شناسایی موانع و راهکارهای توسعه سرمایه علمی در میدان دانشگاهی: از دیدگاه کنشگران دانشگاه شهید بهشتی

نوع مقاله : مورد کاوی

نویسنده

اسـتادیار مدیریـت برنامه ریـزی توسـعه آمـوزش عالـی، دانشـکده روانشناسـی و علـوم تربیتـی، دانشـگاه تهـران، تهـران، ایــران

چکیده

رویکرد کارآفرینی سازمانی، به‌عنوان راهبردی برای خلق ارزش‌‌های اقتصادی و فرااقتصادی، در حوزۀ آموزش عالی غیردولتیِ ایران از منظر نظری و عملی به‌شدت مغفول است. هدف این مقاله، طراحی مدل پارادایمی کارآفرینی سازمانی در حوزۀ آموزش عالی غیردولتی در ایران است. بدین‌منظور مؤسسۀ آموزش عالی غیردولتی فاطمیه (س) شیراز به‌عنوان مطالعۀ موردی انتخاب شده است. روش این پژوهش نیز روش نظریۀ داده‌بنیاد است. گردآوری داده‌‌ها از طریق 80 ساعت مصاحبۀ باز با 17 نفر از مطلعان کلیدی، بررسی اسناد و مدارک و مشاهدۀ مشارکتیِ پژوهشگر گردآوری شده است. برای تحلیل داده‌‌ها نیز از روش کدگذاری (رمزگذاری) استفاده شده است. بدین‌ترتیب با کدگذاری در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی، 39 مقوله در قالب 14 بُعد و 6 مؤلفۀ راهبرد نظریۀ داده‌بنیاد شناسایی شد. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌‌دهد «کشف و خلق فرصت‌‌ها در حوزۀ مأموریت‌‌های آموزش عالی غیردولتی» مقولۀ اصلی کارآفرینی سازمانی و «بهره‌‌برداری هوشمندانه از فرصت‌‌ها و خلق ارزش» به‌عنوان پیامد کارآفرینی سازمانی در حوزۀ آموزش عالی غیردولتی ایران است. بر این اساس توجه به مقوله‌‌های شناسایی‌شده در این پژوهش، ازسوی مدیران عالی مؤسسه‌‌های آموزش عالی غیردولتی و نیز سیاست‌‌گذاران و تصمیم‌‌گیران کلانِ این حوزه، به‌منظور شکل‌‌گیری و ارتقای کارآفرینی سازمانی در مؤسسه‌‌های آموزش عالی غیردولتیِ ایران توصیه می‌‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of obstacles and solutions to the development of scientific capital in the academic field: From the point of view of Shahid Beheshti University actors

نویسنده [English]

  • Fatemeh Nasrollahinia
Assistant Professor of Higher Education Development Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's world, scientific development and progress is the basis for advancing knowledge, research and technology of elites, researchers and scientific activists; In fact, the concept and process of scientific development includes discovering and inventing new knowledge, applied research, providing innovative solutions for complex problems and increasing understanding of real environment phenomena; In other words, such development is no longer one-dimensional and is not solely focused on economic growth; Rather, the development and progress of science is dependent on several factors such as the development of science discourse, the development of knowledge-based economy, and the development of scientific capital along with material capital. In this regard, in the current research, it has been tried to examine the obstacles and solutions to the development of scientific capital as a fundamental factor in the scientific development of the country's higher education system from the perspective of academic activists; For this purpose, by applying Fairclough's critical discourse analysis method, 56 activists who had lived experience in Shahid Beheshti University and had reliable information about the research topic were interviewed; The sampling method was purposeful. The findings of the research showed that according to the activists of Shahid Beheshti University, "structural-management barriers", "cultural barriers" and "social and communication barriers" are the factors preventing the development of scientific capital and "playing the role of Efficient in scientific collaborations and communication", "attention to the position and role of scientific capital in the university" and "continuous interaction between the structures and functions of the university to evaluate educational and research activities" were identified as strategies for the development of scientific capital in the academic field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • development of science
  • scientific capital
  • scientific paradigms
  • obstacles of development of scientific capital
  • academic field
  • actors of Shahid Beheshti University