بررسی نقش بالقوه روانشناسی علم در حوزه میان رشته‌ایِ سیاست علم

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

استادیار سیاست‌گذاری علم و فناوری ،موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران

10.22034/rahyaft.2025.10935.1278

چکیده

سیاست علم و فناوری بطور معمول به عنوان یک حوزه میان رشته ای شناخته می‌شود؛ همچون تقاطعی از علوم اجتماعی مختلف. با این حال به نظر می‌رسد تعدادی از دیسیپلین‌ها درون خانواده علوم اجتماعی هستند که تاکنون فرصت بیشتری داشته‌اند برای این که توانایی‌های بالقوه خود را در این حوزه میان‌رشته‌ای به نمایش بگذارند و ثابت کنند.روانشناسی علم عضوی نوپا و کمتر توسعه یافته از خانواده مطالعات علم بشمار می‌رود. این عضو جدید اما بشکل روزافزونی در حال رشد و تبدیل شدن به یک حوزه علمی خوش آتیه می‌باشد. بعد از بازخوانی مختصری از این عضو در حال ظهورِ روانشناسی در این مقاله، استدلال می‌کنیم که روانشناسی علم می‌بایست به درون مجموعه علوم اجتماعی که حوزه میان رشته ای سیاست علم را تشکیل می‌دهند، فراخوانده شود. پس از بحث در خصوص موضوع کلاسیک اختصاص منابع، تلاش می‌کنیم نشان بدهیم مفهوم پردازیِ روانشناختی این مساله تا چه حد پر‌بار و حاصلخیز خواهد بود. علاوه بر این، از یک منظر روانشناسانه به نفع یک ایده واقعگرایانه‌تر از علم استدلال خواهیم کرد؛ ایده‌ای که مکمل مفهوم موجودِ علم در سیاستِ علم موجود خواهد بود. مدیریت رفتار جمعی علم در یک کشور، مشتمل بر کمیت و کیفیت تولید علمی، می تواند با اضافه کردن یک فهم نظام مند از متغیرهای زیست شناختی، توسعه ای، شناختی، شخصیتی و اجتماعی که رفتار علمی را تحت تاثیر قرار می دهند ارتقا پیدا کند. روش های درون نگرانه و مشارکتی در روانشناسی می تواند به تحقیقات آماری و عینی بر روی علم امکان فهم و تفسیر محیط درونی علم را آنچنان که هست اضافه کند. این به نوبه خود می تواند سیاستگذاران را با نوعی محافظه کاری تجهیز کند که می تواند در برابر امواج دوره ای تغییرات رادیکال مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Potential Role of Psychology of Science in the Interdisciplinary field of Science Policy

نویسنده [English]

  • Arash Mousavi
Assistant Professor, National Research Institute for Science Policy
چکیده [English]

Science and technology policy is naturally recognized as an interdisciplinary field of study: like a crossroad of different social sciences. However, it seems that some disciplines within the family of social sciences have had more opportunity to show their potential capacities in this interdisciplinary field and prove their abilities within this area. The psychology of science is the least developed member of the family of science studies. It is growing, however, increasingly into a promising discipline. After a very brief review of this emerging sub-field of psychology, I call for it to be invited into the collection of social sciences which constitute the interdisciplinary field of science policy. Discussing the classic issue of resource allocation, I try to indicate how prolific a new psychological conceptualization of this problem would be. Further, from a psychological perspective, I will argue in favor of a more realistic conception of science which would be complement to the existing one in science policy. The management of aggregate scientific behavior of a nation, including quantity and quality of scientific production, can be improved by adding to the knowledge base of managers a systematic comprehension of biological, developmental, cognitive, personality, and social variables that influence scientific behavior. The introspective and participation methods in psychology can add to the statistical and objective investigations of science the possibility of understanding and interpreting the internal environment of science as it is. This equips policy makers with some sort of conservatism which may be useful against periodical waves of radical change.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Psychology of Science
  • " "Science Policy
  • " "Interdisciplinary
  • " "Funding
  • Science Studies
  • " Science and Technology Policy."