بازاندیشی در سیاست‌گذاری ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی هنر

نوع مقاله : دیدگاه

نویسنده

استاد فلسفه، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران

چکیده

قبل از وضع هرگونه قانون جدیدی برای استادان، دانشجویان و بطورکلی آکادمی‌های هنر باید این پرسش را طرح کرد که اساساً چرا این آکادمی‌ها باید وجود داشته باشند و اگر نباشند چه اتفاقی برای هنر و هنرمند و احتمالاً نظام علم می‌افتد؟ این نوشتار، عطف به وضعیت آکادمی‌های هنر در ایران دهه‌های اخیر درصدد است از منظری فلسفی به این پرسش‌ها پاسخ دهد و بر اساس این پاسخ بیان دارد که به‌دلیل سرشت متفاوت کار هنری از فعالیت‌های آکادمیک دیگر حوزه‌های علمی دانشگاهی خاصه حوزه علوم انسانی و اجتماعی، چه تصمیم‌هایی باید و نباید اتخاذ شود و چه نوع سیاست‌هایی می‌تواند به ارتقاء این حوزه کمک کند. قبل از وضع هرگونه قانون جدیدی برای استادان، دانشجویان و بطورکلی آکادمی‌های هنر باید این پرسش را طرح کرد که اساساً چرا این آکادمی‌ها باید وجود داشته باشند و اگر نباشند چه اتفاقی برای هنر و هنرمند و احتمالاً نظام علم می‌افتد؟ این نوشتار، عطف به وضعیت آکادمی‌های هنر در ایران دهه‌های اخیر درصدد است از منظری فلسفی به این پرسش‌ها پاسخ دهد و بر اساس این پاسخ بیان دارد که به‌دلیل سرشت متفاوت کار هنری از فعالیت‌های آکادمیک دیگر حوزه‌های علمی دانشگاهی خاصه حوزه علوم انسانی و اجتماعی، چه تصمیم‌هایی باید و نباید اتخاذ شود و چه نوع سیاست‌هایی می‌تواند به ارتقاء این حوزه کمک کند. قبل از وضع هرگونه قانون جدیدی برای استادان، دانشجویان و بطورکلی آکادمی‌های هنر باید این پرسش را طرح کرد که اساساً چرا این آکادمی‌ها باید وجود داشته باشند و اگر نباشند چه اتفاقی برای هنر و هنرمند و احتمالاً نظام علم می‌افتد؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reconsideration in the Policy of Academic Rank Promotion for Faculty Members of Higher Education Art Institutions

نویسنده [English]

  • Reza Mahozi
Professor of Philosophy, Institute for Cultural and Social Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Before enacting any new laws for professors, students, and, more broadly, art academies, one must first pose the fundamental question: Why should these academies exist at all? And what would happen to art, the artist, and possibly the scientific system if they did not?
This essay, with reference to the state of art academies in Iran over recent decades, seeks to address these questions from a philosophical perspective. Based on this inquiry, it argues that due to the distinct nature of artistic work compared to other academic activities—particularly within the humanities and social sciences—certain decisions should or should not be made, and specific policies can meaningfully contribute to the advancement of this field.Before enacting any new laws for professors, students, and, more broadly, art academies, one must first pose the fundamental question: Why should these academies exist at all? And what would happen to art, the artist, and possibly the scientific system if they did not?
This essay, with reference to the state of art academies in Iran over recent decades, seeks to address these questions from a philosophical perspective. Based on this inquiry, it argues that due to the distinct nature of artistic work compared to other academic activities—particularly within the humanities and social sciences—certain decisions should or should not be made, and specific policies can meaningfully contribute to the advancement of this field.Before enacting any new laws for professors, students, and, more broadly, art academies, one must first pose the fundamental question: Why should these academies exist at all? And what would happen to art, the artist, and possibly the scientific system if they did not?
This essay, with reference to the state of art academies in Iran over recent decades, seeks to address these questions from a philosophical perspective. Based on this inquiry, it argues that due to the distinct nature of artistic work compared to other academic activities—particularly within the humanities and social sciences—certain decisions should or should not be made, and specific policies can meaningfully contribute to the advancement of this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art
  • Academy
  • Policy-Making
  • Faculty Promotion Regulations
  • Iran
  • Science
Ahmadpour, A.F. (2011). Development of the cultural strategic plan of Ferdowsi University of Mashhad. Retrieved from:                                                      http://farhangi.um.ac.ir/portal/index.php?q=manager
Barnett, R. (2018). The ecological university: A feasible utopia (S. Bastani, & Rahmani, J., Persian Trans.). Tehran: Cultural and Social Studies Research Institute Publications. (Persian)
Fathabadi, J. (2014). Attitude of faculty members of Tehran Universities towards the cultural activities of the faculty members based on the new regulations for the faculty members’ promotion. Journal of Iranian Cultural Research, 7(2), 97-116. (Persian)                        DOI: 10.7508/ijcr.2014.26.005
Iranian Academy of Arts. (2023). Suggestions of the Academy of Arts of the Islamic Republic of Iran for revising the regulations for the promotion of faculty members of the Art Department. Tehran: Iranian Academy of Arts. (Persian)
Jaspers, K. (2015). The idea of the university (M. Parsa, & M. Parsa, Persian Trans.). Tehran: Qoqnoos Publications. (Persian)
Kant, A. (2002). Critique of judgment (A. Rashidian, Persian Trans.). Tehran: Ney Publications. (Persian)
Mahoozi, R. (2021). The place of beauty and the power of judgment in Kant’s Critical Philosophy. Tehran: University Publishing Center. (Persian)
Mahoozi, R. (2023). A philosophical and social analysis of the role of higher education charities in realizing academic independence and social responsibility of university. The Quarterly Journal of Western Philosophy, 2(4), 73-94. (Persian)
Mahoozi, R., & Morovat, A. A. (2024). Ecological university: A feasible utopia: A methodological analysis. Quarterly Journal, 24(2), 81-107. (Persian) DOI: 10.30465/CRTLS.2024.39944.2509
Nozari, H. A. (2019). Max Weber and the modern university. Tehran: Institute for Social and Cultural Studies.
Plato. (2006). Collection of Works (R. Kaviani, & M. H. Lotfi, Persian Trans.). Tehran: Kharazmi Publications. (Persian)