاوره سیاستی در عرصه علم، فناوری و نوآوری سعی کرده با دعوت از تمام اندیشمندان و صاحبنظران برای مشارکت مؤثر، پرداختن به این مفهوم و روشن کردن زوایای مرجعیت علمی اعم از چیستی، چرایی و چگونگی آن را وجهه همت خود قرار داده است. اختصاص شمارههایی از فصلنامهی رهیافت (به عنوان قدیمیترین و یکی از معتبرترین مجلات سیاستپژوهی علم، فناوری و نوآوری ایران) به این موضوع و برگزاری کنفرانس ملّی مرجعیت علمی در سال 1402 با مشارکت نهادهای ملّی با پانزده پیشنشست تخصصی، گوشهای از این تلاش همهجانبه است. امید است آنچه در زمانی کوتاه برای انتشار در این نشریه گرد آوردهایم، مورد توجه اهل اندیشه قرار گیرد و مقدمهای برای ایجاد وفاق ملّی بر سر چیستی، لزوم و چگونگی تحقق مرجعیت علمی باشد.