شناسایی موانع و راهکارهای توسعه سرمایه علمی در میدان دانشگاهی: از دیدگاه کنشگران دانشگاه شهید بهشتی

نوع مقاله : مورد کاوی

نویسنده

گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

10.22034/rahyaft.2024.11571.1480

چکیده

در دنیای امروز، فرآیند توسعه و پیشرفت علمی دیگر تک بعدی نبوده و صرفاً متمرکز بر رشد اقتصادی نیست؛ بلکه به عوامل متعددی همچون توسعه گفتمان سازی علم، توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه علمی در کنار سرمایه های مادی وابسته است. در این راستا در پژوهش حاضر سعی شده است موانع و راهکارهای توسعه سرمایه علمی به عنوان یک عامل اساسی توسعه علمی نظام آموزش عالی کشور از دیدگاه کنشگران دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد؛ بدین منظور، با به‌کارگیری روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، با 56 نفر از کنشگرانی که دارای تجربه زیسته در دانشگاه شهید بهشتی بوده و اطلاعات موثقی در خصوص موضوع پژوهش داشته‌‌اند مصاحبه شد؛ روش نمونه گیری از نوع هدفمند بوده است.یافته‌‌های پژوهش نشان داد که طبق دیدگاه کنشگران دانشگاه شهید بهشتی، «موانع ساختاری-مدیریتی»، «موانع فرهنگی» و «موانع اجتماعی و ارتباطی» به عنوان عوامل بازدارنده توسعه سرمایه علمی و « ایفای نقش کارآمد در همکاری‌ها و ارتباطات علمی»، « توجه به جایگاه و نقش سرمایه‌های علمی در دانشگاه » و« تعامل مستمر بین ساختارها و کارکردهای دانشگاه برای ارزیابی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی» به عنوان راهکارهای توسعه سرمایه علمی در میدان دانشگاهی شناسایی شدند. همچنین طبق نتایج این پژوهش بین رشد و توسعه علمی نیز تفاوت وجود دارد و هر کدام پارادایم های متفاوتی را دنبال می کنند؛ به طوری که در رشد علمی، رویکرد و نگاه تجاری و ابزاری به علم با تأکید بر شاخص های کمی تسلط می یابد و بیش از آن که بر اصالت و زایندگی علمی تأکید شود، بر تعداد و فنون روش شناختی علمی تأکید می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of obstacles and solutions to the development of scientific capital in the academic field: From the point of view of Shahid Beheshti University actors

نویسنده [English]

  • Fatemeh Nasrollahinia
Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's world, scientific development and progress is the basis for advancing knowledge, research and technology of elites, researchers and scientific activists; In fact, the concept and process of scientific development includes discovering and inventing new knowledge, applied research, providing innovative solutions for complex problems and increasing understanding of real environment phenomena; In other words, such development is no longer one-dimensional and is not solely focused on economic growth; Rather, the development and progress of science is dependent on several factors such as the development of science discourse, the development of knowledge-based economy, and the development of scientific capital along with material capital. In this regard, in the current research, it has been tried to examine the obstacles and solutions to the development of scientific capital as a fundamental factor in the scientific development of the country's higher education system from the perspective of academic activists; For this purpose, by applying Fairclough's critical discourse analysis method, 56 activists who had lived experience in Shahid Beheshti University and had reliable information about the research topic were interviewed; The sampling method was purposeful. The findings of the research showed that according to the activists of Shahid Beheshti University, "structural-management barriers", "cultural barriers" and "social and communication barriers" are the factors preventing the development of scientific capital and "playing the role of Efficient in scientific collaborations and communication", "attention to the position and role of scientific capital in the university" and "continuous interaction between the structures and functions of the university to evaluate educational and research activities" were identified as strategies for the development of scientific capital in the academic field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • development of science
  • scientific capital
  • scientific paradigms
  • obstacles of development of scientific capital
  • academic field
  • actors of Shahid Beheshti University